mazariin
Trådstartare
Har misstänkt att vårt hö har dåliga värden så skickade prov till labb och idag fick jag svaret. Är första gången jag analyserat hö så är total nybörjare, men så mycket har jag förstått att det är VÄLDIGT dåligt med protein i höet. Här är analysresultatet:
TS 82,1%
MJ 8,42
råprotein 4,6%/ts
smrp 11 g/kg TS
mineralanalysen var tyvärr inte klar än, den kommer nästa vecka.
Hästen har ätit höet sen oktober, och fått 650g lucernpellets (Racing Greenline) + proteinrikt müslifoder (Racing Build Up). Han ser ok ut än i hull, dock lite muskelfattig. Det blir iallafall definitivt att ge mer proteiner nu! Frågan är bara vilket foder man ska ge? Har tyvärr inte möjlighet att byta hö i dagsläget.. Enligt hippocampus behöver han inte mer MJ, det har han istället fått för mycket av (har också märkts på hästen). Det är en kallblodsvalack, 14 år, normalfödd, i lätt arbete (hobbyridning). Så vad jag behöver är ett foder med hög proteinhalt, men lite energi. Sojamjöl? Det blir nog att börja ge mer lucernpellets också. Andra förslag?
Han får 9kg hö om dagen. Hur låter det tycker ni? Väldigt tacksam för svar!
TS 82,1%
MJ 8,42
råprotein 4,6%/ts
smrp 11 g/kg TS
mineralanalysen var tyvärr inte klar än, den kommer nästa vecka.
Hästen har ätit höet sen oktober, och fått 650g lucernpellets (Racing Greenline) + proteinrikt müslifoder (Racing Build Up). Han ser ok ut än i hull, dock lite muskelfattig. Det blir iallafall definitivt att ge mer proteiner nu! Frågan är bara vilket foder man ska ge? Har tyvärr inte möjlighet att byta hö i dagsläget.. Enligt hippocampus behöver han inte mer MJ, det har han istället fått för mycket av (har också märkts på hästen). Det är en kallblodsvalack, 14 år, normalfödd, i lätt arbete (hobbyridning). Så vad jag behöver är ett foder med hög proteinhalt, men lite energi. Sojamjöl? Det blir nog att börja ge mer lucernpellets också. Andra förslag?
Han får 9kg hö om dagen. Hur låter det tycker ni? Väldigt tacksam för svar!