inget vatten i hagen på vintern?

U

Uddatyp

i de stallet ja e i nu säger stallägaren att dom inte får nåt vatten i hagen på vintern
hästarna ska tydligen lära sej o dricka innan dom går ut och när dom kommer in..så nu får ja gå o fylla på vatten själv till min häst..men dom andra får inget :(
dom går ute runt 5 timmar om dan...får de va så?

Sv: inget vatten i hagen på vintern?

oj va detta va fel tråd..märkte ja nu..

På 5 timmar klarar dom sig ju utan vatten. Men varför går dom ute så lite?

/Maria

Jag vet ju inte hur det är med hästar, men en människa förbrukar mer vatten i minusgrader än i rumstemperatur... tycker det borde gälla även hästar....

Hästar dricker som vi, mkt mindre när det är vinter. Orsaken är ju att vi/hästarna svettas mindre.
Så jag har provat att ha vatten i hagen till mina hästar även på vintern. De dricker inte mer än max ngn liter.
Så min inställning är att de behöver inte vatten i hagen vintertid. Inte om de går ute som mina i allafall, som gick ute som längst mellan 6.00 och 16.30.
När de då kom in 16.30, då var de fortfarande inte törstiga.

Men man måste ju då se till att hästen får vatten innan man släpper ut den om man ridit. För då kan den ju vara törstig pga att den svettats.

Våra hästar får heller inget vatten under vintern när de går ute eftersom det fryser på en gång ialla fall. Däremot ger vi dom vatten när vi ridit klart innan vi släpper ut dom i hagen igen. Fem timmar utan vatten på vintern borde inte vara några problem alls.

Så är det INTE hos oss. Där dricker alla hästarna mycket mer nu per dag än sommartid. Vi ger tre 15- liters hinkar till fyra hästar under frystiden, dessa måste fyllas på oftast tre gånger per dag.

Sommartid kan dessa hinkar stå i två dagar utan att fyllas på jämförelsevis..

Hos oss beror det på att hästarna vill absolut ha vatten till sina hömål. Först äta sen slörpa upp allt vatten, sen banka lite i badkaret för att tala om hur snåla vi varit med vattnet.

Har alltid haft hästar som druckit mer vintertid än sommartid trots att de inte svettats.

Intressant diskution....Eftersom jag har "rinnande bäck" genom våra hagar så har situationen aldrig uppstått här, men det skulle vara intressant att veta om det är så att hästar över lag dricker mindre vintertid...
På sommaren äter de ju gräs(=hög vattenhalt) men solen värmer ju, och de svettas...
På vintern äter de torrt hö(=borde bli törstigare...) men svettas inte så mkt och äter förmodligen lite snö mm...
Har e´n god vän som har sina hästar ute från 7 tiden till 22.00 (ca) och hon ger sina hästar aldrig vatten inomhus(nattetid)... för att slippa sölandet med utspillda spänner mm...
Och hennes hästar springer inte alls och dricker det första dom gör på morgonen...

Ger man hösilage med 59%Ts så är det ganska mycket vatten dom får i sig. Därför dricker inte våra lika mycket som om de fick hö.

enligt djurskyddsbestämmelserna ska en häst ha möjlighet till vatten två ggr/dygn, så det ska räcka med att vattna dem morgon å kväll.
Det tycker jag e på tok för lite... Men det är vad det står...
Ger man hö i hagen tycker jag nog att man bör ge vatten oxå.
Men på fem tim klarar de sig nog utan både mat å vatten.... Undrar oxå varför de äe ute så lite??

Det beror väl på om de ger hästen hö i hagen. Tydligen dricker hästen mest 1-2 timmar efter de har ätit (vet inte hur det är med hästar med fri tillgång på hö) Sedan har jag hört också att hästar som inte får vatten till höet kan utveckla kolikartade symptom, men jag vet inte om jag läste det eller bara hörde det.

Mina hästar dricker ca 10-15 liter vatten ute i hagen, men då är de ute 12-14 timmar. Vilda hästar dricker tydligen bara 2 gånger om dagen ungefär, och då dricker de mycket, för tydligen är vattenhålet ett farligt ställe. Därför har de också den funktionen att kunna dricka mycket vatten på kort tid. Jag tror det är runt 8 liter per minut:crazy: .

Jag undrar också varför hästarna bara går ute fem timmar.:(
Magdalena

De klarar sig nog. Bara de fått ordentligt med grovfoder på kvällen/morgonen. När hästen tuggar sitt hö så utsöndras 4 ggr mer saliv än om den äter kraftfoder och då lagras vätska med fodret i tarmen som hästen kan ta åt sig under dagen. Annars så kan man ge lite salt i fodret på kvällen så att hästen dricker bättre. En häst med saltbrist kan vara svår att få att dricka även om den har vätskebrist.
Har ni vattenkopp så ställ in en hink med vatten så att den får i sig tillräckligt. Vissa vattenkoppar är det för dåligt flöde i.

Klart det får vara så, sen hur bra det är kan man ju fundera över.
Fem timmar är ju inte någon längre stund så just i ditt fall tror jag inte det gör någonting.
Men jag skulle inte låta hästarna stå ute en hel dag utan vatten. Men så har jag haft kolik på hästarna i hagen då dom fick hö och hade slut på vattnet i hagen. Något jag inte vill vara med om igen på min gammla kuse.

Numera så har vi lyxigt värre, en eluppvärmd vattentunna som håller vattnet upptinat hela dagen, bättre än så kan det inte bli. :love:
Jag kan lova er att dom dricker även på vintern. Detta trots lugna skogspromenader utan svett och ett hösilage i hagen.

Våra hästar dricker i alla fall mera vatten på vintern (när det är kallt) än vad de gör annars.

Vattnet fryser ju..men jag ger min häst vatten på morgonen i hagen tillsammans med höet. Hon står blaskar med vattnet så lite får hon i sig innan det fryser

Jag skulle vilja ha vatten i hagen pga att dom får hösilage o halm, men problemet så här års är ju att det fryser fort och jag har ingen möjlighet att fylla på flera gånger, har heller inte tillgång till varmvatten att tina upp med, eller råd med en såndär balja som håller vattnet frostfritt. Mina hästar går ute 9-12 timmar...

Vad gör man?...

Hästarna brukar dock ha vatten kvar på morgon så jag antar att dom får i sig tillräckligt under dygnet...?

Mina drack inte vintertid trots att de när de gick ute som längst, fick runt 10 kg/hö per häst och dag.
Min gissning är att de åt snö i stället.

*knapplån*

Mga hästar tycker inte om att dricka när vattnet blir iskallt. Vilket gör att de börja dricka mindre. Och sen blir det oftast en ond cirkel för när de börjar få brist så dricker de fortfarande inte.

Så har man en häst som börjar dricka mindre på vintern så bör man försöka ge dom rumstempererat vatten åteminstone en gång per dag. Då kan man med fördel blanda i ngt så att det blir lite mer smakligt tex en liten skvätt äppeljuice eller betforsaft.

När man ger kraftfodret kan man också blöta lite extra till hästar som blir lite tröga med vattnet under vintern för att stimulera att hålla törsten uppe så att de inte faller in i den dåliga cirkeln.

Extra viktigt är det att hästar med känslig mage, ex fånghästar och kolikhästar, inte börjar dricka mindre eftersom att det stör magen. Vid minsta tecken på att de börjar slarva så får man sätta in åtgärder för att truga igång dem igen.

Mina hästar föredrar också snö framför vatten. Man får inget ut av att anstränga sig och bära vatten åt dom, otacksamma hästskrällen!;)

Våra hästar är ute mellan ca 9-17. Dom har vatten i hagen och varje häst dricker åtminstone 10-15 liter/dag. Jag brukar börja morgonen med att ta sönder isen och sen bära ut spannar med vatten och fyller på.

Tycker att fri tillgång till vatten ska vara en självklarhet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Sesca
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3