Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!
[QUOTE
Om det inte är ett dugg konstigt att inte ryttare bli godkänd i Malaysia - varför vann en annan Europe?[/QUOTE]
Jo, det ska jag berätta för er!
Maria Alvarez Ponton bor och tränar sina hästar i DUBAI under Europas vinterhalvår, andra halvan bor hon i SPANIEN. Alla som varit söderut vet att det är mycket varmare i både Spanien och Dubai än i Sverige. Att komma från Sverige till Malaysias värme och prestera går inte, då måste du ha skickat ner din häst på träning i ett varmare land ca 2-3mån innan tävlingen för att aklimatisera sig. Ungefär som skidåkarna som ska tävla på höghöjd åker och tränar höghöjd för att vänja in kroppen.
När det gäller EM så har jag i tidigare inlägg på andra ställen förklarat att EM var en katastrof bana. Enligt reglementet får det vara ca 10% asfalt. I Assisi var det 9 MIL asfalt av de 16 mil vi skulle rida, dessutom var det extremt hal. Då det ej framgick att det var så mycket asfalt samt att banan lagts om från den de haft på pree-riden året innan som vi hade folk på plats för inspektera, vi blev "tagna på sängen" och hade helt fel skoning, var i princip omöjligt att ta sig fram med vanliga järnskor. Jag såg minst 25-30 hästar som hade skador från att ha gått omkull på asfalten, bla min egen häst. Vi fortsatte, men tyvärr så fick hon ont och vi fick bryta. En av de svenska hästarna snubblade omkull i mörket på första sträckan, ryttaren ramlade av och bröt nyckelbenet, hästen var ok, men de kunde inte fortsätta pga ryttarens skada. Banan var inte snäll mot hästarna, var allt för hård och hal, uteslutningsprocenten på hältor var mycke högre än normalt, den vanligaste orsaken metaboliskt var det mycket få som gick ut på. Gick också klart att se att de lite äldre och mer erfarna hästarna klarade sig bättre än yngre, som ännu inte hunnit få "hårdheten" i benen. Jag hade aldrig åkt dit med min 9-åring om jag vetat innan hur tuff banan var.
När det gäller WEG fick vi klara regler från SVRF,de har nämts i tidigare inlägg. Lag eller induviduell placering på EM eller att vi ridit på minst 15km/h på annan tävling över 160km. Min häst gick SM 160 km förra året på 15,4km/h som egentligen var närmre 16km/h då banan var felmätt och egentligen mätte hela 167,5km.
Det vi Distansryttare reagerar på är SVRFs sätt att NU när vår nytillträdda ordförande träffar tävlingssektionen för första gången får det här slängt i ansiktet, att vi inte har på WEG att göra.
Är det så här de tänker måste de ha vetat sin inställning redan efter EM i Assisi, varför vänta ända till nu innan de yttrar sig????
Här är vi flera som jobbat som f..n för att hitta sponsorer för att finansiera WEG, allt i onödan. Som jag tidigare skrivit, känns som att jobba i motvind, ett förbund ska stötta och hjälpa de sina, inte försvåra och köra med falska kort.
Tror inte någon av ledningen i SVRF ens satt sin fot på en distanstävling, och det hörs när de uttalar sig att de inte har en susning om vad det är, hur det fungerar mm mm. Vore ett KRAV att man har kännedom och insikt i de dicipliner som ingår i SVRF för att få sitta med i ledningen!