INGEN slit och släng sele

Marlan

Trådstartare
Nu ska det köras! :)
Ska köra in (eller repetera, vet inte om han är körd innan) min vite springare.
Har en robust rokard som jag renoverat, men saknar sele.

Vill ha en som är av bra läder, mjuk och stark, snygg och inte för klen. Bröstsele.

En bild på favvoponnyn :love: : http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id413552.html

Hade tänkt mig en i prisklassen 4-5000:- det är väl inte orimligt för en bra sele? :crazy: är inte emot begangnat (i bra skick) heller.

VAR kan jag få tag på detta???

Sv: INGEN slit och släng sele

Kolla börjes selar... kan vara lite dyrare men dom tycker jag håller bra kvalitet!

Har tittat på deras selar. Dom ser fina ut :)

Nu e det förmodligen jag som är okunnig, men visst sitter fästen för skaklarna högre upp på deras selar? :crazy:
Jag är van vid sele där man fäster skaklarna i samma höjd som bröstan...

Hur fungerar dom selarna med fästena där uppe?
Kan man ha en rockard som är använd till den andra typen till en sån sele? :smirk:

Jag har själv deras standard sele,den sitter super och vagnen sitter bra tillsammans med den. Nu är jag ingen expert på området, men här finns dom som är...

Gå in och kolla på tråden här inne "Bilder på era körhästar" så ser du hur dom som tävlar i körningar här har sina vagnar och selar.
*Lul
*Nora
*Ryver
*Miamia ..är ett par st. som har bra bilder i den tråden.

okay..det ser inte så vancerat ut :d
kanske jag oxå skulle klara av.
MEN nu hittade jag ne på ekohallen som jag tyckte såg vettig ut.
Med bred däckel med jämn och fin stoppning, två gjordar och bred stabil brösta...

Har för mig att hansbos grejjer inte brukar vara skit, dock ingen erfarenhet av selar...

nån kommentar?

http://www.willab.se/hansbosport/images/891023.JPG

Här har den typen sele döpts till skitsele, och inte helt utan anledning. Den är ofta rätt klen, bröstan är låst och kan inte följa bogrörelserna (kan bränna), skackelfästena är riskabelt klena och sitter för långt ner. Skacklarna pekar på in i hästen när den svänger. Jag tycker du ska köpa börjes finsele eller maratonsele. De kostar några lappar mer men både för din och hästens skull är det värt det!! De har stålförstärkt däckel (ligger stadigare), skackelfästet är rörligt så skackeln blir inte låst, bröstan är separat (grövre, hållbarare, och följer bogens rörelser tillsammans med draglinor och svängel), du får också en baksele med i priset så att hästen brmsar vagnen med rumpan istället för frambenen då däckeln trycker.
Här ser du en sån typ av sele:
aa67cad8ef4c52a72b8ffe406c905bb6.jpg

Ni är verkligen ett jättefint ekipage!!

Hur går det med din kallblodstravare förrästen?

Nu måste jag bara fråga ang bilden...draglinorna, sitter inte de väldigt löst för att fylla en bra funktion, frågar en dum en.. :o

Det ser väl inte mysko ut :confused:
Som du ser på bilden så har du en mycket bra sele till den storlek på häst! Till stor häst skall den vara likadan fast större och grövre!
/M

Hästen är nog inte i drag när bilden togs. Då skakeln rör sig i skakel hållarna så ser det löst ut när hästen är urdrag. Detta är för att ge hästen större rörelsefrihet.
/M

Tack för dom orden!
Vill verkligen min polle det bästa, därför jag fråga folk som e mer insatta i ämnet selar än vad jag är. :angel:
Det lutar skarpt åt en sele från börjers, det ända som säger emot är att fästena är där uppe och jag har ingen erfarenhet av det...
Men ja försöker, blir jag tveksam så kommer jag tillbaka :D

Tack så mycke!! :bow:

Tack!

Ja...miamiamia har ju redan förklarat...jag kan lova att dom fyller sin funktion!!

Det går så bra med honom, nästan för bra... Han är så positiv och vill verkligen vara till lags bara han förstår så vi tar det lite lugnt! Det var ju trots allt bara 5-6 veckor sedan han gick i travträning!!

miamiamia skrev:
Det ser väl inte mysko ut :confused:
Som du ser på bilden så har du en mycket bra sele till den storlek på häst! Till stor häst skall den vara likadan fast större och grövre!
/M
Hon menade nog att det inte var en travsele kanske. :angel: :idea:

Hej!

Jag tycker du ska köpa börjes finsele!
Vad jag vet så är det av bra kvalitet till det priset!
Dessutom en riktigt bra sele för hästen med en bred stoppad däckel.
6022.jpg

Mvh Lisa

Liknande trådar

Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 426
Senast: Mli
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 681
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka