Infekterat sto = infekterad fölis ?

gylle

Trådstartare
Började sitta och fundera, en konversation på seminstationen i somras dök upp i huvudet. Jag berättade för seminvet att stoet blev infekterat efter fölningen i konversationen kom vi sedan in på att fölis åkte på en infektion som liten. Ja det är typiskt sa min seminvet det brukar bli så om stona blir infekterade.
Sitter här nu och kommer ihåg denna diskution och funderar på kan man göra något förebyggande, stoet ifråga fölar snart och hon verkar ha väldigt lätt att bli infekterad blev det som sagt sist vid fölningen, behandlades och blev bra. Blev dock infekterad av betäckningen igen. Behandlad och blev dräktig. Känns som att sannolikheten att hon åter åker på en infektion vid fölningen är rätt så stor. Hur skyddar man bäst fölet ? Kan det ge fölet större skydd tex genom att ge den råmjölk från annan sto ?

Sv: Infekterat sto = infekterad fölis ?

Om stoet är infekterat i livmodern utan att vara sjuk av det är det knappast troligt att det är en infektion som sprider sig till fölet. Och i vilket fall som helst är det just det som är vitsen med råmjölken att det i den finns antikroppar som är aktuella för den miljön stoet och fölet vistas i. Om du ger råmjölk från ett annat sto så finns det ju inga antikroppar mot den eventuella infektion du är rädd för att stoet kan vidarebefodra till fölet. I så fall måste du ju ta bort fölet från stoet. Hänger du med?

Alltså stoet går ju inte och är infekterad nu. Däremot känns ju sannolikheten att hon drabbas av livmoderinflammation precis som vid förra fölningen ganska stor iom att hon gjorde det sist trots att hon släppte efterbörden direkt, blev longerad varje dag, lik förbaskat blev hon infekterad och det sörjade rejält stinkande ur henne och hon hade förhöjd temp. Att hon nu blev infekterad även efter betäckningen tyder ju på att hon helt enkelt har svårt att rena sig. Därav misstanken att det lätt kommer att ske återigen vid fölningen. En infektion hon drar på sig i samband med eller strax efter fölningen kan hon ju inte ha antikroppar mot i råmjölken, det är alltså inte en gammal infektion som ligger kvar då hon båda gångerna blivit behandlad och helt bra.
Funderar nu när jag skriver finns det något att ge stoet efter fölningen som får henne att dra ihop sig bättre och därmed hjälpa henne att få ur sig sörjan snabbare ?

Min erfarenhet av detta är att det enda man kan göra är att skilja sto och föl åt flera ggr/dag alt longera som du gör. Vissa ston renar sig snabbare än andra och vissa behöver antibiotika och sköljas.

Kan bero på anatomin på vissa ston att dom inte renar sig lika lätt. Vissa ston kan behöva caslic sys efter seminering pga vulvans lutning och att dom får in lite träck där.

Jag tycker inte att man skall behandla med antibiotika i förebyggande syfte med tanke på resistensutvecklingen...

Partoxin är ju livmodersammandragande , men jag vet inte vad din vet tycker om att spruta henne med det?

Jag hade lugnt avvaktat och gjort enligt planen efter fölning, behöver hon behandlas så gör det då.

Jag tror inte att fölet tar någon skada av att hon blir infekterad efter fölning, möjligen att fölungens mage kan bli lite kass av hennes ev medicinering.

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Habina
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: Myelin
·
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 631
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?