Infektion i halsen pga analsäckar...

M

Morpan

Vår jämthundtik har efter helgens bravader (läs jagat ren och skällt älg) blivit hostig. Så sambon tog henne i måndags till en lokal förmåga (veterinär).

Han tittade henne inte överhuvudtaget i halsen. Utan gick istället i rumpan på henne och tömde ena analsäcken. -Hon har slickat sina analsäckar och därför har hon fått infektion i halsen, var hans omdöme.

Hon fick penicillin och kortison.

Våra hundar har haft halsinfektioner förr men aldrig tidigare har jag hört att det skulle komma från analsäckarna. Motsäger mig inte detta men blev lite förvånad bara. Vad har ni andra för erfarenhet av detta? Och av vilken anledning fick hon kortisonet?

Kan tillägga att vi inte märkt av några bekymmer med hennes analsäckar. Han har varken slickat sig, vad vi har sett eller "åkt kana" heller för den delen.

Sv: Infektion i halsen pga analsäckar...

Sambons förra hund, en gråhundshane, hade problem med halsen och det var tonsillerna. Har aldrig hört att de kan få infektion i halsen av att ha slickat på analsäckarna. Då borde vår tax vara dålig i halsen jämt, då han ofta har problem med baken.

Tycker också det är konstigt med kortison. Vår jämte fick det när han de trodde han var huggormsbiten, sedan visade det sig att det var svullna lymfkörtlar i halsen. De var noga med säga att kortison var inte bra och det var viktigt att man drog ner på det sakta och inte slutade rakt av för då kunde kroppen få problem att själv producera kortison.

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer att de kan få halsinfektion om de har inflammation i analsäckarna och slickar där bak. Det smittas via salivet och halsen kan även då bli inflammerad. Har själv haft det ett antal gånger på min hund och fått höra det av många veterinärer. Så det stämmer det din veterinär sa men jag tycker ändå han eller hon borde ha kollat hunden i halsen.

Veterinären ifråga har ett lite tveksamt rykte om sig. Och vi brukar bara besöka honom vid "enklare" ärenden som vaccinationer och liknande. Nu ångrar jag mig lite att vi inte åkte de 10 milen extra till den vanliga veterinärstationen. Men det känns ändå skönt att höra som Jappisen säger att det finns andra med samma "fenomen".

Fast jag tycker ändå att vi borde ha märkt att hon hade analsäcksproblem. Har tidigare haft hundar med inflamerade analsäckar och där har det aldrig rått någon tvivel om saken. Men det är klart det kan ju vara olika från hund till hund.

Veterinären ifråga har ett lite tveksamt rykte om sig. Och vi brukar bara besöka honom vid "enklare" ärenden som vaccinationer och liknande. Nu ångrar jag mig lite att vi inte åkte de 10 milen extra till den vanliga veterinärstationen. Men det känns ändå skönt att höra som Jappisen säger att det finns andra med samma "fenomen".

Fast jag tycker ändå att vi borde ha märkt att hon hade analsäcksproblem. Har tidigare haft hundar med inflamerade analsäckar och där har det aldrig rått någon tvivel om saken. Men det är klart det kan ju vara olika från hund till hund.

De slickar välldigt mycket elleråker kana om de har analsäcksinflammation. Men jag vet inte, det kanske är olika från hund till hund. hoppas din hund mår bättre snart

Min hund, precis som många andra, tömmer sin analkörtlar genom att slicka men hon har då aldrig fått ont i halsen av det.
Ta hunden till en riktig veterinär istället så kanske du kan få en diagnos. Det är ju lite dumt att ge hunden penicillin utan att veta om den behöver det. Nuförtiden ska man ju vara restriktiv med det med tanke på resistenta bakterier.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka