Info sökes!

klasselover

Trådstartare
Min kompis häst provade jag lite western på, och han kunde varenda hjälp hur tydligt som helst. Och han har ett jättebra temperament, underbar jogg och så :) Men när dom fick hem honom var han bara sutten på, och dom har aldrig tränat western. Han är duktig hopphäst, hoppar stort och kraftigt. Någon som vet något om honom?

Han heter Spirit, valack född 1995. Han är mörkbrun skäck. Kom från England med okänt ursprung. 140cm i mankhöjd. Min kompis räddade honom från slakt, han är skygg om huvudet (speciellt öronen), men annars snäll. Rädd för grindar, lite skygg och tittig över huvud taget, förutom för vagnar. Bifogar några bilder. Ursäkta skärpan på sista bilden, den är ca 3-4 år gammal, tagen med dålig kamera.

Nån som känner igen honom? Vet något om honom? Han stog i sverige några månader innan han kom till min kompis.

Blandade bilder från luciashowen
41649_1201376630.jpg

Spirit och Mikaela på dressyrtävling 2003
95168_1201376401.jpg

Sv: Info sökes!

Min kompis häst provade jag lite western på, och han kunde varenda hjälp hur tydligt som helst. Och han har ett jättebra temperament, underbar jogg och så :) Men när dom fick hem honom var han bara sutten på, och dom har aldrig tränat western. Han är duktig hopphäst, hoppar stort och kraftigt. Någon som vet något om honom?

Han heter Spirit, valack född 1995. Han är mörkbrun skäck. Kom från England med okänt ursprung. 140cm i mankhöjd. Min kompis räddade honom från slakt, han är skygg om huvudet (speciellt öronen), men annars snäll. Rädd för grindar, lite skygg och tittig över huvud taget, förutom för vagnar. Bifogar några bilder. Ursäkta skärpan på sista bilden, den är ca 3-4 år gammal, tagen med dålig kamera.

Nån som känner igen honom? Vet något om honom? Han stog i sverige några månader innan han kom till min kompis.

Blandade bilder från luciashowen
41649_1201376630.jpg

Spirit och Mikaela på dressyrtävling 2003
95168_1201376401.jpg

Ska bli mkt intressant att se bilder på honom de låter som han skulle kunna vara en criollo. Visa bilder så får vi se.

Det går inte att ladda upp bilder, men jag länkar till bilder på min bilddagbok här nere. Kan ni inte se bilderna ändå får ni söka på 26:e januari och 10:e februari på min bilddagbok (klasselover.bilddagboken.se), det står på bilden att det är Spirit.

Från luciashowen [Fotad dec 2007]

Dressyrbild [Fotad nångång under 2004]

Blandat från luciashow [Fotad dec 2007]

Hopptävling [Fotad feb 2008]

Huvudporträtt efter hopptävlingen [Fotad feb 2008]

Helkroppsbild efter tävling [Fotad feb 2008]

Huvudporträtt efter tävlingen [Fotad feb 2008]

Så, nu finns det bilder så det räcker och blir över ;)

Enligt mig ser det helt klart ut som en criollo, men jag kan inget om dem.. Men de få criollos jag har sett så är han väldigt lik den rasen.

*kl*
vad säger du, Gordon?
Criollo eller?... lite vekare kotor kanske? Kanske en polo-blandning?
vicken goding :love:
märkligt, först syntes inte bilderna, men när jag skrev inlägget efter att ha kikat i bilddagboken så, vips så var dom där...

Hoppas någon känner igen honom, det vore jättekul att få reda på lite om honom :) Ska filma nästa ridlektion så ni får se hur han rör sig.

Äntligen har jag fått igång filmkameran, så här kommer två filmer! Red inte så mkt western här, eller egentligen inte mer än lite neck reining. Så tyvärr får ni inte se jogg, utan kort trav istället ;)
Film 1
Film 2

Räddad från slakt?? O.o
Varför skulle någon vilja slakta honom?
Massa hästar som verkar gå det ödet till mötes. Nån slags free-give-away tro?
Om ni vet om nån stackare i Västra Götaland. Ge till mig ;)
Good thing att han fick det bra då :)

Ja, man kan ju undra :/ Han är underbar! Skriver ner lite snabbinfo om honom från en f.d. hemsida ;) Lite är sånt som redan står, men orkar inte fixa nu..

Spirit..
• .. är allroundhäst
• .. tävlar lokal dressyr LC/hoppning LC
• .. är öronskygg
• .. är snäll i hantering, men lite svårt att ta bettet
• .. kan öppna dörrar och knyta upp knutar
• .. är nervig på tävling
• .. har jättebra hoppteknik, men lite feg så hoppar inte alltid
• .. är skygg mot mörka hinder och grindar
• .. har hoppat 1.25 från stillastående (löshoppning)
• .. har hoppat 1m med ryttare
• .. kom till Sverige i slaktbil från England (Vet inte om han egentligen kom från Irland, har för mig det men det är lite suddigt, ska fråga ägaren)
• .. är något seg att rida
• .. har en tidigare oupptäckt förmåga att kunna western

Hej
Nej jag tycker inte han ser ut som en criollo. Men dom kan se olika ut.
Min fråga är om han har ett kluvet öra och nån brännmärkning?
Har han de ja då kanske han är criollo men jag ser han bara bra på en bild och då ser han ut som en vanlig ponny skäck. Men han e jätte fin. Skönt att han har de bra nu. Criollona är inte så små heller oftast, de händer men mkt sällan. Dom är mellan 146-156cm vanligast maxad D el runt 150cm.
Filmerna är så suddiga och på bilddagboken får jag inte fram några bilder.
Prova rida han på stång och en hand vända på en femöring fram och tillbaka criollona rids på ett speciellt sett och jag kan inte stavningen nu.

Fortsätter här:
Dom rids som PREoch Andalusierna de kallas Doma vaquera (med stavfel.) de kan du hitta på youtube tex hur de ser ut el sök på argentino criollo där ser du mkt roligt men mkt mkt ledsamma saker oxå. Men när du sett hur dom rider så kan du testa de på honom och se om han känner igen de.

Fortsätter här:
Dom rids som PREoch Andalusierna de kallas Doma vaquera (med stavfel.) de kan du hitta på youtube tex hur de ser ut el sök på argentino criollo där ser du mkt roligt men mkt mkt ledsamma saker oxå. Men när du sett hur dom rider så kan du testa de på honom och se om han känner igen de.

NU nu har jag sett alla bilder.
Jag är inte helt säker på på om han är criollo varför? Jo.
Han e lite liten.
Ser ingen brännmärkning.
Han kommer från england skulle han då gått från argentina till italien via england? Ja de e frågan? Möjligheten finns.
Örat brukar var ett snitt i pga märkning som boskap.
han har inte de där tyngre huvudet som många spanska hästar har men de har inte alla heller.
De som stämmer på honom ang criollon är:
Färgen.
Hovskägget.
hans personlighet men criollona är inte så dom springer i från saker som skrämmer dom utan dom stelnar till och tittar och utvärderar saken, typ Hmm är den farlig el inte?
Kommer kanske på mera sen.

NU nu har jag sett alla bilder.
Jag är inte helt säker på på om han är criollo varför? Jo.
Han e lite liten.
Ser ingen brännmärkning.
Han kommer från england skulle han då gått från argentina till italien via england? Ja de e frågan? Möjligheten finns.
Örat brukar var ett snitt i pga märkning som boskap.
han har inte de där tyngre huvudet som många spanska hästar har men de har inte alla heller.
De som stämmer på honom ang criollon är:
Färgen.
Hovskägget.
hans personlighet men criollona är inte så dom springer i från saker som skrämmer dom utan dom stelnar till och tittar och utvärderar saken, typ Hmm är den farlig el inte?
Kommer kanske på mera sen.

Han har inte brännmärkning och inget snitt i örat. Jag tror jag missuppfattat ägaren, isf kommer han från Irland men kom från England i slakttransport. När det gäller "farliga saker" så tvärstannar han och stelnar, ibland hoppar han bakåt (sällan han springer iväg)..

Men dom vet som sagt inte mkt om honom. Skriv gärna frågor så ska jag försöka svara! :)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka