Inkallning

isischeyen

Trådstartare
Hur lär ni era hästar inkallning?
Finns så många sätt så jag undrar vad ni tycker är effektivast. :)

Mvh A
 
Sv: Inkallning

Lärt och lärt, jag har bara visslat på dom. Eftersom jag varit "den där roliga lekkamraten som man har kul ihop med (och kan bossa runt lite :o ) så har dom kommit direkt. När jag haft dom lösa i skogen har det hänt fler än en gång att dom kommit tillsammans med nån älg när jag visslat. ;)
 
Sv: Inkallning

jag har också visslat - men nån älg har jag aldrig lyckats kalla in ;) alla mina djur har haft egna visslingar
 
Sv: Inkallning

Busvisslar om de är långt bort, lagom vissling om de är närmare.

Stallets hästar är väldigt nyfikna och sociala..de kommer 9 av 10 gånger springandes

Gången de inte kommer är om de nyss börjat käka och kan då vara lite ointresserade..men om man kommer med gotta eller är tillräckligt intressant så kan man bedriva byteshandel :D
 
Sv: Inkallning

Jag ropar hästarna! Och sedan deras namn så brukar de komma. Enda gångerna de inte kommer är om det regnar och blåser mycket så att de står i lösdriften för dels så hör de mig nog inte och dels vill de inte gå därifrån och ut i regnet. Andra gången är om de precis har fått hö för varför ska de komma då liksom.
 
Sv: Inkallning

Jag har inte lärt dom att komma. Men närmar det sig insläpp så kommer dom när jag ropar. Det händer även att dom kommer annars också...Båda gillar att mysa med matte ;) ...men jag får också gå och hämta dom emellanåt. Jag ropar, båda hälsar tillbaka men återgår till sitt pyssel längst bort i hagen, så klart...då är det bara att knata iväg om man ska ha in någon av dom ...
 
Sv: Inkallning

Visslar på dem, får alltid svar från den ena, men ibland tjurar de och inte vill komma, då åker skrammelhinken fram ^^
Det är oftast i början vid installning de kan bråka lite, annars går det bra =)

Man blir så varm i hjärtat när man visslar, de svarar, sedan hör man dundrande hovar och de kommer i full galopp med spetsade öron :D <3
 
Sv: Inkallning

Hur lär ni era hästar inkallning?
Finns så många sätt så jag undrar vad ni tycker är effektivast. :)

Mvh A

Jag har lärt mina genom att vissla i samband med utfodring i början.
När de kopplat vissling till mat så har det fortsatt fungera.
Jag busvisslar om de är långt bort i hagen (eller om det blåser) och jag ger gärna en morot eller lite hö när de kommer in.

Detta började jag med för länge sedan när min första ponny gick i en gigantisk sommarhage och det har funkat sedan dess. Även på medryttarhäst som jag var hos några dagar i veckan, uppskattades av ägaren.
 
Sv: Inkallning

Hur lär ni era hästar inkallning?
Finns så många sätt så jag undrar vad ni tycker är effektivast. :)

Mvh A

Jag har lärt min unghäst det lite på skoj (var dock inte så himla svårt eftersom hon gärna kommer kutande när hon ser mig, efter lite träning kom hon dock galopperande som skjuten ur en kanon VARJE gång jag kallade på henne, oavsett om jag precis släppt ut henne eller om hon hade supergod mat under nosen :D ).

Jag har bara gjort så att jag har lockat på henne och så fort hon kollar på mig backar jag ett steg och lockar igen. I början på mycket korta avstånd, typ 2 - 3 meter, sedan längre. Då har hon kommit fram till mig direkt och jag har berömt, kliat lite på halsen och gett en morotsbit. Det dröjde inte många gånger förrän hon kom galopperande som en GALNING med skrik och pip varje gång hon såg mig (och följde efter mig ännu mer ivrigt än förut) :D

Hon tyckte att detta var supermegakul, men självklart får man iaf med en busig unghäst kombinera såna här roliga saker med lite sund hästuppfostran så de inte blir fööör vilda.
 
Sv: Inkallning

inkallning så som i släppa hästen lös i en hage/ padock och få den komma när jag kallar utan att muta med mat eller att det är tid för att gå in för kvällen, har jag aldrig lyckats med... det är mat man får muta med och eller göra sig intressant och rolig. ibland så kommer dom dock kutande mot en med glad blick i ögonen och öronen framåt :love:, för att 2 meter framför en tvär vända och bockande och pipande rusa åt andra hållet igen :rofl:.
 
Sv: Inkallning

Jag visslar alltid på mina hästar.

Mitt sto lärde sig tillslut att jag visslade när jag ville att hon skulle komma och hon lärde väl sin dotter det på några veckor.

Hennes dotter kommer alltid i full fart som en liten virvelvind om jag visslar på henne, eller ropar hennes namn, eller ja gör lite vad som helst. :p
 
Sv: Inkallning

KL:
Nån mer än jag som testat att lära andra djurslag samma sak? Att vissla i en hage och få en 1600-kilos avelstjur att vilt komma gallopperande så marken skakar är,,,,,,,mäktigt. :p
 
Sv: Inkallning

KL:
Nån mer än jag som testat att lära andra djurslag samma sak? Att vissla i en hage och få en 1600-kilos avelstjur att vilt komma gallopperande så marken skakar är,,,,,,,mäktigt. :p
Japp det har jag, när vi hade dikor och tjur så kom alla på inkallning. Vissla har inte funkat här men det beror på att jag inte är så bra på att vissla ;)
Men alla djur vi har och har haft på gården har kommit när man har kallat hundar, katter, hästar nötkreatur, får, grisar, gäss och andra fjäderfä som höns och kalkoner.
Ser ganska mäktigt ut när en flock kommer springande oavsett djurslag.
 
Sv: Inkallning

jag har också visslat - men nån älg har jag aldrig lyckats kalla in ;) alla mina djur har haft egna visslingar

Det roliga är att när jag visslar kommer två av tre hästar. Två av tre hästar lyfter på huvudet när jag ropar hej... och det är fel två av tre hästar som är så glada att se mig.

kl

kära bullen... vad gör jag för fel. :angel:

(rätt häst följer mig dock lös in och ut ur stall/hage (följer gärna lös ute på promenad samt i paddocken också och är relativt "mammig") och står snällt lös på stallgången om han lämnas där ... nått rätt gör jag väl... *host*).
 
Senast ändrad:
Sv: Inkallning

Dom hör och ser min bil.. då går dom ner till grinden. Tar jag inte in dom då så brukar dom gå uppåt igen.. sen kommer dom ner igen när dom ser mig komma gående. Är dom väldigt långt upp så visslar jag då kommer dom. :)
 
Sv: Inkallning

Bilen är verkligen ett kännetecken, mina hästar har full koll på vilken bil som är min eller makens för den delen, eftersom jag ibland åker i den.

Annars har jag en speciell vissling, som en liten melodi, den kan jag vissla och de kommer direkt.

Min förra häst var så häftig, så fort jag tog klivet ut ur boningshuset (bor ca 200 m från stallet) och det började närma sig insläpp så gnäggade hon :love:

Åh vad jag saknar det gnägget..
 
Sv: Inkallning

Ja verkligen.. ibland när jag bara kör förbi hagen och stallet tittar dom låååångt efter mig och undrar vart jag är på väg :D

Ibland går dom i hagen brevid uppfarten och då galopperar dom längs med bilen när jag kör upp.. dom är så söta sååå.. eller läs dom vill ha mat ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
162
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 588
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp