Inflamation på båda sidorna av manken.

F

Fjanton

Hej... har en häst som jag haft i 1 år å tre mån, började med att han började att stanna på alla hinder på en tävling för länge sedan (hade aldrig stannat förr) bytte sadel eftersom den visade sig att börjat ligga dåligt å sen har det gått upp å ner. Ibland hoppar han allt å ibland stannar han på allt å det känns som att vi inte kommer någonstans.:cry: Åkte till vetrinären för lite mer än en vecka sedan å dom sa att han hade en inflamation på sidorna vid manken. Är det någon som vart med om något liknande? Han äter antiflamatiorisk medecin å skall jobbasd från marken i 5 veckor. E de någon som har något mer tips på vad man kan göra för att inflamationen skall hålla sig borta även när jag börjar rida sen igen? Å så undrara jag om ni har provat någon av back on tracks rygg produkter( typ ryggvärmare eller schabrak) å i så fall hur tyckte ni att det funkade och hur använder man dessa? Kom gärna med alla tips å förslag å fakta som ni kan så skulle det vara kanon. Tack så mkt på förhand.:bow:

Sv: Inflamation på båda sidorna av manken.

Hej!

Jag har aldri varit med om just det problemet, men hästen måste ju va kraftigt felbelastat (kanske sadelen då) Et tips när du ska börja rida igen är att regelbunden ta ut equiterapeut som kan behandla båda för skadorna du har fått nu, och förebyggande för framöver.

Hej!

Jag har aldri varit med om just det problemet, men hästen måste ju va kraftigt felbelastat (kanske sadelen då) Et tips när du ska börja rida igen är att regelbunden ta ut equiterapeut som kan behandla båda för skadorna du har fått nu, och förebyggande för framöver.

jag tkr oxå att det borde vara sadeln men den är kollad typ en gång om månaden av sadelutprovare och sadelmakare. Hur ofta e det lagom att ta ut en equiterapeut?

Det låter som om den blir kollad ofta då. Men sadeln borde väl vara fel, om hästen får inflammationer vid manken? Jag skulle nog linnementera med något bra linnement också, typ dr. Schattes, för att öka blodcirkulationen. back on Tracks typ täcken eller ryggvärmare kanske skulle funka också?

Det låter som om den blir kollad ofta då. Men sadeln borde väl vara fel, om hästen får inflammationer vid manken? Jag skulle nog linnementera med något bra linnement också, typ dr. Schattes, för att öka blodcirkulationen. back on Tracks typ täcken eller ryggvärmare kanske skulle funka också?

tack för svar, berätta gärna mer om linimentet å back on trck ryggvärmaren.

Jag använder backontrack på mig själv (ont i nacke och axlar) med mycket bra resultat. Jag tycker gott du kan testa det då den främjar blodcirkulationen!

jag tycker du ska åka och prova ut en sadel som passar ordentligt. Man kan ju köpa någon som man kan ändra bommen på vid behov (t.ex prestige)

Det beror helt på vad equiterapeuten anser om problemet. I början kanske var annan vecka till det akuta problemet är borta. sen har man kanske en koll var månad, var 6 månad osv... Man kan ju alltid ringa sin equiterapeut om man är osäker på saker ang hästen. Träning, fodring, mugg osv.

Blir han inte bättre efter behandling kanske ni skulle röntga manken? Det finns ju hästar som fått problem med frakturer/sprickor där efter att ha gått omkull, slagit över och liknande.

jag tycker du ska åka och prova ut en sadel som passar ordentligt. Man kan ju köpa någon som man kan ändra bommen på vid behov (t.ex prestige)

MIn hade ont vid manken men det hade ingenting med sadeln att göra, den nådde inte fram så långt!
Nu inte sagt att denna häst har sån tur, kan ju vara sadeln.
Behandlingen från ETn hjälpte tack o lov.

Tack för alla tips!:bow: Är det några mer som har några tips eller erfarenheter?

Hej!
Har du något kort på din häst utan sadel från sidan där den står avslappnat på plant underlag som du kan lägga

Kom på en sak, kan inflamationer bli kroniska? Asså kan hans inflamation blivit kronisk eftersom jag inte riktigt vet hur länge han haft den( han kan ju ha haft den i några månader som jag inte vetat.)

Kom på en sak, kan inflamationer bli kroniska? Asså kan hans inflamation blivit kronisk eftersom jag inte riktigt vet hur länge han haft den( han kan ju ha haft den i några månader som jag inte vetat.)

tio tio puttar

Liknande trådar

Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 823
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 741
Senast: axel
·
H
Hästvård Hej! Min häst, d-ponny sto på tolv år, har haft en gaffelbandsskada på vänster fram på insidan i antagligen snart ett år. I slutet av...
Svar
4
· Visningar
3 604
Senast: hoppeflikkan
·
Hästhantering Tömkör vår 7åriga fullblodsvallack 1-2/vecka, longerar ibland men oftast tömkör vi och det har funkat kanon. Han blev opererad i halsen...
Svar
3
· Visningar
877
Senast: karindk60
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10