ingen framåtbjudning.

P

pannkakssmet

Jag har en unghäst på 3 år som jag börjat rida i somras.
Har är hur snäll som helst och har lätt för att lära sig nya saker. Men han saknar framåtbjudning och verkar inte tycka att det är kul! :cry:
Hur gör man för att få honom att tycka att det är kul? :confused: Jag försöker variera träningen så mycket jag kan, men det tycks inte hjälpa.

Sv: ingen framåtbjudning.

Vissa har "motor", andra inte.
Med en treåring kan man fundera över, hur motiverade dom är för det vi vill, att dom ska göra, fr a tråkiga ridövningar/träningar. Jmfr barn.

Försök hitta alternativa uppgifter ni kan lösa och öva på, du och din häst.

LIA

Har det inte blivit för mkt ridning?? kanske han behöver ett uppehåll ett tag å smälta allt som har med ridningen att göra?? Annars kan du börja med fälttävlan! alltid skoj för häst å ryttare! :D Lycka till och hoppas det löser sig!

Hur långa är träningspassen? En ung häst kan ha svårt att finna motivation om det är lång tid träningen pågår. En kvarts arbete kan t.o.m. vara för mkt för vissa hästar. Och rider man ut skall hästen inte ridas trött, den skall snarare säga "var det inte mer idag?" när man är hemma igen. Använd överdrivet beröm när hästen är duktig, ett effektivt beröm för unghästar är att helt enkelt sitta av o låta det vara nog för dagen. Det kan kännas trist att behöva hoppa av hästen efter 5minuter om den gjort något strålande, men det lönar sig i längden!

Och som nämnts ovan är det viktigt med semestrar, ge hästen ledigt några veckor och låt den fundera över vad den lärt sig.

Jag rider honom 2-3 gånger i veckan och aldrig så att han blir trött fysiskt. Psykiskt är ju lite svårare att avgöra.
Han har till och med svårt att komma upp i galopp vilket kännss ganska extremt när han är 3 år. Men han ska snart åka hem och få en viloperiod. Hoppas att det hjälper!

Förutom motiverande träning och korta pass, kan det helt enkelt vara så att hästen inte är tillräckligt stark för att orka göra något mer än bara precis det ryttaren vill. En del hästar är också så vana att låta andra bestämma att de inte tar några egna initiativ - det brukar lösa sig när de kommer in i trotsperioden ;) .

pannkakssmet skrev:
Jag rider honom 2-3 gånger i veckan och aldrig så att han blir trött fysiskt. Psykiskt är ju lite svårare att avgöra.
Han har till och med svårt att komma upp i galopp vilket kännss ganska extremt när han är 3 år. Men han ska snart åka hem och få en viloperiod. Hoppas att det hjälper!

Fyraåringen jag har på inridning fick hela sommaren som vila då han började växa. Nu markjobbas han 3 ggr/v, rids 2 ggr/v. Han har svårt att balansera sig i galoppen under markjobbet och så länge han inte bär sig där blir det ingen galopp uppsuttet. Visst har han försökt rulla upp i galopp ute ibland men jag håller kvar honom i skritt och trav ett tag till. Tilläggas skall att han inte galopperar mer än högst 1 varv åt gången så det är mest igångsättningar/fattningar som det jobbas med. Det ska sitta först innan jag ber om det med mig i sadeln.

Varför ha mer bråttom än så? Hans ägare är hur nöjd som helst med det jobb jag gör med hästen...och betalar för det. Trots att han inte var klar för kvalitetsbedömningen som var i september...men han kommer igen som femåring istället ;)

Jag rider sen 3 veckor en 3-åring ett par gånger i veckan, och har samma problem. Den är riden tidigare en del, men känns ändå helt oriden. Den tycker inte det är kul. Att arbetas från marken går bra, (övriga dagar i veckan) men ridningen är inte kul. Det som brukar få fram framåtbjudning hos andra fungerar inte. Gå in skogen är läskigt, vill bara gå hem. Jag håller på att gå tillbaka till start (har inte ridit den från början, vet inte vem som red in den, någon hos uppfödaren)
och göra som ovan. Tömköra, rida lite, berömma när den går fram inte kräva något, lite lite i taget. Vet inte om det kommer att fungera. Det tråkiga är att hästen blir tråkig och får mej att tappa lusten, när den visar så tydligt att den inte tycker det är ett dugg kul. Bara något som den hoppas ska vara över så snart som möjligt.
Som tur är rider jag fler hästar och bla en som älskar all ridning och är mer än entusiatisk när jag kommer med sadeln (5 år) Annars skulle ajg nog tappa modet och känna mej som en hästplågare som envisas med något så tråkigt. :confused: Tar gärna emot tips!

Rid ut mycket, gärna med en annan häst som "draghjälp". :) Det har jag tänkt göra med min unghäst för att hon ska få bra framåtbjudning och vilja. :bump:
Man kan även låte den unga hästen få "tävla" lite med den äldre, o låta unghästen vinna för det mesta. Genom att göra på det viset fick vi lite fart på ett sto hemma som annars har lätt för att tappa bjudningen. :banana:
lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar