Inför ev köp av islandshäst

J

Jeeves

Satt o funderade lite här eftersom en bekant till mig igår pratade lite om att överge halvbloden för att köpa en islandshäst.

Jag kan ingenting om dem heller men följande frågor dök upp i mitt lilla huvud;

Hur gör jag för att undvika att köpa en häst med allergiproblematik? - vi bor i Skåne. Har hört att man endast ska leta efter svenskfött och i södra Sverige, eftersom man då har "garanti" för att hästen tål vårt klimat och våra eländiga knott.

Vilka linjer ger stora islandshästar, alltså lite högre mankhöjd?

Har sett priser på mellan 40.000-250.000 - men vad är egentligen rimligt och realistiskt att kunna hitta en islandshäst för? En frisk, riden häst, lämpad för fritidsbruk och lättare klasser, valack.

Kan man rida islandshäst på engelskt vis eller är de alltid endast utbildade på annat vis?

Vad bör man gå igenom vid en vet besiktning inför köp?

Några särskilda varningstecken att se upp för, kännetecken för oseriösa säljare av islandshästar?

Många frågor, tacksam för svar!

Sv: Inför ev köp av islandshäst

Hur gör jag för att undvika att köpa en häst med allergiproblematik? - vi bor i Skåne. Har hört att man endast ska leta efter svenskfött och i södra Sverige, eftersom man då har "garanti" för att hästen tål vårt klimat och våra eländiga knott.

Några sådana garantier går inte att ge, men en svenskfödd minskar ju risken däremot utesluts den inte.

Vilka linjer ger stora islandshästar, alltså lite högre mankhöjd?

Mig veterligen finns väl ingen sådan linje, utan högbenta och välväxta förekommer nog på det stora hela.

Har sett priser på mellan 40.000-250.000 - men vad är egentligen rimligt och realistiskt att kunna hitta en islandshäst för? En frisk, riden häst, lämpad för fritidsbruk och lättare klasser, valack.

Jag skulle säga ca 60000 kr eller något mer, jag tror iofs att man kan finna häst även lite billigare. Men ofta följer tränings behov med på dessa hästar, i form av taktfel etc.

Kan man rida islandshäst på engelskt vis eller är de alltid endast utbildade på annat vis?

Grundridningen är precis på samma sätt som vilken annan häst som helst, MEN det är oftast tölten som sätter käppar i hjulen för nya isalndshästägare. Många gånger har man inte lyckats bibehålla takten trots att hästen hade en bra takt vid köpet, därför är det ändå att rekommendera att man rider någorlunda regelbundet för instruktör utbildad på gångarter.

Vad bör man gå igenom vid en vet besiktning inför köp?

Den bör besiktigas som vilken annan häst som helst, vid köp. Därtill bör man göra en spattröntgen också.

Tack för svaren! Vet du hur statistiken ser ut gällande förekomst av spatt? Har man någon kontroll på ärftligheten - röntgas avelshingstarna t ex?

Statistik på förekomst av allergi?

Nu vet inte jag om reglerna ändrades något vad beträffar avelshingst, så där får någon som är mer insatt svara direkt på. Förut och kanske även nu, röntgades avelshingstar upp till en viss ålder och därefter anses det som normalt om förträngning eller annat sker efter en viss ålder.

Här har du kortversionen av eksemstudien, den finns även fullständigt på engelska om du orkar med den.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?201

Det lär ska finnas en studie på Island om spatt, man har studerat ev vilka linjer som kan ge en större frekvens spatthäst än andra. Dock har man inte lämnat ut vilka linjer vi pratar om, åtminstone såvitt jag känner till.

Har man någon kontroll på ärftligheten - röntgas avelshingstarna t ex?
Japp, hingstarna röntgas:

13 REGLEMENTE FÖR SPATTRÖNTGEN
13:1 Ålderskrav
a) Från och med 5 års ålder skall hingst genomgå spattröntgen före första bedömningstillfället. Gäller även hingstar som kommer till förnyad bedömning.
b) Hingstar från övriga länder, importerade / inlånade, skall genomgå spattröntgen, om tidigare röntgen saknas eller inte kan företes.

Hela texten hittar du här:
http://www.icelandichorse.se/new/avel/Planoriktlinjer.pdf

Som du ser, har hingstar som ombedöms nya och ok röntgenplåtar inför varje år. Tror det räcker med en gång om år dock (vissa bedöms både vår och höst).

Det låter betryggande, bättre än många andra raser där man inte har ngt kontrollsystem alls gällande cystor, lösa benbitar eller liknande.

Sen är det ju stona också förstås...men det är väl en utopi kanske:crazy:

Sen är det ju som vanligt bra att ha någon med sig som kan lite mer om islänningar än man själv när man är ute och tittar på häst. Det kan ju vara svårt att se om hästen lever upp till förväntningarna om man är ovan.

Bara för att hästen kostar 60000 betyder inte det att den är värd 60000.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Diabetes typ 1, hur stöda?
  • Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka