Sv: Inkallning på valp!?
Det är ett lurigt problem. Min tik (snart 10 månader) kan ibland lyssna hur bra som helst både i koppel och lös, men ibland varken hör eller ser hon. (Tränar med både röst och "teckenspråk".) Hon är van att få gå lös mycket men senaste veckan har jag haft henne i koppel nästan jämt och gått mycket i stadsmiljö. Ordet "stanna" upprepar jag varje gång vi ska över en väg och jag berömmer inte förrän hon verkligen står still, det räcker inte med att "fuska" och bara sakta ner eller strosa runt i en cirkel och lukta på snön... Sen väntar jag tills hon tittar på mig innan vi går över vägen, och då berömmer jag och säger "kom" och så går vi över.
På en vecka har hon blivit mycket mer lyhörd, även om hon, de gånger hon varit lös, gärna ägnat sig helhjärtat åt allt som inte innefattar mig... :smirk:¨
Men en valp som springer runt och skäller och stojar när den ska kallas in är ett annat problem. Det fungerar ju inte i det läget att gå fram och ta tag i hunden och "läsa paragrafer" om att lyssna på matte när matte ropar, så jag hade nog ignorerat valpen totalt, vänt mig om och gjort något annat och helt enkelt väntat tills valpen riktar sin uppmärksamhet på mig. Då kan man börja gå och samtidigt kalla på valpen och berömma om den följer efter. Samma sak om valpen stretar emot i kopplet "och ska bara" lukta på något intressant i hur många evigheter som helst. Valpar ska få lukta för att lära sig, men en valp som lärt sig att matte och husse alltid stannar och väntar när den ska lukta kan bli rätt jobbig att gå ut med i koppel när den blir äldre. Då är det bra om man kan få valpens uppmärksamhet även om den hittat något intressant att lukta på.