Ingen kan sidförande!!!!

vindvissla

Trådstartare
Jag flyttade till irland för nio månader sen, och tänkte stanna här. Hjälper till i ett stall med ridskola och de tycker att jag är otroligt duktig (i svenska mått ganska normal). Nu får jag rida alla sorters hästar som har tävlat eller som är unga, ponnysar och stora. Grejjen är att ingen verkar veta vad sidförande skänklar är. När jag gör en skänkelvikning (på en ponny som jag tränat sen feb) så tittar alla och är otroligt imponerande. Till saken hör att dessa människor tävlar, mest i hoppning men även i dressyr. Är det inte knäppt? Hur kan man rida en häst utan att kunna flytta den med skänklarna? Hur kan man gå på en volt eller ens genom ett hörn? Här finns inte en dressyrtränare i sikte och när de tränar hoppning rider de fram i ca fem minuter innan de börjar hoppa. Oftast på leriga hästar och när de ridit färdigt och hästen är alldeles svettig ställer de in hästarna i transporten utan att skritta av eller någonting! Jag börjar vänja mej vid skillnaderna nu, och de vet hur jag funkar också, men jag tycker fortfarande de är lite knäppa. På ridskolan kan de inte lära ungarna att tränsa och sadla för de tycker ungarna är tråkigt. De vill bara komma och skumpa runt i en timme, hoppa några hinder och sen gå hem igen. Man kanske skulle starta ett ubildningsstall?

Sv: Ingen kan sidförande!!!!

Jag tror bara att du har haft oturen att hamna på ett ställe där de inte är särskilt seriösa.

Jag har själv jobbat på en ridanläggning på Irland där de drev en mindre ridskola samt hade tävlingshästar för de högre klasserna i framförallt dressyr. Visst jag märkte skillnader jämfört med Sverige, men inte så radikala som du beskriver. Här skrittades hästar både fram och av ordentligt och de red samma skolor som vi rider här i Sverige.

Jag vet även att det finns skräckexempel på Irland där hästarna endast används till hoppning och att dressyr inte ens finns med på kartan, men jag tycker inte att vi ska dömma ut Irländarna helt, för de flestra rider precis som vi här i Sverige och sidvärtsrörelser är inget ovanligt! Angående smutsiga hästar så är det ofta så att ridskolor har ett tjugotal hästar och att borsta alla dessa skinande rena varje dag är ju omöjligt, speciellt om man vet hur vädret är på Irland! :D

Jag hoppas du har rätt.... för övrigt är de jättegoa allihopa (både människor och hästar). Förstår att man inte borstar alla ridskolehästarna varje dag, men detta gäller även privathästarna! Alla tycker att jag är en dressyrfreak, och när jag hoppade ponnyn häromdagen blev de förvånade att jag kunde hoppa över huvud taget. Detta för att jag inte har velat hoppa upp på deras hästar och hoppa en bana, dels för att jag inte känner hästen och dels för att de knappt är ridbara. Men min pojkväns dotter som äger ponnyn jag rider är jätteglad, förr kunde hon inte rida honom för han sprang åt vilket håll han ville, och nu så kan hon styra och sakta av när hon vill, och jag har precis börjat lära henne att göra skänkelvikning. Så det är kul att bli uppskattad också. Var i Irland jobbade du? Visst är det ett underbart vackert land? :love:

med den ridningen kanske det inte är så konstigt att irländare ofta är väldigt tåliga ;)

Är iaf väldigt avundsjuk vill oxå åka till Irland o jobba, älskar deras ponnyer, men vågar inte lämna pojken och absolut inte min fina Star Dust som råkar vara en irländare :)

Jag haller med Smulan87...du har kommit till ett trakigt stalle. Jag har under mina 7 ar pa Irland sett bade bra och daliga stall, precis som jag i Sverige sett bra och daliga stall, men de flesta ar faktiskt fina och de vet vad de haller pa med.

Nar man pratar om lander och olika kulturer, sa maste man tanka snappet langre an vad nasan racker. Det ar inte for inte Irland har varit i eliten i sa manga ar inom hoppning och falttavlan...de hade ju knappast kommit nagonvart om alla var som du beskriver, eller hur??

Jag ar utbildad ridlarare och jag har arbetat pa flera ridskolor under min tid pa Irland och pa alla ridskolor jag varit pa har man lart barnen hur man sadlar och transar, hur man skoter om sin ponny med ryktning, visitering mm mm. Man har lart barnen hur man varmer upp sin ponny och skrittar av den osv.

Synd att du kommit till ett sa trakigt stalle.

Jag trodde inte det var så på hela irland heller, och jag kunde lika gärna sagt något liknande om stall i sverige. Jag älskar Irland och kommer stanna här för all framtid. Men även när jag varit på lite högre tävlingar, typ 120-140 så är det inte många hästar som varit lydiga och varit i form. Men det kanske är likadant i sverige? Tävling har aldrig varit min stora passion. Inte förrän jag kom till Millstreet förra veckan fick jag se fler än två välridna hästar på samma gång.
Men igen, jag var inte ute på många tävlingar i sverige heller, och har mest hållt på med unga galopphästar, så jag har väl ingen talan egentligen.
Till er som längtar och vill till Irland - kom hit!!! Det är ett underbart vackert och mysigt land. Och nog ska jag kunna lära dem i min närhet att flytta sina hästar åt sidan? Man får ju börja nånstans! :)

Känner igen det du berättar! En tjej som kommer från irland red på mitt stall, och hon tyckte vi hade massa konstigheter för oss. Dessutom hade hon lärt sig att man skulle sitta på innerbenet i trav! Hon tyckte vi var helknäppa som satt på ytter

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama