Information om Rhodesian Ridgeback!

D

Dalmatiner-Caroline

Hej, jag är ny medlem här.

Jag har en dalmatinertik på 1 år. Jag funderar över val av nästa hund. Som det absolut inte är bråttom med. Valet nu står mellan Dalmatiner eller R Ridgeback.
Jag önskar all tänkbar info om RR av er som har en sådan eller har erfarenhet av en sådan! Både positivt och negativt!;)

Frågor jag kommer på nu är:
Varför väljer ni en RR?
Rasproblem, förut ryggmärgsbråck? Allergier? hudproblem?
Mentaltest hur ska det se ut för att känneteckna en god RR?
Användningsområde för RR?
Det skrivs ofta att RR är ointresserade av främlingar, hur ska jag som främling hälsa på en RR?;)

Jag vill veta allt, både stort och smått. Skulle gärna vilja få kontakt med uppfödare.

Sv: Information om Rhodesian Ridgeback!

Frågor jag kommer på nu är:
Varför väljer ni en RR?
Har haft rasen sedan 1991 och numera finns det ingen annan ras för mig. Föder upp rasen sedan 1996. De är lugna, värdiga, familjekära, egensinniga och passar mig bra :)
Rasproblem, förut ryggmärgsbråck? Allergier? hudproblem?
Jag antar att du med ryggmärgsbrock menar Dermoid sinus, ca 5% av alla valpar som föds har DS och dessa valpar avlivas vid födseln så det finns ingen risk att man som köpare ska behöva råka ut för det. Allergier och hudproblem finns och tyvärr avlar vissa uppfödare på individer med probelm, jag anser det vara helt förkastligt och skulle själv aldrig avla på några hundar som inte är allt annat än fullt friska. Välj uppfödare som är helt ärliga med vad de har i sina linjer så minimerar du risken för att få en sjuk hund.
Mentaltest hur ska det se ut för att känneteckna en god RR?
Svårt att säga än eftersom man inte utvärderat det så bra än, finns helt enkelt för litet underlag än så länge. Men en bra rr ska inte ha för mkt rädslor, vara nyfiken men inte gå-påig samt skottfast.
Användningsområde för RR?
Från början jakt och vakt men numera så är de aktiva sällskapshundar. Lämpliga aktiviteter är viltspår, spår, agility samt lydnad (räkna med att de är svårmotiverade dock).
Det skrivs ofta att RR är ointresserade av främlingar, hur ska jag som främling hälsa på en RR?;)
Ointresserade så till vida att de inte pockar på främlingars uppmärksamhet och sätter sig inte i ditt knä det första de gör. De hälsar, kollar så att du är en ok människa och bryr sig inte så mkt sen men efter ett tag är man polare och då sitter man i knät och pussas ;)

Jag vill veta allt, både stort och smått. Skulle gärna vilja få kontakt med uppfödare.
Läs denna sida rasbeskrivning där står mkt matnyttigt. Annars är det bara att fråga på :)

Mina svärföräldrar har en ridgebacktik.
Jättefin hund som är ganska reserverad mot främmande.
Man får låta henne komma och hälsa själv i sin takt.
Ganska hoppig och ganska så "boxig" med tassarna.
Kan bli lite väl påflugen ibland på dem hon känner.
Väldigt signalkänslig och kräver att man vet vad man sysslar med för hon läser av minsta lilla signal.

Otroligt snäll, social, vacker som få:love: och en väldigt härlig hund

Åh, jag hade då valt en Ridgeback. Är sååå fina.

Tack, för svar!
Jag kan tänka mig att det finns en del klyschor om RR, precis som jag hörde klyschor om dalmatiner innan vi köpte vår dallis.

Vilken kennel har du Zoya, har du någon hemsida?

Jag tycker att det är svårt att "välja kennel". Jag vill att kenneln ska vara ärlig och främst avla på friska och mentalt sunda föräldradjur. Skulle även vilja ha en uppfödare som jag kan ringa och fråga när det behövs. Inte någon "massproducerande valpfabrikant".
När jag köpte min dalmatiner, gick jag mest på känslan att: åh, jag vill ha en dalmatiner. Den känslan var större än förnuftet att kolla föräldradjuren.
Min dalmatiner är född som skygg och rädd, vilket vi har jobbat på och de egenskaperna är nästan inte befintliga längre. Hon har tyvärr kvalsterallergi, som vi sensibiliserar henne mot nu. Men chansen är 50% att hon blir besvärsfri. Annars får hon fortsätta med kortison livet ut.
Jag förstår att det är svårt att namnge kennlar, men utifrån mina önskemål, finns det några kennlar som motsvarar ungefär ?
Det här med linjer är en vetenskap för sig. Är det som med dalmatiner att RR är en ganska liten ras i Sverige ? Att de flesta RR har en del linjer gemensamma?

Håller med Zoya i det hon skriver, och hon har ju många fler års erfarenhet än jag :)

När jag letade uppfödare så var det viktigt för mig (förutom de självklara avelsmålen) att jag kom väl överens med dom, att vi hade samma slags syn på hund samt att jag ville känna att det var människor jag skulle kunna vända mig till när jag fick problem, även om hunden var 10 år.

Idag har jag två RR-hanar, halvbröder men inte från samma kennel, jag har dock bra kontakt med båda uppfödarna.

Lycka till och fråga gärna !

Tack, för svar.

Det här med linjer är en vetenskap för sig. Är det som med dalmatiner att RR är en ganska liten ras i Sverige ? Att de flesta RR har en del linjer gemensamma?

Hur länge har rasen funnits i Sverige?

Jag känner att mitt främsta önskemål är en frisk och mentalt sund hund. Vad har ni för tips på hur jag ska sålla? Eller vilka linjer jag ska hålla utkik efter?
Din hemsida ger ett ärligt intryck Zoya!

Jag tycker att du ska bilda dig en egen uppfattning om rasen, alltså just vad du räknar som mentalt frisk & stabil hund.

Försök träffa många RR, de flesta lokalavdelningarna har träffar med jämna mellanrum, det gjorde jag innan jag skaffade min första.

Träffa olika uppfödares hundar, just för att se om mamman till den kommande kullen är en hund som tilltalar just dig, alla är vi ju olika !

Lycka till !

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat