inget pass och oregistrerad..

bashthebanana

Trådstartare
Hej!
Hamnar detta fel får ni gärna flytta det, hade ingen aning om vart jag skulle lägga tråden!
Men det är så att jag har fått erbjudande om att ta över ett jättefint varmblodssto av en äldre man som inte kan ha sina hästar kvar pga sjukdom. Men nu är det så att hästen inte har något hästpass och verkar inte vara registrerad heller då hon inte har någon frysmärkning och jag kan inte hitta henne på blodbanken tex. Hur går man tillväga för att "fixa" detta, och är det värt besväret eller är det billigare/enklare att köpa en "klar" häst? Dessa hästar går tyvärr till slakt om de inte omplaceras snarligen, och denna häst har verkligen potential och har fångat mitt hjärta. Vore tacksam för svar!

Sv: inget pass och oregistrerad..

Om du får hästen billigt är det väl inga problem? Du kan alltid registrera i SH (se deras hemsida för kostnader). Tillkommer signalementsbeskrivning och chippning.

Okej, ja jag har som sagt ingen koll alls. Jag googlade runt lite men förstod inte så mycket om jag ska vara ärlig. Men då ska jag kika där.

Jag gissar att det blir lättast att registrera med okänd härstamning, titta i den här länken. 900 kr för passet, plus 75 kr frakt. Och sedan tillkommer veterinärkostnaden för åldersbestämning (vi tog faktiskt och åkte till klinik och fick hästen vaccinerad, konturdiagrammad, chippad och sedan också åldersbestämd samtidigt, det var det billigaste alternativet).

http://www.svehast.se/sh/doc/1019.asp

Skaffade precis pass till shettisen och han står nu registrerad som okänd härstammning hos Svenska Hästavelsförbundet.

Då behövs:
Passansökan , skrivs ut på nätet och fylls i av dig själv, gratis.
Chip, av veterinär ca 500:-
Konturdiagram , av veterinär eller id-kontrollant om du vill ha infört i passet men det går bra att fylla i det själv och sparas då bara hos SH, gratis om du gör det själv.
Åldersbestämning, av veterinär, min veterinär tog inget extra för det när hon ändå chippade.
Ägarbevis, tex kvitto från föregående ägare.

Passet kostar 900:- plus 75:- i frakt.
Dvs räkna med 2000:- så kommer du nog att få pengar över.
Det var inte svårt heller :)

Okej, tack så jättemycket! Hade för mig att det var mycket krångligare men då verkar det ju inte vara någon fara alls.. :) Tack så mycket för svaren!

Bara man kan läsa så är det inte så svårt ;)

Se till att DU vet vad veterinären ska göra, dvs chippa och åldersbestämma, för reglerna är olika beroende på vilket förbund som ska registrera och reglerna ändras ibland så det är inte säkert att veterinären vet vad som gäller för just din häst.

Observera dock att de tipsen som ges avser registrering av hästen med okänd stam. Du kommer alltså inte att kunna använda den för travtävlingar eller avel av travhästar med en sådan registrering.

Däremot kan du tävla alla grenar som ligger under SvRF samt western och bruks med ett sådant pass.

Om du vet stammen kan hästen registreras i STC:s tredje stambok.
Det är dock dyrare, jag tror registrering inklusive pass kostar 1300 i dagsläget.

Liknande trådar

F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka