Inkallning på valp!?

Snobben

Trådstartare
Tänkte höra vad ni som passerat valpstadiet anser;)
En valp som struttar efter andra hundar eller människor när den är lös och inte lyssnar på rop tex,hur gör ni för & lära?
Låter ni den hållas eller går ni fram till hunden och "bannar" den?

Samma sak om den inte vill fångas utan bara springer runt & skäller & har helskoj:smirk: ,ignorerar ni den då eller springer iväg & hoppas den följer efter?

Nyfiken;)

Sv: Inkallning på valp!?

Jag ger ALDRIG valpen den chansen att göra så pga att jag alltid har den kopplad tills orden "stanna" och "hit" fungerar i max kopplets längd. Skulle den ändå försöka rusa fram trots att den är kopplad så försöker jag avleda beteendet genom att vara roligare än föremålet den sett. Carina (beardisälskaren)

Det är ett lurigt problem. Min tik (snart 10 månader) kan ibland lyssna hur bra som helst både i koppel och lös, men ibland varken hör eller ser hon. (Tränar med både röst och "teckenspråk".) Hon är van att få gå lös mycket men senaste veckan har jag haft henne i koppel nästan jämt och gått mycket i stadsmiljö. Ordet "stanna" upprepar jag varje gång vi ska över en väg och jag berömmer inte förrän hon verkligen står still, det räcker inte med att "fuska" och bara sakta ner eller strosa runt i en cirkel och lukta på snön... Sen väntar jag tills hon tittar på mig innan vi går över vägen, och då berömmer jag och säger "kom" och så går vi över.

På en vecka har hon blivit mycket mer lyhörd, även om hon, de gånger hon varit lös, gärna ägnat sig helhjärtat åt allt som inte innefattar mig... :smirk:¨

Men en valp som springer runt och skäller och stojar när den ska kallas in är ett annat problem. Det fungerar ju inte i det läget att gå fram och ta tag i hunden och "läsa paragrafer" om att lyssna på matte när matte ropar, så jag hade nog ignorerat valpen totalt, vänt mig om och gjort något annat och helt enkelt väntat tills valpen riktar sin uppmärksamhet på mig. Då kan man börja gå och samtidigt kalla på valpen och berömma om den följer efter. Samma sak om valpen stretar emot i kopplet "och ska bara" lukta på något intressant i hur många evigheter som helst. Valpar ska få lukta för att lära sig, men en valp som lärt sig att matte och husse alltid stannar och väntar när den ska lukta kan bli rätt jobbig att gå ut med i koppel när den blir äldre. Då är det bra om man kan få valpens uppmärksamhet även om den hittat något intressant att lukta på.

Tack för svar.Håller med om att det är svårt.
Jag har honom lös i stallet för att jag vill träna honom på det och för att han tycker det är skoj såklart.
Oftast lyder han bra och följer med och lyssnar.Men nu när han är lite större & mer nyfiken är det mkt som lockar:d :crazy:

När han får syn på grannens hund så är det full galopp som gäller dit tycker han och det känns dumt att bara stå kvar & inte reagera med.Hm.. När han får busryck & hoppar runt & skäller är det också svårt att veta hur man ska göra.Ignorera är väl bäst kanske.

Han gillar ju gärna att springa fram till folk också.

Ja gör som du (oftast iallafall) och stannar vid vägen och säger stanna och sen ok när det är dags att gå.
Det funkar bra och han går bra i koppel,gillar & bita tag i kopplet & gå stolt med det en bit:d men jag brukar stanna när han drar & tycker han går bra.

Fler ideér?

Min voffla har också börjat kasta sig mot andra hundar som hon ser när hon är lös. Hon fyller 10 månader snart och jag tycker inte att det är acceptabelt av henne att inte lyssna. (Inte acceptabelt av någon hund i någon ålder...) Jag ropar på henne och kommer hon inte då utan springer iväg i alla fall, så går jag med raska steg fram till henne och tar tag i henne ordentligt och kopplar henne på stört. Och hon får absolut inte hälsa på den andra hunden något mer, om hon redan hunnit det.

Valpar lever i en fri värld där allt är på lek, och det kan vara svårt att få dem att förstå skillnaden mellan vad de "får" och "inte får" i början. I de lägen där det går att få tag i hunden när du ropar men den inte kommer, (när den alltså inte springer runt och leker "du-kan-inte-ta-mig") så gör jag det och "läser paragrafer" för den om att man faktiskt ska komma när jag ropar. Men busar den bara runt så är det bara att ignorera den. Jagar man den så är man ju med i leken! :smirk:

Efter att man har haft en pratstund med valpen så kan den vilja gå iväg och vara för sig själv, vilket är helt normalt, men jag accepterar inte att den fortsätter ignorera mig när jag ropar på den igen. Gör den det blir det ett nytt samtal, nos mot nos.

när min hund var liten så var jag ute i rastgården, där finns några träd, hunden gick lös och när han lallade iväg egna vägar eller om en hund/människa gick förbi utanför så gick jag och gömde mig. tills han började kolla sig omkring då visade jag mig och ropade på honom så han kom rusande så fick han en godis.

nu är han underbar att gå ut med. jag har honom lös jämt (inte i stan dock). han går inte längre än 10 meter bort. tappar han bort mig t ex på jobbet om han är i sin egna lilla värld så kommer han på det snabbt å så springer han till den plats där han såg mig sist, tills jag kommer tillbaka.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 547
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 498
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar