Inga trakter på hästen....

EmelieR

Trådstartare
Jag har ett litet problem... min häst har alltid dragit av sig skorna innan vilket har medfört att skorna har satts exakt efter hoven så att han inte ska komma till den vid ballarna... Detta har gjort att han inte har några trakter kvar...
Nu har han, peppar peppar, slutat ta av sig skorna... SKÖNT!!!
Hur bygger man upp trakterna på ett bra sätt???
Är det smart att sko med "klack"? JAg har haft det på honom innan men med dnna hovslagaren har det inte varit tal om det... Räcker det med att brodda tror ni? Är det hårt så belastas ju inte kotan fel iaf... Om man skrittar på hårt underlag kan det ju hjälpa men oftast är det ju mjukt...
Bara en tanke jag kom på när jag läste en broddtråd på utrusttning...

Sv: Inga trakter på hästen....

Skälet till att trakterna försvunnit är just att skorna är för korta, så belastningen på trakterna är väldigt hög. Idealet, ur hovens synvinkel, är om man har lika mycket sko framför som bakom tyngdpunkten. Tyngdpunkten brukar oftast ligga i höjd med strålens mellesta tredjedel - sett från sidan eller underifrån.
I vissa fall får man frångå detta tyngdpunktstänkande av olika orsaker - som i ditt fall.
Bästa sättet att få tillbaka trakterna ÄR dock att lägga på lite längre skor. Och försöka med andra metoder för att slippa tappskor, t.ex kortare tår och gärna kanske tåriktade skor (som underlättar överrullningen och gör att framhoven kommer undan snabbare, därmed minskar risken för avtrampade skor).
Tyvärr får man inte mer trakter genom att höja dem baktill med klackar eller liknande, så länge man inte åtgärdar grundproblemet, dvs belastningsförhållandet.

Ojdå... JAg glömde visst skriva att nu när han slutat dra av sig skorna så har hovslagaren lagt ut skorna bak... Haft det i 9 veckor nu, 2 olika skoningar. Tån är redan så kort som möjligt då hans steg kräver detta för att kunna arbeta på ett riktigt sätt. (veterinärens råd)

Tja, utan att de hästens hovar framför mig är det svårt med konkreta råd. Men man kan alltid sko med en storlek större skor (ger längre traktarmar) så att man får MER understöd bakåt och därmed flyttar belastningen.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka