Info om halvblod önskas!

N

natahliiie

Jag hade tänkt söka som skötare till en halvblodsvalack (född -91) och är inte speciellt hemma på denhär rasen så jag undrar hur rasens temperamentet är? behövs speciell hantering? storlek? nåt annat man BÖR tänka på/lära sig?

Tacksam för svar! :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Info om halvblod önskas!

Alltså min "bedömning" av mitt halvblods temperament är att hon är
väldigt känslig, påverkas lätt av miljöerna men är också väldigt lugn och som en skogsmulle när hon känner igen sig i rutinerna. Men jag har stött på andra halvblod som varit lugna som filbunkar och motsatsen, så det är svårt tycker jag att säga ngt generellt hur halvblod är i temperament.

De kan bli stora, och 170 cm räcker för att de ska bli "riktigt" stora tycker jag.. Man bör väl tänka på att särskilt om det är en lättstressad häst så ska man se till att hästen inte klampar in på ditt område, för då är det inte så roligt :crazy:

Ngn annan som kanske har en bättre uppfattning?? ;)

Det är väl bara att fara och hälsa på hästen, så märker du ju hur den är :idea: :p Men halvblod är väl generellt trevliga varelser. De är oftast lugnare än araber och fullblod. Stora är dom ju, eller det beror väl på vad man jämför med. Allt är ju individuellt.

Ett litet halvblod är ca 155 cm och sedan kan dom vara upp till 175 cm, i undantagsfall ännu högre. Mellan 160-170 cm ligger de allra flesta. Det är ju i grunden en ganska lugn ras men avlandet har blivit så inriktat på elittävlande så då har man avlat in mer lätta hästar som t ex eng.fullblod och det har även medfört att det blivit en livligare hästras (med avsikt) som är kvickare i tanken, för hjälperna samt över hinder (dra upp benen).

Därför finns det nu flera olika typer av halvblod i temperamentet och det är väl bra för då finns det ett halvblod för alla. Dom brukar vara snälla och godmodiga, de flesta är samarbetsvilliga. Det är en allroundhäst som både kan köras och ridas i distans och terräng men i hoppning och dressyr vill jag påstå att det är en av de allra bästa raserna. Lycka till med halvblodet. Det går säkert fint.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 313
Senast: Lona
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 618
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30