Inför och efter inseminering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare majola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 373

majola

Trådstartare
Mitt sto ska insemineras imorgon och jag är jättenervös. Är komplett nybörjare på det här med avel och har förstås försökt informera mig så mycket som möjligt, men det är alltid något man missar.

Alltså, vad ska jag tänka på rent praktiskt nu inför insemineringen och efteråt? Undvika stress speciellt de första 45 dygnen, undvika smittkällor, det är självklart. Annars då?

Ja tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

Sv: Inför och efter inseminering

Det bästa rådet jag kan ge dig är att ta't lungt! Efter imorgon ligger det inte längre i dina händer. Många förespråkar div fodertillskott, vilket sällan behövs. Det är mkt sällan stona lider brist av det slag som försäljarna försöker få oss att tro.

Om du har frågor, skriv ner de på papper och ta med dig. Annars är det lätt att man glömmer när man står där vid seminspiltan.

Lycka till och välkommen i klubben!

Ps. enda gången jag fått rådet att undvika stress var när de klämt ett tvillingägg.

Först och främst, vad kul! :)

Jag håller med borsalino, ta det lugnt, det kommer att gå alldeles utmärkt!

Kolla med din veterinär vad dennes rutiner är gällande efterkontroll osv. Semineras stoet hemmavid eller på station?

Nyfiken fråga, vad har du valt för hingst?

Hon seminerades idag hemma i vårt stall. Hade folliklar med ca 3,5 cm och ska insemineras på tisdag igen. Allt såg ok ut.

Valde San Remo (Sandro Hit - Donnerhall - Frühwind)!

Ett lite tips är att låta stoet gå utan täcke (om hon nu har det) på soliga dagar. Har hört (alltså helt ovetenskapligt) att det främjar brunsten och att hästen tillverkar D-vitamin med hjälp av solen. Lät konstig, men verkar inte omöjligt...

Ja, det gör jag! Är skönt för dem att få lite sol på sig hur som helst. Fast nu har det förstås snöat senaste veckan och det var då hon passade på att gå i brunst...

Ett lite tips är att låta stoet gå utan täcke (om hon nu har det) på soliga dagar. Har hört (alltså helt ovetenskapligt) att det främjar brunsten och att hästen tillverkar D-vitamin med hjälp av solen. Lät konstig, men verkar inte omöjligt...

Du har helt rätt och det är vedertaget fakta. Därför behöver man inte tillföra hästar D-vitamin i fodret.

Stoet är Warsteiner - Gassendi - Chagall.

Bor inte alls i närheten (BW), men det finns ju TNT!

Hon seminerades idag hemma i vårt stall. Hade folliklar med ca 3,5 cm och ska insemineras på tisdag igen. Allt såg ok ut.

Valde San Remo (Sandro Hit - Donnerhall - Frühwind)!

Spännande! Jag håller tummarna att det har tagit sig :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 061
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 152
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: Hunter
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 504
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka