Inga lösa tyglar?

Chili

Trådstartare
Någon har ju frågat hur ni rider era hästar, i form eller ej. Men rider ni även på längre tyglar? Läste en liten nybörjarhjälp på någon sida där man avråddes helt från lösa tyglar på tävling/träning. Hästen skulle bära sig hela tiden.
Borde inte hästen kunna få trava fritt i sansat tempo med endast lätt stöd i tygeln så de inte hänger och hästen smyg-ökar? Hästen klarar väl inte att gå en hel 100 km ritt i form?

/Chili - frågvis noobie

Sv: Inga lösa tyglar?

hm, jag förstår inte vad den sidan syftade på vad för sorts form, men ingen rider hästen i "dressyr" form på tävlingar.
klarar man av att kontrollera hästen på långa tyglar på tävling så varför inte rida på det då.

Att hästen ska bära sig är ju ganska självklart, men en distanshäst måste ju kunna bära upp sig själv och ryttaren även med lösa tyglar?...

man känner väl sin egen häst bäst?
om man med form menar att hästen ska "gå på tygel" kan man väl knappast kräva att hästen ska gå så i 5 mil eller mer...
hästen ska kunna bära sig rätt även på lösa tyglar, iaf när det gäller distans men helst annars med...

kl

Joo precis. Nu kanske jag övertolkade vad som stod på sidan men det fick mig att fundera över det hela och därför frågade jag. Det stod ingen specifik form, men lösa tyglar var iaf definitivt förbjudet. Hästen skulle bära upp sig rätt, men det gör ju t.ex. westernhästar på (i princip) lösa tyglar?

Jag kan däremot tänka mig att man rider hästen mer samlat för att t.ex. kunna trava ner för en liten backe men har svårt att se någon i dressyrform på en distanstävling, eller förekommer det?

Jag tror aldrig jag har sett någon rida sin häst i form under en distanstävling förutom på uppvärmningsplan eller efter tävlingen inför prisutdelningen/best condition.

När det går nerför däremot är det vanligt att man samlar upp sin häst. En rutinerad distanshäst brukar ha lärt sig det, och samlar upp sig själv inför en nerförsbacke. Iaf gör mina det.

Då vet jag vad vi måste träna på då... :smirk:

tack för svaren!

Jag tror jag vet var du har läst det och i det fallet så rider denna distansryttare sina hästar på tygeln hela tiden.

Rätt eller fel, ja, du det vet jag inte. Att rida med hängande tygel eller tygel utan glapp har väl egentligen mindre betydelse så länge man rider med mjuk hand. Det viktigaste är ju att hästen får hjälp av ryttaren till att vara i balans. En riktigt het häst kan ju t.ex. fås att gå i ett lugnare och mer balanserat tempo om den får stöd och "rids" mer.

Hälsning Maja

Jag har sett flera ekipage som travat sina hästar på lång tygel under en distansritt och själv rider jag mycket på om inte lång så i varje fall lös tygel, så fort som hästen har lugnat ner sig efter de första kilometrarna (jag vill ju gärna vara med och ha nåt att säga till om vilket tempo vi ska gå i även i början... ;) ). Sen är det nog olika på olika hästar hur mycket stöd de behöver för att gå i balans, men jag skulle då iaf inte orka sitta och exvis hålla upp min hästs huvud i mil efter mil och inte att sitta och behöva bromsa upp den heller!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej!:) Finns säkert massor med kunniga människor här som är bra på tölt, så hjälp mig!! Det är såhär, jag har en fyrgångare med väl...
Svar
18
· Visningar
2 666
Senast: Boj
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 892
Senast: Em-Jay
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 212
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka