Inför betet - tips önskas!!

J

joeva

Hej!

Ska för första gången släppa min häst på bete (ute dygnet runt), ska gå i ca 8 veckor och kommer inte att ridas alls under tiden av olika orsaker. Nu undrar jag om ni har några tips om:

* Skor på eller av, fördelar, nackdelar?
* Stödfodra med det den brukar få annars, ex betfor, vitaminer och morötter, behövs det?
* Vilket insektsmedel är det bästa tycker ni?
* Vad ska man tänka på när hästen går ute dygnet runt...?
* Anser ni att man måste titta till hästen varje dag?

Dumma frågor kanske, men är i behov av bra tips!!!
Alla "att tänka på" tips är välkomna!!! :bow:

Sv: Inför betet - tips önskas!!

Jag låter min häst ha semester två månader/år.
Tar då av skorna, skönt att gå barfota, stärker hovarna, nu tål min det, har du en ömfotad bör du kanske inte göra det.
Jag fångar i min varje dag och kollar igenom att allt ser OK ut, samt ger lite kraft.
Mest för att hon ska komma och för att det inte ska bli för stora förändringar i maten.
I övrigt får hon vara helt fri från människor.
Behövs nog inte egentligen, men jag tycker det känns lugnast för mig att träffa henne varje dag och kolla så inga sår eller annat har dykt upp.

Min häst har sin semester på sen hösten, i regel inga problem med insekter då.
På sommaren när det är ljust länge om kvällarna, har jag själv som mest tid, och då är hon i full gång.
Använder dagligen insekts medel då, vet inte hur länge det annars varar, Swith (stavning?) är väl annars det som varar längst, tror jag?

Jag låter min häst ha semester två månader/år.
Tar då av skorna, skönt att gå barfota, stärker hovarna, nu tål min det, har du en ömfotad bör du kanske inte göra det.
Jag fångar i min varje dag och kollar igenom att allt ser OK ut, samt ger lite kraft.
Mest för att hon ska komma och för att det inte ska bli för stora förändringar i maten.
I övrigt får hon vara helt fri från människor.
Behövs nog inte egentligen, men jag tycker det känns lugnast för mig att träffa henne varje dag och kolla så inga sår eller annat har dykt upp.

Min häst har sin semester på sen hösten, i regel inga problem med insekter då.
På sommaren när det är ljust länge om kvällarna, har jag själv som mest tid, och då är hon i full gång.
Använder dagligen insekts medel då, vet inte hur länge det annars varar, Swith (stavning?) är väl annars det som varar längst, tror jag?

Tack för tipsen! Har köpt Switch idag, hoppas att det är bra. Köpte en flughuva oxå, får se vad min häst tycker om den... :p

Är det fler som har tips inför betet???:bow:

Jag tycker att du ska ta av hästen skorna, skönast för den. :) När min häst går på bete får han inprincip bara mineraler, biotion och lite blöt betfor och linfrö för att svälja ner allting med. :) Det här får han efter jag har ridit, alltså blir det inte 7 dgr i veckan, men efter varje ridtur. :)

Han magrar inte av, mer tvärtom... ;) haha! Men om din häst har lätt för att magra av så kan du ju utfodra med mineraler (och det som du nämnde) och kanske även någon form utav kraftfoder? :)

//Erika

Tycker det är en självklarhet att man tittar till sin häst varje dag även om den "bara" går på bete. Den kan skada sig nåt otroligt ändå. Om man nu vill ha helledigt ja, då får man väl se till att någon kompis/annan hästägare gör det åt en!

Det går år rejält med vatten åt så många hästar så bara det är ju en anledning att åka varje dag så att de ständigt har tillgång till vatten.

Stödfodra gör du ju som du vill, ofta tror jag inte att det behövs men det beror ju också helt på hur betet är, hur kraftigt/magert det är.

Hage bör ju gås igenom varje dag så att staketet är helt, det kan ju gå sönder av diverse anledningar när som helst egentligen.

Jag hade kollat till min häst först och främst innan jag tar av ett par skor. En tjej i stallet skulle låta sin häst gå barfota ett tag eftersom skorna lossnade och hovslagaren inte hade möjlighet att slå på dom förrän om ett par veckor..... Vilket resulterade i riktigt trasiga hovar som var i det närmaste omöjliga att få på ett par skor. Det blev en ofrivillig vila på ett par månader. Hästen var öm av att gå på gräs dessutom.......

Jag skulle vilja säga att du ska hantera/sköta hästen på precis samma sätt som du gör på vintern, undantaget att du inte rider och tar in hästen varje dag. Sen hade inte jag gett mig på att borsta hästen helt ren varje dag eftersom ju smutset skyddar från insekter. Men den ska kollas över/visiteras varje dag, små sår är ofta de farligaste......

Skönt att du har hittat en stor hage med en hög med hästkompisar!!!!!!!:laugh:

Mina hästar har gått ute dygnet runt sen april, jag kollar dom minst 2 ggr per dag, i början hade dom fortfarande täcke på nätterna så då fick jag sätta på täcken på kvällen och ta av dom på morgonen, nu har dom flugtäcke och huva, huvan tar jag av på kvällarna och sätter på på morgonen. Jag använder switch för fästningar, det hjälper inte direkt mot något annat, det står att de ska hjälpa mot knott, men jag har aldrig märkt mågon skillnad mot att inte ha det.
Mina hästar har skor fram, för att jag rider dom. Jag behöver inte stödfodra alls, dom blir tjocka ändå. Däremot så har dom alltid fri tillgång på salt och mineraler.

En sak som du kanske ska tänka på är att om din häst inte har ätit så mycket gräs alls fram till nu, så bör du inte släppa ut den så där hux flux, du måste vänja den vid gräs annars är risken för fång enormt stort. Veterinären var hemma här om dan för att vaccinera och han sa att de senaste veckorna har det kommit in jättemånga fall av fång, flera om dan. Nu för tiden är fång inte någon ponny sjukdom, alla hästar får den, stora som små, tjocka som magra, kondition och ålder spelar inte heller någon roll. Ville bara ge dig en heads up för det är så himla tråkigt när det inträffar.

Hoppas din häst får en härlig tid ute!

Jag tycker absolut att man ska kolla till hästen varje dag, eller se till att någon annan gör det, minst en gång om dagen.. På mindre än en vecka har jag fått möta min häst ledsen och skadad 2 ggr! .. Lymfangit och en sko som åkt på sniskan så att tåkappan trängt sig in i foten på honom..

Hej!

Ska för första gången släppa min häst på bete (ute dygnet runt), ska gå i ca 8 veckor och kommer inte att ridas alls under tiden av olika orsaker. Nu undrar jag om ni har några tips om:

* Skor på eller av, fördelar, nackdelar?
* Stödfodra med det den brukar få annars, ex betfor, vitaminer och morötter, behövs det?
* Vilket insektsmedel är det bästa tycker ni?
* Vad ska man tänka på när hästen går ute dygnet runt...?
* Anser ni att man måste titta till hästen varje dag?

Dumma frågor kanske, men är i behov av bra tips!!!
Alla "att tänka på" tips är välkomna!!! :bow:

Skor av om hästen inte ska ridas! Fötterna mår bra av det och andra hästar skadas mindre vid eventuell spark. Dessutom slipepr du sko om och sådär. Och tappar hästen en sko är det ett helvete att leta reda på den igen. Har hästen väldigt känsliga fötter kanske du måste lämna skor på. :)

Bete med många hästar brukar innebära problem vid utfodring om inte alla äter lika fort och får maten exakt samtidigt, så man kan väl ta in hästen en gång i veckan och ge mineraler och vitaminer typ. :)

Swich är bra, då den går in i blodet, men jag gillar att kombinera med Absorbine UltraShield, ett ruggit bra medel som många hästaffärer rekomenderar. Än så har vi ingen ohyra på betet, men det kommer väl. :)

Vi har ett litet problem med älgar. så vi måste kolla att tråden är okej varje dag. Dessutom så har jag lämnat telefonnummer till dom som bor i närheten så dom kan ringa om det skulle bli något, och satt upp en telefonlista utanför hagen. Kan vara bra om odjuren skulle rymma. ;)

Ett vindskydd/tak att gå under är också att rekomendera. I våran ahge har vi typ en hektar skog så det tyckte jag fick duga, men att dom kan gå under tak vid kraftigt regn känns mycket bättre i hjärtat för mig. Vattnet är också väldigt viktigt, se till att dom har fräsht vatten att dricka. Det är en sak man bör de till varje dag. Att bara se att dom står på alla fyra benen och är friska bör man också göra varje dag. Om hästen till exempel har kolik kan det vara förödande att inte vara där varje dag.

Jag ahr lite över en mil att köra, men jag känner nästan att jag vill fara varje dag, skulle vara hemskt om något hände och man inte var där.

Lycka till i sommar!

Tänk på att switch är ett miljöbekämpningsmedel klass 3, alltså starkt och kan ge utslag och brännskador.. Du får dessutom inte bada med hästen i sjö då. Lycka till..

Liknande trådar

Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 674
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 520
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama