Ingen framåtbjudning...!?

S

Shakira84

Har en arabflicka på 3,5 år som jag haft sen hon var åring. Har gradvis börjat sitta in henne och vant henne vid utrustning och bit för bit börjat rida henne.
I somras var mitt problem med henne att hon betedde sig som en stolle så fort jag kom på ryggen och försökte "rida"; hoppade studsade och kastade av mig ett antal gånger. Att bara sitta på henne gick utmärkt så jag drog slutsatsen att det var mina ben som störde henne.
Hon fick lite vila innan jag bestämde mig för att börja med träningen igen. (kan tillägga att hon är oerhört miljö och situationstränad och inte rädd för NÅGONTING!)

Nu är hon riden regelbundet ca 3 dagar / vecka i ca 15-20 minuter åt gången sedan i september och nya problem har dykt upp...
Hon saknar framåtbjudning!!! Får hon bestämma så står hon bara stilla i paddocken så länge som möjligt. Har jag någon som leder henne så går hon villigt med, men stannar när hon blir lämnad. Gissar att hon saknar "självförtroende" nog att ta sig fram på egen hand. Hur sjutton löser man det? Någon som har tips eller erfarenheter?
Har försökt att peta till henne med ett spö och då går hon framåt, men inte med någon vidare energi... och jag kan ju inte sitta och peta på henne med spö hela tiden heller...

Kan inte longera eller tömköra henne heller, för hon vill inte "gå ifrån" mig utan står helst så nära mig som hon kan. Dock fungerar det om hon har någon som går med och leder henne.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med henne... Tips, någon? :confused:

Sv: Ingen framåtbjudning...!?

Jag hade samma problem med min lilla arabpojke när jag red in honom.

du har kollat så att sadel å annan utrustning sitter som den ska??

jag började rida honom barbacka ett tag.. hittade på massa grejjer. satt upp hinder i ridhuset, la ut tunner å koner.. bara för att han skulle ha något att titta på.

sen underlättade de oxå om nån annan red sammtidigt oxå.. lite draghjälp :)

Lycka till!

Uteritter med en hästkompis kanske?

Det är guld värt med en förhäst!
Mina unghästar vänjs tidigt vid att bli hanterade, tömkörda mm själva utan "kompisar", detta bidar till att jag ofta kan rida mina unghästar i skogen utan sällskap redan efter ett par uppsittningar. Jag rider ALDRIG i paddock, hästarna har ofta mycket mer framåtbjudning ute i naturen.
Mina hästar (araber och engelska fullblod) rids in strax efter 2 års ålder, fullbloden när de är 1½.
Än så länge har jag aldrig stött på någon som är omöjlig.
Och har man en häst som är trygg i sig själv och tillsammans med ryttaren kan det vara mycket lämpligt att redan i början ge sig ut i skogen tillsammans med en äldre förhäst.

Har oxå haft hästar som inte vill "gå ifrån"... Prova med att gradvis "gå bakåt" - alltså led henne som vanligt och flytta dig först kanske så att du går vid hennes huvud, sedan vid halsen, bogen osv. Sedan kan du börja gå med ena armen över ryggen på henne och hålla i tyglarna och styra och stanna på det sättet. När hon går framåt på ett bra sätt när du går så kan du använda längre tyglar/tömmar o flytta ännu lite längre ifrån osv... (Använd gärna en tömkörningsgjord om/när du kommer såpass långt ifrån att det finns risk för "tygeltrassel"!)

Nu vet jag ju inte om du provat detta, men om inte så kan det vara väl värt ett försök! Det är ju en trygghet för henne att ha dig nära och att du alltid går först och visar vägen, o det gäller att få henne trygg i att hon "går först själv", eller hur man ska uttrycka det!

Först och främst, kolla så att utrustningen sitter som den ska! Ingen, vare sig häst eller människa, vill jobba om det känns obehagligt.

Sen, RID UT! Hästar (i synnerhet unghästar) får oftast större framåtbjudning när de är ute i skogen och rids än när man sitter och harvar på en volt. Lyssnade på ett föredrag för en tid sedan om unghästutbildning, där de förespråkade just uteridning som en viktig faktor för hästens motivation av ridningen.

Många unghästar saknar framåtbjudning och det jag skulle göra är att rida ut i skogen, ha någon äldre och mer rutinerad häst framför. Livsfarligt att rida för mkt i paddocken på en unghäst som saknar bjudning.

Kanske hon tycker det är tråkigt att hela tiden vara i paddocken? rid ut istället!

Hot Shot skrev:
Många unghästar saknar framåtbjudning och det jag skulle göra är att rida ut i skogen, ha någon äldre och mer rutinerad häst framför. Livsfarligt att rida för mkt i paddocken på en unghäst som saknar bjudning.

De hästar jag rider in (får en och annan då och då;)) får börja med markjobb vid hand. Först på täkten utanför stallet och det är där jag sitter upp i början som avslutning på markjobbet. Ber om några steg och berömmer med att avsluta och sitta av när dom fattar det. Sen tar jag hästen ut vid handen, sadlad och med sidepull, och går i skogen. När hästen känner sig trygg sitter jag upp en stund...i början kanske några meter. Sen leder jag ut och rider hem för att öka på ridningen mer och mer. Till slut sitter jag upp hemma.

Likaså när det handlar om paddock/ridhusarbete. Markjobbar först så att signalerna sitter och jag ser att hästen förstår vad jag vill. Det gäller skritt, trav, galopp, vänd och avsaktning och stopp. Sen börjar jag med att rida ut från paddocken/ridhuset. Nästa gång rider jag ett halvt varv och sen ut...och så ökar jag det varje gång...snabbt nog är de flesta hästarna redo för att ridas in, arbeta en stund...går hästen bra brukar jag sen sitta av inne och leda ut. Har inte haft problem med framåtanda på någon än oavsett var jag rider någonstans.

Jag tycker det låster lite som att hon struntar i dig. Om hon inte ens går ifrån dig vid mark arbete så lär det ju inte bli lättare när du sitter på henne... Öva mkt ledarskaps övningar från marken. Viktigt är ju att hon går undan för tryck från marken, annars förstår hon ju inte att hon ska göra det bara för att du sitter på henne.

Sen så måste ju unghästar lära sig att arbeta också, våra har också haft en period utan framåtbjudning. Då red vi mkt rakt fram utan krav på vidare arbete, gärna i skogen o med en hästkompis som draghjälp. Sen är det ju en liten balans gång med att inte kräva för mkt så att dom får en negativ syn på ridningen och med att kräva för lite. Hästar är ju bekväma av sig o står helst i hagen med maten...:angel:

Motivation o ledarskap!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama