Ingen medryttare längre...

T

Thuja

Har hela hösten haft en jätteduktigt liten tjej som ridit D-ponnyn. I början ville lilla stoet bara hem och krånglade men tjejen gav sig inte och när de varit igång några veckor var det inga problem längre.
Tyvärr har inte tjejen haft möjlighet att rida oftare än 1-2 ggr/ vecka men det har ändå fungerat hyfsat eftersom det bara är promenadridning ändå.

Sv: Ingen medryttare längre...

Thuja skrev:
Har hela hösten haft en jätteduktigt liten tjej som ridit D-ponnyn. I början ville lilla stoet bara hem och krånglade men tjejen gav sig inte och när de varit igång några veckor var det inga problem längre.
Tyvärr har inte tjejen haft möjlighet att rida oftare än 1-2 ggr/ vecka men det har ändå fungerat hyfsat eftersom det bara är promenadridning ändå.

Hela tiden har hästen varit tvungen att ridas regelbundet för att inte få återfall i sitt gamla beteende med att vilja hem igen. Nu hade hon inte varit här på 2 veckor och förra gången slet sig hästen då hon skulle longera henne i paddocken. Inget hände med varken henne eller häst men hon blev nog lite rädd. NU skulle hon rida efter inte ha rdit på 2 veckor och då blev hästen totalkollrig igen. Skenade hemåt och tjejen fick inte stopp på henne. Då fick det vara nog och hon ringde och sa att hon inte ville rida henne längre. Det förstår jag men det var ändå tråkigt eftersom hon egentligen var så duktig...

Ja eftersom jag är gravid vill jag inte rida den här hästen just eftersom hon kan vara besvärlig. Jga red henne i höstas i början av graviditeten och då var det ju inga problem men nu vill jag inte längre. Jag har longerat henne någon gång i veckan istället men har andra hästar som jag kör och det kan jag ju fortsätta med trots att jag väntar barn.

Vi bor så långt från en stad och andra hästtjejer att det är svårt att få tag i fler medryttare.
Det känns lite trist det här eftersom man vet vad det beror på och om tjejen bara vågat fortsätta tror jag att hästen hade blivit som hon var i höstas igen.

Thuja skrev:
Ja eftersom jag är gravid vill jag inte rida den här hästen just eftersom hon kan vara besvärlig. Jga red henne i höstas i början av graviditeten och då var det ju inga problem men nu vill jag inte längre. Jag har longerat henne någon gång i veckan istället men har andra hästar som jag kör och det kan jag ju fortsätta med trots att jag väntar barn.

Vi bor så långt från en stad och andra hästtjejer att det är svårt att få tag i fler medryttare.
Det känns lite trist det här eftersom man vet vad det beror på och om tjejen bara vågat fortsätta tror jag att hästen hade blivit som hon var i höstas igen.

Jag vet hur det känns . Har själv problem att få tag på ridtjej till våran D-ponny, så nu får jag väl rida själv eftersom dottern har lagt ridning på hyllan ,för att börja dansa istället. Hur dum får man bli:rofl: (skojar) men det är jobbigt för nu står man här:confused:

Thuja skrev:

Väldigt oansvarigt (tycker jag) av dej att låta en liten tjej rida en häst du inte vill rida själv pga risken :eek: och då bara en - två gånger per vecka.
Det allra minsta man kunde kräva av dej är att du arbetade hästen från marken varje dag åt tjejen även när hon inte är där och att du inte låter hästen stå 2 veckor och sen lämnar tjejen att handskas ensam med den när duinte ens själv rtörs rida den pga risken för DITT barn:eek:
Vad klagar du över? Jag tycker du har något att lära av detta inför nästa eventuella medryttare. Att ha hjälp innebär ansvar.

Jo, jag tänkte oxå på det.. inte konstigt att hästen är svårriden om den bara rids ca 2 gånger per vecka. Då blir ju de felsta hästar väldigt pigga och busiga ;)

Ja att det ska vara så svårt att hitta någon? Hästen är precis lagom stor för en 14-åring men det är klart- det är ju just då de brukar börja bli intresserade av "annat". Tur att pållen är så pass stor att även jag kan rida henne (när jag inte väntar barn då...)

Tjejen har fått rida så många dagar hon vill i veckan och jag sökte en tjej som skulle rida 4-5 dagar/vecka egentligen. Anledningen till att jag överhuvudtaget sökte en medryttare var ju just att jag ÄR gravid och dessutom har andra hästar motionera. Annars rider jag ju den här hästen.

Ingen barnmorska i världen rekommenderar en blivande mamma att rida en häst som inte är "100-säker"(och vilken häst är det?).
Både tjejen och hennes mamma har varit medvetna om att det endast blir tjejen som får motionera hästen den här perioden. Att hon sedan valde att rida den där dagen är ju faktiskt upp till henne! I någon ände måste man ju börja på nytt och när jag har markarbetat henne i paddocken har detta inte hjälpt mot hennes hemma-kärlek utan det är verkligen bara då man kommer ifrån stallet och de andra hästarna.

Ja fast när hästen reds 2 ggr/ vecka var den ju INTE svårriden! Det var ju när det hade gått 2 veckor emellan gångerna det blev problem. Tjejen red ju bara 2 ggr/ vecka hela hösten utan problem.

Det är inte för att hästen är pigg och skuttig som hon gör så här utan för att hon verkligen vill hem.

Många hästar som vänder och vill ju inte lämna sin flock, finns det ingen hon kan rida ut tillsammans med?

jag har de motsatta problemet jag bor så dåligt till att de inte finns någon häst att rida :( Har haft häst i många år men har ofrivilligt blvit av med denna och vill inget hellre än att ta hand om någon annans någon dag i veckan. Vill inte skaffa en egen ny häst just nu då jag har en del att göra i skolan så här mitt i gymnasie tiden.:(

Thuja skrev:
Tjejen har fått rida så många dagar hon vill i veckan och jag sökte en tjej som skulle rida 4-5 dagar/vecka egentligen. Anledningen till att jag överhuvudtaget sökte en medryttare var ju just att jag ÄR gravid och dessutom har andra hästar motionera. Annars rider jag ju den här hästen.

Ingen barnmorska i världen rekommenderar en blivande mamma att rida en häst som inte är "100-säker"(och vilken häst är det?).
Både tjejen och hennes mamma har varit medvetna om att det endast blir tjejen som får motionera hästen den här perioden. Att hon sedan valde att rida den där dagen är ju faktiskt upp till henne! I någon ände måste man ju börja på nytt och när jag har markarbetat henne i paddocken har detta inte hjälpt mot hennes hemma-kärlek utan det är verkligen bara då man kommer ifrån stallet och de andra hästarna.

Tja jag anser fortfarande att det är oansvarigt och ditt svar förstärker det. Det är upp till tjejen att hon red säger du. Men du känner hästen coh har ansvar för den, eller hur? Är tjejen minderårig är det oansvarigt av dej, sorry.
Oavsett det där med att den sticker hem borde du ah jobbat den från marken när tjejen inte är där eller ställa av hästen helt. Du kan inte räkna med att en unge fattar risker och konsekvenser.

Tycker inte att vi ska diskutera det här mer eftersom vi uppenbarligen tycker olika.

Men jag vill återigen påpeka att tjejens mamma har varit med varenda gång och gått brevid när tjejen ridit hästen, beslutet har alltså inte varit enbart tjejens utan även mammans. Sedan kunde jag ju kanske markarbetat mer mellan gångerna det är klart men anledningen till att jag ville ha medryttare var ju just att jag inte haft tiden till detta just nu (det brukar ju vara den anledningen till att man skaffar en medryttare).

Nåja, jag tycker att vi lägger ner och håller till godo med att du/ni tycker en sak och jag en annan. Hoppas att detta är ok för dig?

Nej det är så synd det där eftersom vi bor som vi bor! Närmsta andra stall ligger nästan en mil härifrån. Men det var ett bra tips och det var också det första jag tänkte på att hon kunde göra sällskap med någon.

Åh...vad synd att du inte bor här i närheten! Fast å andra sidan... då hade du kanske inte haft det problemet eftersom mitt stall hade legat i närheten av dig ändå.
Hoppas att du hittar någon pålle att rida några dagar i veckan till slut iallafall!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
759
Senast: Angel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar