Inför träningen

Yrja

Trådstartare
Nu kan jag inte låta bli att skriva ett onödigt inlägg här igen. :D

Närå, jag ska ju som sagt träna i helgen. Kurs i två dagar med tre ridtillfällen. Jag - aldrig ridit "AR" men tydligen är det ungefär det jag gör idag redan.

Iaf. Tog en lektion för ett tag sen för en tränare som inte imponerade men iaf gav oss en hel del bra, nya saker att jobba med. Avlastningssitsen - min räddare. Eller ja, min hästs räddare. Själv är jag mörbultad och trasig efter ett enda pass.

Iaf så är det så att min häst har knölar/bölder/fistlar på halsen/mankammen, och framförallt precis där tränset sitter bakom öronen. Dessa gör vid tillfällen fruktansvärt ont och då är träns en omöjlighet. Jag rider i övrigt alltid utan träns men under en sånhär kurs, där ställning vekar så himla viktigt, vet jag inte om det går att rida utan träns.

Därför har jag kommit på en lösning med lina som fungerar jättebra, men jag har inte så mkt tid på mig att vänja oss vid det. Jag har jobbat med att ställa och böja i linan, lite öppna och ska i morgon testa att även jobba från marken i den. Det blir spännande hur jag löser det. Ska främst jobba med öppna från marken.

Min undran är nu - vad mer kan jag behöva träna på med linan innan kursen? Meningen är ju inte att vi ska KUNNA allt innan hon kommer, utan bara att det ska vara möjligt att utföra det hon kan tänkas be oss om, även utan träns.

Så, ni som varit med ett tag. Vad kan tänkas att vi behöver kunna? Ställa är vi igång med, samt sänka huvudet - med tanke på detta med att få hästen att trampa under sig med ena bak från marken. Är det ngt mer som jag ska vänja honom vid att göra med linan?

Sv: Inför träningen

Så länge hästen accepterar att jobbas i lina på det sätt du beskriver, så är det väl inte så mycket mer att träna på i förväg.
Meningen med att ta hem en tränare är ju att denne ska syna dig och hästen och anpassa övningarna utifrån det ni kan utföra under rådande omständigheter.

Det är iaf MIN syn på hur en bra tränare är - anpassar metoderna efter ekipaget och inte tvärtom.

Sv: Inför träningen

Tack för svaret. Jo absolut. Men i regel finns det få tränare som tar emot ett ekipage utan träns. ;) Vi har hittills tränat att med lina trampa under sig med ena bak från marken och även ställa med lina från ryggen i skritt och trav. Hästar är ju inga svåra djur och han har såklart accepterat dessa saker utan problem. Har bara en dag kvar att träna denna vecka, torsdag. Funderar då på att försöka prova på allt det vi gjort under det passet. Vi har nämligen bara gjort allt en enda gång. Så kommer ni på ngt mer kan jag lägga in det också i morgondagens pass. Sen har jag gjort vad jag kan för att underlätta för tränaren. :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: tara
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 597
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar