Inflammerad klo?

TheWickedWitch

Trådstartare
Våran katt verkar ha en inflammerad/infekterad klo, det är som en böld runt den, men han verkar inte ha särskilt ont...
Min fråga är vad gör veterinären åt den, bör man åka in akut eller ska man avvakta och se om den självläker?
Jag skulle gissa att han varit i slagsmål eller fastnat, det är en utekatt så man vet ju aldrig riktigt vad han har för sig när han är ute...

Sv: Inflammerad klo?

En böld tyder på att det är en infektion under huden. Bölden är fylld med var. Om man inte behandlar den så kommer den antingen läka ut själv, eller så kan infektionen blossa upp igen. Antingen på samma ställe eller i hela kroppen.
Min huskatt hade ofta bölder på svansroten, en lät jag bli att behandla. Efter det så röck svansen på henne t.o.f, troligen satte det sig på nerverna och orsakade konstanta (dock ej smärtsamma) ryckningar.

Åker ni till veterinären så öppnar dom bölden, tömmer den på var och lägger eventuellt dit en antibiotikabehandling (spruta eller salva) och ni får en antibiotikakur att ge i 10 dgr. Så har jag fått behandla Fias bölder iaf.

Sv: Inflammerad klo?

Tack för ett bra svar!
Det blir nog Tant Veterinären för honom i alla fall, hade planer på att låta kastrera honom nu (hade faktiskt tänkt ringa och boka tid imorgon) och när man gör det vill man ju att de ska vara friska och krya!

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar