Inga utlottningar av gratisbetäckningar i år?

C

crazy

Har kollat runt en del...de där lottningarna är ju en kul grej.Men i år har jag inte sett en enda hingsthållare locka med detta...varför?Det är väl ett bra reklamjippo!?!

Kanske skulle de ta efter det amerikanska systemet och ha auktionering av betäckningar på nätet...dvs högsta anbud så att säga "vinner betäckningen".Detta fungerar ju som ett slags reklamjippo!Vore en kul grej....

Men jag undrar om det egentligen ger nåt tillbaka till hingstägaren?
Risken finns ju med att det blir motsatt effekt.
"Han/hon fick ju minsann en gratisbetäckning, om inte jag får det *avundsjuk* så tar jag hellre en annan hingst"

Aha du menar den svenska avundsjukan... ;)

Jag vet inte...inte tänkte jag så förra året i allafall. ;)

Däremot fick man en anledning att gå in extra på folks olika hemsidor med hingstarna, för att se om där hänt något nytt.Samtidigt så har det ofta skett intressanta uppdateringar om tex hingstens framgångar nyligen osv. :)

Hingstauktionerna är mkt populära i USA...där betäckningar bjuds ut till ett startminimumbud och sedan får man lägga sitt anbud på detta fram tills ett visst datum.Hingstarna ligger då gemensamt samlade på en sida...med namn,härstamning,prestation och bild samt oftast länk till hemsidan för mera information.Alla är ju intresserade av att kunna chansa och därmed kanske spara en slant samtidigt som en del hingstar som man kanske inte hade tänkt på annars, får en chans att synas lite mer då mycket folk kollar igenom dessa hemsidor.Positivt! :D

En utlottning är ju en utlottning oasett vad priset är, så varför bli sur för att man inte vinner?

Men ärligt så undrar jag lite över de utlottningarna som varit, jag har varit med i fyra stycken och i alla fyra så har kända uppfödare vunnit, lite märkligt om det verkligen har lottasts ut en betäckning och inte valts ut för att de skulle få ett bra sto material till sin hingst. :angel:

Det finns i alla fall en variant på det! Breeders Trust lockar med att man får anmäla ston gratis i ett år och deltar sedan i en utlottning av betäckningar med fri hingst av ett värde på 10 000 kr (ev mellanskillnad får man stå för själv). Utlottningen ska ske när tillräckligt många ston anmälts (jag har anmält mitt). Så kom till skott allihopa! (Får man göra sådan här smygreklam...???)

Sur och sur, mer avundsjuk, antar jag.
Nu i år finns det visst en travhingst som annonserar sitt pris till 16.000:- Jag vet flera som knappt behövt pruta för att få ner priset till 10.000:-
Jag skulle då aldrig betäcka med den om inte jag heller får det lägre priset.

Jag har haft tur att ha fått ett antal fribetäckningar som pris för höga placeringar på fölchampionat. I år är vårt Akribori-föl ett resultat av ett sådant pris.
Om jag själv vore hingstägare skulle jag hellre skänka fribetäckningar som ett sånt pris än lotta ut dem, för då har du förhoppningsvis ett sto av hög kvalitet som kommer till din hingst.
Har man bra ston kan man även förhandla med hingstägarna om betäckningskostnaderna. Det blir kanske inte gratis, men man kan få bra rabatter. :)

Jag tror även Hippo Essentia kör med sådana dealer...beroende på vad hästen placerar sej i fölchampionat eller i topp på annat såsom Breeders etc...så är det mellan 50-100% rabatt med användandet av samma hingst.Jättebra tycker jag! :D

Millegarne gård hade utlottning bland de som var på deras egen hingstvisning och köpte lott till dragningen. I blev det nog lite fel för vinnaren hade bara en häst och det var en valack.
Starby dressyrstall har fina rabatter till den som kommer med flera ston och lämnar fribetäckning som pris på fölvisning. Jag blev själv riktigt förvånad efter mina betäckningar där förra året när räkningen kom. Vi hade pratat om rabatt men jag hade inte uppfattat att det skulle vara så mycket.
Gränsbo lämnar också fina rabatter till den som kommer med flera ston till deras hingstar och det utan någon förhandling utan det får alla. Sedan kan man säkert om man har ett fint sto få ännu bättre rabatt efter lite förhandling.
Själv har jag fått erbjudande om fina rabatter från Flyinge på grund av härstamningen på en del av mina ston.

Jag förstår i och för sig att bättre ston får bättre pris, men...
... frågan är väl varför?
Större chans för bra reklam för hingsten, men samtidigt blir det ju ett högre värde på fölet med en bra moder.
Så har man ett bra ston får man billiga fölavgifter och dessutom bra betalt för fölen.
Nåt att fundera på.

Nej jag är inte alls sur eller avdunsjuk över detta (konstigt att man alltid ska få sånna kommentarer så fort man är "kritiskt undrande", är du så avundsjuk själv över det mesta så du känner andra genom dig själv?? :confused: ) över detta, hade jag vunnit så hade jag troligt vis inte använt den hingsten ändå utan sålt betäckningen billigt till någon annan, lotterier är ju alltid kul att vara med på trots allt.

Håller med dig. För mig spelar inte dessa lotteri betäckningarna heller någon roll. Det är ju oftast så att det är dom större uppfödarna som ändå vinner.

Ungefär som Flyinge som för några år sedan hade något liknande. Vann där gjorde Bollerup. Bara det säger ju hur dom prioriterar dessa utlottningarna.

Moment 22 eller ....

Det är väl något sådant, bra sto, lätt sålda föl till högre priser och lägre avgifter till hingsten.

Precis som stor uppfödare, lägre priser och ofta lättare att sälja fölen till högre priser. Så det är det ju när det gäller alla raser att stora uppfödare har lättare att både sälja och få bättre pris. Som t ex Bollerup när det gäller halvblod eller dom här jätte stuterierna med 50 - 100 travston, man tror att det är en garanti för en bra häst. Som att köpa bil på Volvo, kostar mycket mer att köpa i Sverige än i Tyskland och ändå är det samma bil.

Men visst ska man avla så är det bättre att statsa på ett bra sto än två sämre. Sedan är ju det inte heller någon garanti för att fölen blir bättre hos det "bra" stoet än de lite sämre, kan ju bli tvärt om. Men lägre avgifter till hingsten och högre pris och kanske en mer lätt såld avkomma. Så mitt råd till alla som ska köpa häst är: Är ni avelsintresserade kolla härstamningen noga kommer att ha stor betydelse i framtiden. Är ni inte avelsintresserade "skit i härstamningen" och leta efter en häst som passar just det ändamål som det är tänkt att den ska användas till.

Men ärligt så undrar jag lite över de utlottningarna som varit, jag har varit med i fyra stycken och i alla fyra så har kända uppfödare vunnit, lite märkligt om det verkligen har lottasts ut en betäckning och inte valts ut för att de skulle få ett bra sto material till sin hingst.

Den tanken har slagit även mej...verkar lite underligt att just ston hos kända uppfödare många gånger vunnit dessa lottningar...eller att det varit extremt välstammade ston(många gånger importer med internationell stam)...så frågan är om dessa hingsthållare verkligen kan lägga sin högra hand på bibeln och svära sanningsenligt på att det hela har gått rätt till...oddsen för detta verkar liksom inte helt rimligt. :angel: :angel:

Men det där med hingstauktioner på nätet vore kanske något...där kan inget fusk förekomma...där står nämligen ofta namnet på den person som lagt budet och det senaste erlaggda budet ligger ute ute helt officiellt=inget fusk! ;)

Liknande trådar

S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 900
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka