Ingen sommarpäls här inte?!

N

NinaFallstrom

Har ett Engelskt fullblod som jag köpte för ett par månader sedan.
Alla hästarna hos oss släpptes ut på bete nu i början av Maj.Saken är den att alla dom andra har sommarpäls,blanka o fina.Men inte min :(
Hon har absolut inte värsta vinterpälsen.Men ingen sommarpäls heller.Vet någon vad detta kanske kan bero på?Hon rids inte hårt så därför har jag inte gett henne extra kraftfoder.Borde jag kanske göra det?

Sv: Ingen sommarpäls här inte?!

Förra våren hade min ena häst väldigt underlig päls. Glanslös och halvlång, och den kändes nästan som älgpäls, alltså sträv och grov. Jag gav henne biovimin som tillskott i hennes kraftfodergiva, och resultatet blev riktigt bra på bara några veckor. Lycka till!

Tack för tipset,ska prova det :)

Jag gav min shettis jäst, funkade oxå bra!!!:)

har detta fullblod gått på bete tidigare? det är fortf inte så himla varmt vissa dagar och fbl är mkt känsligare än andra raser. de fryser ofta lätt och har lätt för att gå ner i vikt. om din häst ser "ful" ut i pälsen och de andra inte gör det så är ju nåt fel! alla fbl klarar sig inte på bara bete utan måste stödutfodras för att hålla hullet och värmen de dagar då det regnar och e lite kallare.

Så har jag varit med om att pälsen blivit på två hästar som vi klipte för sent första gången,dvs vi klippte i januari eller t o m februari, minns inte det är så länge sen.

Båda fick sen det du beskriver, och fick förklaringen att det var för att vi störde pälssättningen genom att klipa i helt fel period. Sen dess har jag inte vågat klippa så sent och inte heller varit med om fenomenet igen.

TS. Ge hästen kraftfoder och b-vitaminer och tex linfröolja som någon annan skrev. Hur är den i hullet o muskler öht?

Hur är hullet på hästen?
Kan vara så att din häst inte klara sig på bara bete som andra skrivit innan. Men det kan också vara så att hon är i dåligt hull och kanske hade behövt mer mat redan under våren. Fullblod är ibland väldigt svår fodrade och har inte alls samma behov som en medelhäst.
Sedan kan det också beror på att hon har mask, då fäller hästarna inte som vanligt.

Det kan bero på brist på någonting. Men då ser man det ofta på att hästen har långa hår i den i övrigt normala pälsen. Som att den är tänkt med långa glesa hår.

Men jag skulle fundera på om den fått mineraler och b-vitamin som den skulle. Om inte så hade jag börjat ge det, och ev lite matolja för tarmarna osv. Oftast kommer det inirfån.

Sen kan hästen bli dålig i pälsen om den mentalt mår dåligt. Kanske har ont någonstans eller ogillar ridningen, hanteringen eller liknanade. Den behöver inte ens vara bråkig utan kan ändå ha problem med något man gör med den. Se över hur du hanterar hästen och försök vara uppmärksam på den.

I övrigt behöver det inte alls vara ngt allvarligt. Det kan gå över på egen hand.

Jag har hört att det kan vara näringsbrist av något när hästen inte vill tappa vinterpälsen långt in på våren...

Utöver det som tidigare nämnts kan även proteinbrist ge störningar i fällningen. Har du en uträknad foderstat?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka