Inget vatten..

A

akktern

Grannen ringde nyss och anklagade mej för att inte ha gett min häst något vatten, hon sa att hon mådde så dåligt när hon såg sånt. Bara det att jag släppte ut henne vid 9 tiden, då hade hon en full 20 liters hink, antagligen har hon vällt ut den. Men snälla nån man kan ju inte passa henne hela tiden! Och sen frågade hon om hon fick någon mat! :mad: Min häst som är jätterund o fin! Jag skulle precis gå o ge henne lunch när hon ringde o då kollar jag alltid vattnet också. Tycker de kan ta reda på lite mer innan de anklagar en för att inte sköta sin häst..
Sen frågade samma granne en annan gång om hon verkligen skulle vara ute så set på kvällarna? Min häst går in till kvällsfodringen eftersom hon inte rids så tycker jag att hon ska få vara ute så mkt som möjligt, är det så fel? Hon trivs ju ute. Det är väl bättre än att stå i boxen och häcka? Usch, blir så arg bara..

Till saken hör att hon inte ens var törstig när jag gav henne lunchen, fyllde upp hinken (som låg utvält en bit ifrån där jag ställt den) och hon brydde sej inte, så törstig var hon inte. :devil:

Så länge du ser a tt din häst mår bra och så så skit i vad denan människa anklagar dig för.Själv har jag jätte mycket problem i mitt stall nu.Har tagit hand om en vanvårdad häst och en del i stallet tycker inte om honom????????Det finns människor till allt tyvärr.

En del människor måste ju ha något att klaga på. Tycker bara att det är bra för hästarna att vara ute så länge som möjligt. Nu när vädret börjar bli bättre så får dom stora va ute till kvällsfodringen (om dom inte är svettiga) men unghästarna får gå in lite tidigare så man hinner pyssla lite med dom.

Du har nog råkat ut för en "djurvän"! :smirk:
Ett sådant där pucko som tror och vet så j-a mkt, men i själva verket är okunnig så man undrar om de har alla getter hemma...

Förstår att du blir arg, men försök att inte bry dig! Du vet ju att din häst har det bra!

Du vet ju bäst själv, men kan Du inte binda hinken och hänga upp den liksom så att hon inte välter ut den?

Ett annat tips är att ta ett gammalt bildäck och ställa hinken i.
Jag ska själv hämta ett par kasserade däck från vår däckfirma till hinkarna så snart som möjligt.

tyvärr finns det ju endel gnälliga människor som vill klaga på allt. Det är tråkigt, men försök att inte ta åt dig. Du vet ju att du inte gjort något fel.
(Förresten, leta reda på ett gammalt bildäck att ställa hinken i så är risken inte så stor att den välter.)

Jag ska försöka ordna det, för hon gillar att välta hinken. Nej jag försöker att inte ta åt mej men det är svårt! :smirk:

Va gnäller du för? Se det som en välgärning.. hade det istället varit 30+ skullde du säkert varit jätteglad och tacksam om någon människa gått förbi hagen och observerat att hästen inte haft vatten... :idea:

Även om du inte missköter dina djur, kanske denna människa hjäler någon som gör det eftersom hon faktiskt till skillnad mot de flesta verkligen tar kontakt och tag i saken... istället för att bakom ryggen snacka skit och vänta på att någon annan ska ta tag i det...

Mina får vatten varje gång jag fodrar dem. Vi har försökt att binda fast hinkarna i staketet, att ställa hinkarna i bildäck, att lägga en tegelsten i hinkens botten, att skruva fast en hinkhängare osv. De tar ändå var sin hink, då de druckit klart, sliter loss den och slänger den över staketet. Eftersom de ofta slänger hinken ut på vägen vågar vi sällan ha hinkar stående. De har var sin hink vid sin mathög och när de ätit och druckit klart tar vi bort hinkarna. Med undantag för om det är sommar och varmt, men då har vi andra sorts hagar och andra vattningsmöjligheter.

Det finns så många konstiga människor. Våra "stackars" hästar har ju "jord" i boxarna för att vi är snåla :D

Tycker som du.
Varför inte be grannen komma över och sedan visa och berätta hur saker och ting fungerar på gården och varför. Då får samtidigt grannen tillfälle att ställa frågor och få bättre insikt i rutiner, var prylar finns etc. Det kan vara guld värt, om något går snett i framtiden och man själv inte är hemma.

LIA

Ta det som en bra grej istället för att bli arg.
Förklara istället hur du gör och hur det funkar.

Man ska vara glad ibland att det finns folk med "korpögon"
Vi hade en kille som körde förbi en av våra hagar och upptäckte att en av hästarna bara ramlade ihop. Han var jättesjysst och körde upp till stallet för att säga till någon. Nu hade vi iofs upptäckt det oxå, men man blir så glad över att folk faktiskt "lägger sig i" ibland.

Så försök att se det som en bra grej att hon faktiskt gör det av omtanke för hästen. Förklara hellre för henne istället för att bli arg.

Säg så här nästa gång du träffar henne:

Vad bra att du är intresserad av mina hästar! Det är mycket pass med djur, och man blir ju glad för all hjälp. Jag kanske kan ringa dig nån gång om jag ska vara borta en hel dag och behöver någon som ger dem vatten eller mat?

Antingen blir hon rädd för att behöva göra nåt annat än att bara klaga, och slutar höra av sig. Eller blir hon glad över uppmärksamheten och blir snäll och go. ;)

*lägger mig i* fast å andra sidan kan ju grannen i fråga bara tala om att hästen inte hade vatten och inte börja störtskälla och lägga sig i en massa annat....

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka