Ingen tävlingsmänniska? (hopptävlan)

lillaP

Trådstartare
Hej, skulle vilja ha era råd, erfarenheter och massor av tips. Det är nämligen så att jag har börjat tävla på lokal 90-100cm denna termin på min häst, som varit mycket osäker i hoppningen sedan hon kom. (I början fick tränaren LEDA henne över enstaka bommar för att hon skulle våga) Nu ett år senare hoppar hon det mesta så länge jag är med. Men det går fortfarande inte strålande på tävlingarna, vi har fått minst en vägran i alla klasser och jag har även druttat av några gånger. Hästen ifråga har tidigare gått 135 med placeringar och är 100% säker i terrängen, så det är bara bomhinder som är problemet.

Nu till problemet: jag blir inte arg när hon vägrar, jag straffar henne aldrig och har allt tålamod i världen. Men detta skapar problem, för jag bestämmer mig inte och jag blir inte förbannad! Och ibland behövs det verkligen lite jävlar ammana (eller hur det nu stavas), men jag tänker bara "det gör inget, vi fixar det nästa gång" istället för att ge mig fan på att vi ska runt. Jag behöver verkligen kaschka till mig för jag vill verkligen satsa på tävling och träning och jag vet att hästen har kapaciteten för det!

Så, är det någon som har något råd? Har du kanske varit med om samma sak? Jag funderar på att kanske prata med en psykolog eller liknande, tror ni det kan hjälpa?

Tack för svar!

Sv: Ingen tävlingsmänniska? (hopptävlan)

Ja du verkar ha fått sämre självförtroende eftersom du tänker "Äsh, vi tar det nästa gång". Du skjuter bara upp problemen och det vet antagligen hästen. Om den nu inte har ont någonstans så tror jag inte den är rädd eftersom den hoppar då och då. Då är det antagligen DU som är "felet". Om du har en bra tränare ger h*n dig en klar bild av vad som kan förbättras. Blir du stressad? har du bra anridningar? Ser hästen någon mening av att hoppa? Får den beröm efteråt? Gör det alltid väldigt possitivt och gör lite varje gång, sluta när det går som bäst och sätt inte FÖR höga mål med ditt tävlande.

Ellen

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en som är likadan. Du får helt enkelt ta dig an problemet och ge dig f*n på att det ska fungera! :devil:

Min stackars häst får inte en lugn stund när hon stannat, jag ger mig sjutton på att det SKA gå och sen vet hon det. :angel: Sen om man bara hoppa 90-100klasser så gör det inget om man inte kommer perfekt. Har hästen någorlunda kapacitet (vilket jag antar att den har om den gått 135) så kan den hoppa ändå. Det får min göra.

Svarar båda i samma

Troya: Ja, det kan nog mycket väl stämma att jag har fått sämre självförtroende. Men när jag hoppar nu för tiden räknar jag nästan alltid med att hon hoppar (därför jag flyger av ibland.) Jag har oftast bra anridningar, jag tar inga tvära svängar och ser till att hon är samlad men ändå framåt (för att minska tiden för henne att bli rädd för hindret..) Jag är inte stressad över ridningen, men just nu är jag stressad över annat vilket garanterat påverkade min ridning i helgen. Men annars brukar jag vara lugn och blir inte nervös.

Jag tycker att det känns som om hon tycker det är kul att hoppa, men när hon blir rädd tycker hon väl inte att det är så kul.. Jag ger henne alltid beröm, även nu sist när hon kastade av mig i första klassen, för mig är det viktigt att hon har en positiv bild från tävlingen hur det än gick. Mitt mål denna termin har varit att komma runt banan på lokala hopptävlingar. Detta har vi lyckats med några gånger.

Några tips på hur jag kan stärka självförtroendet om det nu är det som är problemet?

trazel: Hehe ja, det är verkligen så! Men det är bara hur jag ska få mig att känna så varje gång?

Min pålla har kapaciteten, när hon är på G så kan hon hoppa från alla möjliga situationer. Men på tävling hoppar hon inte om hon inte kommer helt rätt.. Därför kämpar jag oftast för att hon ska komma rätt, men ibland räcker inte det till heller. På träning har det varit så att vi kommit helt fel och hoppat 125 i trav, och då fixade hon det helt själv eftersom jag satt och blundade (därav den dåliga vägen..) Så det är svårt för det skiljer så mycket från situation till situation..

Har du något "bli-tuffare-tips"?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·
Hoppning Hej, skulle vilja ha era råd, erfarenheter och massor av tips. Det är nämligen så att jag har börjat tävla på lokal 90-100cm denna...
Svar
3
· Visningar
845
Senast: gullebarn
·
Hoppning ... alltid ett måste? Jag har tävlat 1,20 med placeringar och hoppat banor på träning som är både 1,20 och ibland snäppet däröver. Men...
2
Svar
37
· Visningar
3 012
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar