ingen vinterpäls >,<

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 140
N

nathalieuhlan

min lilla tjej har fortfarande inte fått nån vinterpäls, Så häromdagen när vi satt utanför affären så satt hon bara och skakade...

Kan det ha med att göra att jag har haft täcke på henne? :/

Sv: ingen vinterpäls >,<

Det kan ha betydelse om du har haft täcke på varje gång hon har varit ute. Men om det bara är lite då och då har det förmodligen ingen större betydelse. Jag har förstått i en annan tråd här på Buke att det kan tydligen ha en viss betydelse var i löpperioden tikar är. Tikar kan ha sämre päls före, under eller efter löpning. Se om du kan hitta den tråden, det är bara några dagar sedan. Jag har aldrig haft tik själv, endast hannar. Jag gjorde ett inlägg i den tråden och påpekade att det kan även ha med hormonproblem att göra, oavsett om det är hanne eller tik.

Ang löp så var det precis så med båda mina tikar innan jag kastrerade dom! Man kunde ställa klockan när löpet skulle infinna sig eftersom dom fällde ur helt först!:)

Det kan ha betydelse om du har haft täcke på varje gång hon har varit ute. Men om det bara är lite då och då har det förmodligen ingen större betydelse. Jag har förstått i en annan tråd här på Buke att det kan tydligen ha en viss betydelse var i löpperioden tikar är. Tikar kan ha sämre päls före, under eller efter löpning. Se om du kan hitta den tråden, det är bara några dagar sedan. Jag har aldrig haft tik själv, endast hannar. Jag gjorde ett inlägg i den tråden och påpekade att det kan även ha med hormonproblem att göra, oavsett om det är hanne eller tik.

Jaha, =) ne har bara haft täcke vid regn och rätt så kallt. Har ingen aning om när hon löper.. men förra vintern så hade hon hur mycket päls som helst även fast hon löpte.. både innan före och efter. :confused: Borde det finnas nått mer tecken om hon har hormon problem?

Ang löp så var det precis så med båda mina tikar innan jag kastrerade dom! Man kunde ställa klockan när löpet skulle infinna sig eftersom dom fällde ur helt först!:)

Okej.. ja men förra vintern så hade hon asmkt päls.. och har ingen koll på nu hur hennes löp är.. :/ men de har ju gått långt in i vintern nu så tkr att hon borde fått pälsen :(

Som sagt jag är inte bra på tikar. Min hanne, samma ras som på avataren fast black and tan, såg nästan naken ut. Han hade en godartad tumör i den ena testikeln som påverkade hormonerna i kroppen. När den blev bortopererad så fick han pälsen tillbaks. Det var lätt att se att den ena testikeln var större än den andra. Den tesikeln som var frisk fick han behålla livet ut, han blev 14½ år.

Men nog vet du hur lång tid hon brukar ha mellan löpen? Det kan såvitt jag vet vara allt emellan 4 och 12 månader, men det verkar som om de flesta har 6-8 månader emellan. När löpte hon senast? Äter hon som vanligt? Dricker mer? Flytningar? Bytt foder? Kliar sig?

Som sagt jag är inte bra på tikar. Min hanne, samma ras som på avataren fast black and tan, såg nästan naken ut. Han hade en godartad tumör i den ena testikeln som påverkade hormonerna i kroppen. När den blev bortopererad så fick han pälsen tillbaks. Det var lätt att se att den ena testikeln var större än den andra. Den tesikeln som var frisk fick han behålla livet ut, han blev 14½ år.

Men nog vet du hur lång tid hon brukar ha mellan löpen? Det kan såvitt jag vet vara allt emellan 4 och 12 månader, men det verkar som om de flesta har 6-8 månader emellan. När löpte hon senast? Äter hon som vanligt? Dricker mer? Flytningar? Bytt foder? Kliar sig?

Har ingen aning om hur många månader det är imellen hennes löp hon har bara löpt 3 ggr så har inte tänkt på det, >,< Hon äter precis som vanligt och kliar sig gör hon inte :/ Hon löpte sist den 8 oktober.. så låter lite tidigt att hon ska göra det nu i december.

Min tik fäller ur ALL päls efter att hon har varit skendräktig. Då hon har ca sju månader mellan löpen kan alltså denna "nakenperiod" infalla lite när som helst på året, även mitt i vintern...

Även foder kan påverka pälsen. Jag bytte till ett foder med mycket e-vitamin och nu har alla 5 hundarna päls så att dom klarar att var ute utan att frysa. Annars har min avelstik varit väldigt frusen av sig, men nu verkar det gå bra. Jag har inte behövt täcka henne en endaste gång den här vintern.

Då kan det ju vara samma som med "Heylans" tik. Tappar pälsen efter skendräktighet. Om pälsen inte kommer tillbaks inom några veckor kanske du bör göra en veterinärkoll, eller om du märker innan dess att hon inte är som vanligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 391
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 210
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr... 2
Svar
22
· Visningar
1 983
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka