Sv: Ink?

Använde XXterran på mitt sto i höstas när hon hade en ink under magen. Den försvann helt efter behandlingen och har inte kommit tillbaka.

Den är rätt dyr (ca 1200 för 63 gram salva) med dryg ( har halva burken kvar än).

Använde XXterran på mitt sto i höstas när hon hade en ink under magen. Den försvann helt efter behandlingen och har inte kommit tillbaka.

Den är rätt dyr (ca 1200 för 63 gram salva) med dryg ( har halva burken kvar än).
såg den likadan ut?
Vad är det för salva?
Tog du hudprov?

Såg ungefär likadan ut men lite högre.

Du kan läsa mer om salvan i examensverket som helena handberg länkade till eller på nätet.

Nej jag tog inget hudprov då vetrinären knappt själv visste hur salvan funkade när jag frågade om den, så jag läste själv på om den på nätet och fick henne att skriva ut den till mig.

Jag har haft en besvärlig ink på min häst. Mesig som jag är så har jag inte vågat snöra av den som en veterinär tyckte jag skulle göra. Har istället provat smeta på olika milda preparat som inte fungerat. Nu i våras så köpte jag tuja-tabletter av en homeopat. I två månader fick hon dessa små piller i fodret, efter en månad lossnade det småbitar på inken och det blödde en del, men inget som hon verkade känna av. Köpte då tabletter för en månad till som hon fick. Efter det hann hon gå på bete i ca två veckor och sedan var inken i princip borta.

Självklart kan det ju vara en tillfällighet att den försvunnit, och den kan nog komma tillbaka. Det återstår att se! Litet märke är det kvar av den men i jämförelse hur den såg ut innan så är jag överlycklig!

Har varit och kommer nog fortfarande vara lite skeptisk till dessa homeopatmediciner, men jag tyckte det var värt ett försök och än så länge ser det ju bra ut!

Alternativen som jag inte provat, och som min kära far bestämt hävdar skulle få den att försvinna är att: På natten när det är nymåne, gå runt min häst i cirklar och läsa en ramsa om att inken ska väck. Upprepa detta tre nätter och sedan när fullmånen kommer ska den tydligen försvinna.
En grej till var att gnida en fläskbit på inken, kasta ut den på gödselstacken, också där läsa någon ramsa och vid någon måne (minns inte riktigt...?) skulle inken ramla bort.

Då jag står inhyrd i ett stall var jag inte så sugen å springa runt å härja på nätterna..med risk för att bli totalt dumförklarad...men det är ju som sagt ett alternativ till den som vill prova..he he

Låter ju som intressanta saker.Vem vet det kan ju funka;)
Vågar inte heller snöra av den...

Jag har också använt xterra, fungerade utmärt! rekomenderas!

Liknande trådar

Övr. Hund Har tänkt i flera dagar att göra en tråd om detta. Eller iallafall visa skillnaden. Vi har två olika foder här hemma. Ett måste det...
Svar
15
· Visningar
1 275
Senast: paradiset
·
M
Utrustning Har hemma en Globus Clic strl 36 som måste lämnas åter idag så jag vore tacksam för lite hjälp. Tycker själv att den kanske hamnar...
Svar
18
· Visningar
1 159
G
Övr. Hund Hittade precis en stor blåröd fläck på vovven i vecket mellan armbågen och bröstkorgen. :eek: Det är en liten svullnad med ett litet...
Svar
5
· Visningar
6 155
Senast: Gisburne
·
F
Western Smyger in för första gången på länge nu på buke då jag åter igen vart rejält dålig (smyg in på hemsidan vår under vem e matte, så ser...
Svar
9
· Visningar
5 462
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring