Inflammation

E

Equine

Man har ju alltid fått lära sig att inflammation ska behandlas, men tar inte kroppen hand om den själv om hästen tillåts att vila?

En som bara är allmänt nyfiken, o vill lära mera!
 
Sv: Inflammation

Man kan ju hjälpa infalammationer. Tillexempel inflammationer i muskler kan man ju hjälpa på traven med massage. Det gör man väl mest för att hästen inte ska behöva ha ont lika länge..
 
Sv: Inflammation

De flesta inflammationer läker ut av sig själv, men sen kan dessa bero på olika problem. Tar man inte tag i dessa problem, återkommer inflammationerna som ett brev på posten när hästen återigen sätts i arbete. Orsaken är att just inflammationer brukar vara en sekundär skada, dvs en överbelastning pga ett annat problem.

Ta te x kotledsinflammtion, en ren överbelastningsskada. Sen kan detta bero på en mängd olika saker, såsom sis, ett bakbensproblem, ryggproblem eller en felaktigt anpassad utrustning. En annan känd orsak till inflammationer främst i leder, felaktig skoning/verkning
 
Sv: Inflammation

ok, då spinner jag vidare. Om hästen då undersöks o inga andra kroppsliga fel kan hittas förutom tex en böjprovsrteaktion i kotan, skulle man då lika gärna kunna försöka vila bort problemet?

El exempelvis hästen uppvisar en svullen varm öm bogmuskel, o inga andra problem kan finnas, kan vila funka på det?
 
Sv: Inflammation

Visst kan inflammationer vilas bort, problemet är att det tar så lång tid. Min veterinär menar att en flergradig hälta i ett framknä tex tar någonstans mellan 1-2 år att bli av med. Har man en engradig hälta eller under får man räkna med 6-12 månaders vila.
 
Sv: Inflammation

Equine skrev:
ok, då spinner jag vidare. Om hästen då undersöks o inga andra kroppsliga fel kan hittas förutom tex en böjprovsrteaktion i kotan, skulle man då lika gärna kunna försöka vila bort problemet?

El exempelvis hästen uppvisar en svullen varm öm bogmuskel, o inga andra problem kan finnas, kan vila funka på det?

Jag vill nog mena att för en kotledsreaktion finns det en orsak, och den bör man finna annars lär samma problem dyka upp igen efter det att den vilats bort.

Muskelskador kan vara mycket knepiga, i bogen kan ju en orsak vara just överbelstning. Likaväl kan ju faktiskt hästen ha utsatts för en mekanisk skada, typ spark eller liknande. Det kan också vara svårt att få bukt med, men vila och någon form av antiinflammoriskt i början samt att man försäkrar sig om så att problemet verkligen är av mekanisk natur.
 
Sv: Inflammation

Boj skrev:
Jag vill nog mena att för en kotledsreaktion finns det en orsak, och den bör man finna annars lär samma problem dyka upp igen efter det att den vilats bort.

Muskelskador kan vara mycket knepiga, i bogen kan ju en orsak vara just överbelstning. Likaväl kan ju faktiskt hästen ha utsatts för en mekanisk skada, typ spark eller liknande. Det kan också vara svårt att få bukt med, men vila och någon form av antiinflammoriskt i början samt att man försäkrar sig om så att problemet verkligen är av mekanisk natur.

Har oxå hört att det är sällan som en kotleds infl är primär orsak, fast detta är ju bara ex, vill höra hur ni andra tänker eller har för erfarenheter, när man kanske plötsligt står där en dag med ngt av dessa problem, har ju hört en del skräck exempel på hästar som blivit mkt sprutade i samma led osv, men det är en annan historia
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 790
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: Sirap
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp