INGEN SOM VET??

O

Opi

Är det ingen som vet på ett ungefär hur mycket en stor häst betar på ett dygn. Jag skall ha min häst på bete men inte dygnet runt 8-19. Hur många kg bete? Måste säkert finnas någon uppskattning på det.
 
Beror på hur bra bete man har, hästen förmåga att beta, typ av häst, osv. Men storleksordningen 50-60 kg/dygn
 
Jag hörde 50-80 kilo på dräktigt/digivande sto (givetvis beroende på betets kvalitet), men kommer inte ihåg var.
 
Det sägs vara ett bra bete, men inte kraftigt bete. Det är inte gödslat. Det är "kort" gräs, inte överväxt. Om det handlar om en glups häst med god aptit, snälla kan du uppskatta hur många kg han får i sig 8-19 typ. Jag är dåligt påläst på hur hästarna betar, vilka tider på dygnet etc men jag antar att han kommer äta konstant, skall jag räkna med ca 33 kg (60/20)*11. Finns det några uppgifter på hur många timmar beteshästa vilar, dvs inte äter. Gissade 4 här.
 
Detta hittade jag ang bete...tror det är från Husdjurssveriges gamla sida...kanske från Slu...kommer inte i håg. Kanske ger lite vägledning.
'
Klimatet, d v s temperatur-, nederbörds-, och vindförhållanden avgör i hög grad hur mycket torrsubstans (ts) betesväxterna innehåller. Ett standardvärden är 20% ts, resterande 80% av betet är alltså vatten. Vid kraftig dagg eller regn kan ts-värden vara ner mot 15 % och vid ihållande regn ända ner mot 10% ts. En varm torr sommardag kan ts-halten vara upp emot 30%. Ett "blött" bete, med låg ts, minskar betesintaget och samtidigt blir näringsinnehållet i det " blöta" betet utspätt dvs betydligt lägre per kg bete. Torrsubstansen består till ca 65% av kolhydrater av olika typer.. Mer lättsmälta kolhydrater såsom glukos och fruktos, finns inne i cellerna. Sockerinnehållet påverkas av växtens ålder men också av temperatur och ljusförhållanden. En solbelyst växt är därför både smakligare och mer energirik än om samma växt stått i skuggan. Proteinet utgör tillsammans med socker huvuddelen av cellinnehållet. Dessutom finns litet fett och olika mineralämnen. Mineralämnesinnehållet påverkas i hög grad av jordtyp och eventuell tillförsel genom gödsling.

Om sommaren har varit torr och betestillväxten svag, har växten en uppdämd tillväxtförmåga, och ett sensommarbete som kommer igång att växa kan ha samma höga proteininnehåll som vårbetet. Sockerinnehållet däremot är ofta något lägre på grund av färre soltimmar.
Innehåll av vissa mineraler i gräs ( timotej, ängssvingel, rajgräs, hundäxing) och i rödklöver, angivet i g per kg bete.

Hästens behov av energi och protein täcks så länge det tillväxer bete: Ett digivande sto kan konsumera 2- 3,0 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Om man utgår från ett medelstort travsto ca 500 kg:s vikt har hon alltså förmåga, att om det finns bra bete, att äta 10 - 15 kg ts per dag. Ett digivande sto som väger 500 kg behöver 110 MJ och 1000 g smb rp per dag.

Ett välskött bete med en ts-halt på 20% innehåller 2.2 MJ/kg och 30 g smb rp/kg. För att täcka sitt energibehov på detta betet behöver stoet beta 50 kg bete = 10 kg ts bete. 50 kg av det välskötta betet ger 50*30=1500 g smb rp. Det gör att stoet med bred marginal klarar av att täcka också sitt proteinbehov. Således matchar betets näringsinnehåll stoets behov på ett tillfredsställande sätt.

Däermot på ett förvuxet bete med 2 MJ per kg och 11 g smb rp klarar stoet inte av att täcka sitt näringsbehov. För att täcka sitt behov av energi behöver stoet beta 55 kg förvuxet bete, det klarar hon, men för att täcka sitt proteinbehov behöver hon beta 91 kg = 18 kg ts. Det blir för mycket. Även vid långvariga regnväder kan ts-halten i betet sjunka så kraftigt att stoet inte orkar äta tillräckligt. Även 1-åringen kan klara sin näringsförsörjning så länge det finns ett välskött bete: Den växande hästen kan konsumera 2-3 kg ts/ 100 kg kroppsvikt och om den har vuxit tillfredsställande beräknas den 1-åriga medelstora travunghästen väga ca 325 kg vid betessläppning och upp emot 400 kg vid installning. Den kan alltså beta i genomsnitt ca 8 kg ts per dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vårt bete är tydligen oerhört kraftigt just nu och min häst ser ut som en ballong på en dryg vecka trots att hon inte är ute dygnet runt...
2
Svar
22
· Visningar
3 701
Senast: animalasia
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 401
Senast: Livi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp