Ingen ording på galoppen....

Bison

Trådstartare
Har jätteproblem med galoppen nu med min pålle, känns som att det bara går bakåt.
När vi tränar ute så är det nästan inga problem, visst blir hon lite springig i galoppen men hon är inte så stark än. Men i ridhuset är det kört, vänster är okej men höger är katastrof jag har provet att ställa innåt, lätta i innerhanden mm men det går bara inte.
Jag tränar för instruktör i både hopp och dressyr och försöker göra som dem säger men nu vill jag även ha lite tips från er på buke?
Hur ska jag göra för att hon ska bli bättre och starkare??
Jag försöker att göra många galoppfattningar och bara galopera en liten sträcka i lugnt tempo.
Just nu känner jag mig som en usel ryttare, blir gråtfäredig varje gång...
Traven hgar däremot blivit mkt bättre, hon börjar bli mkt mjukare och följsammare.....

Senast ändrad:
Sv: Ingen ording på galoppen....

Jag hade samma problem som du förut och jag tror att det hängde ihop med dels att jag inte satt korrekt, dvs omedvetet så satt jag inte tillräckligt rakt över hästen och dessutom lutade jag mig förmodligen i överlivet. Hästen var ung och hade inte musklat sig tillräckligt heller så han var mycket känslig för hur jag fördelade min vikt och orkade inte helt enkelt fatta rätt galopp.

Nu har vi med envis träning fått honom ganska väl musklad i bakkärran, vi har tränat mycket övergångar, halvhalter, och nu börjar vi samla galoppen i korta intervaller också. Han blir bara bättre och bättre, starkare o starkare. Så mitt tips är att var supernoga med din sits, gör upp ett riktigt träningsschema med effektiva ridpass OCH sist men inte minst ett tips somjag fick från tränaren och som jag aldrig tänkte på: lätta inte bara på innertygeln utan GE MER YTTERTYGEL så att hästen har en chans att böja sin hals inåt och forma hästens kropp med innerskänkel. Jag har ju alltid suttit och ridit på yttertygeln och lättat, lättat, lättat på innern och ändå har det inte funkat! Nu när jag ger ytter så är det en annan häst! Det var en ahaupplevelse för mig i alla fall.
Visst händer det att man får återfall men då beror det alltid på mig, jag är inte koncentrerad och faller in i gamla mönster, men när man verkligen tänker på alla saker så blir det rätt.

Sen har jag ett annat problem, det kanske DU kan ge MIG tips om, varför i h-s-icke kan jag inte sluta titta ner när jag rider dressyr! Det är pinsamt:o Tips tas tacksamt emot!

tack för det tipset :bow: jag rider oxå med mkt stöd på yttertygeln o lätt innerhand, och jag vill även gärna falla lite framåt i galoppfattning. Rusan är ju bara fem år så hon är ju oxå väldigt ung och väldigt viktkänslig.
Har oxå problemet med att jag gärna glor på mina händer men jag tvingar mig själv att se vart jag rider och när jag tittar rakt fram blir det en så otrolig skillnad speciell på böjda spår om jag tittar var jag ska så blir allt mkt lättare för hästen i stället för att sitta och snegla innåt neråt och omedvetet skjuta över vikten neråt.

Skriv gärna om tipset funkade eller ej!

Sambon har hotat att videofilma mig när jag rider och sen tvinga mig att titta på filmen tills jag slutar sitta och stirra ner i backen:o

Jag känner i gen mig lite i detta problem...mitt ponnysto har jätte svårt att böja sig i höger galoppen och arbeta den sidan och jag håller på att tränar henne i olika voltarbeten och skänkelvikning (fast inte i galopp dock) och nu ska jag börja se över min egen sitts nu under mina ridlektioner för instruktör...hon är förövrigt någorlunda bra i skritt och trav men det är just det att när man ska börja kräva saker, det är då som mitt ponnysto protesterar....ge inte upp, träning ger färdighet. Jag själv försöker tänka mycket på hur jag sitter m.m men det är svårt speciellt när man har ridit på ett speciellt sätt och sen ska försöka ändra på sig :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar