vindvissla
Trådstartare
Jag flyttade till irland för nio månader sen, och tänkte stanna här. Hjälper till i ett stall med ridskola och de tycker att jag är otroligt duktig (i svenska mått ganska normal). Nu får jag rida alla sorters hästar som har tävlat eller som är unga, ponnysar och stora. Grejjen är att ingen verkar veta vad sidförande skänklar är. När jag gör en skänkelvikning (på en ponny som jag tränat sen feb) så tittar alla och är otroligt imponerande. Till saken hör att dessa människor tävlar, mest i hoppning men även i dressyr. Är det inte knäppt? Hur kan man rida en häst utan att kunna flytta den med skänklarna? Hur kan man gå på en volt eller ens genom ett hörn? Här finns inte en dressyrtränare i sikte och när de tränar hoppning rider de fram i ca fem minuter innan de börjar hoppa. Oftast på leriga hästar och när de ridit färdigt och hästen är alldeles svettig ställer de in hästarna i transporten utan att skritta av eller någonting! Jag börjar vänja mej vid skillnaderna nu, och de vet hur jag funkar också, men jag tycker fortfarande de är lite knäppa. På ridskolan kan de inte lära ungarna att tränsa och sadla för de tycker ungarna är tråkigt. De vill bara komma och skumpa runt i en timme, hoppa några hinder och sen gå hem igen. Man kanske skulle starta ett ubildningsstall?