Inflamation i kotled och hasled

hanny

Trådstartare
Hej!
Har en häst med lite besvär och jag var iväg hos veterinär för ca 7 veckor sedan och pållen fick diagnosen inflamation i hasled och kotled(serös/serofibrinös artrit i falangled och hasled).
När jag var inne med honom sågs ingen hälta, men visade sig vid böjprov. Han fick behandling i leden (tuppkam) och sex veckors hagvila. Han har fått gå och skrota de veckorna nu och i igår skulle jag sätta igång honom. Skrittar iväg och känner att han känns spm innan, men tänker att han är stel efter vilan. När jag kommer tollbaka efter rundan ser de andra i stallet att han markerar på det onda benet, vilket man inte gjorde innan vila och behandling. Naturligtvis ska jag åka tillbaka med honom till veterinären, men någon som varit med om att hästen blivit sämre efter vila och behandling? Hästen är ju lite till åren, men det känns ändå märkligt... Tankar och råd mottages med glädje..

Ibland kan det ju komma fram "andra, gamla" hältor när man behandlar. Ev är det ursprungshältan som visar sig nu.
Det är nog bara att åka in på ÅB och kolla vad som krånglar nu.
Fråga dock, kanske inte är någon stor grej, och beror kanske på vad som är fel. Men när min häst behandlats i led(has) iofs med kortison, så skulle han skrittas för hand kortare pass under hela tiden han gick i sjukhage. Sedan fick jag börja rida först när han varit på ÅB och konstaterats frisk.
Låter det inte konstigt att du skulle börja rida igång direkt, dessutom innan ÅB?

Ibland kan det ju komma fram "andra, gamla" hältor när man behandlar. Ev är det ursprungshältan som visar sig nu.
Det är nog bara att åka in på ÅB och kolla vad som krånglar nu.
Fråga dock, kanske inte är någon stor grej, och beror kanske på vad som är fel. Men när min häst behandlats i led(has) iofs med kortison, så skulle han skrittas för hand kortare pass under hela tiden han gick i sjukhage. Sedan fick jag börja rida först när han varit på ÅB och konstaterats frisk.
Låter det inte konstigt att du skulle börja rida igång direkt, dessutom innan ÅB?
Han har gått i vanlig hage hela tiden, så när som på första dygnet efter behandlingen. Hältan var så marginell när jag var inne första gången att veterinären hade tillförsikt att hästen skulle bli bättre. Jag skulle sätta igång efter instruktion och höra av mig om hästen inte var ren.

Gjordes någon röntgen innan behandling senast ni var inne?
Japp. Hasled och kotled röntgades och det såg bra ut. Det enda som syntes vara hans gamla spatt, men det var enl veterinärens bedömning länge sedan de uppkom och jämförbara med senaste plåtarna när han var ohalt på båda bak..

Liknande trådar

Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 624
Hästvård Min häst blev halt för ett par veckor sedan. Var hos vet och då blev diagnosen efter utredning "lätt stukning" och behandling med...
Svar
6
· Visningar
2 296
Senast: L8P8
·
Hästvård Hej! Min häst fick spatt när han var 10 år och har varit besvärsfri sedan han var 12 år gammal. På röntgen har det sett "fint" ut med...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka