Indian Shuffle - Appaloosa?

H

Himla

Hej! Hoppas någon här som har erfarenhet av Appaloosans gångart Indian Shuffle :bump: kan hjälpa mig. Har precis börjat rida en Appaloosa och har ingen tidigare erfarenhet av denna gångart. Hästen börjar alltid med Indian Shuffle när jag ber henne öka från skritt till trav. Har googlat en del och har ganska mycket info om hur gångarten fysiskt fungerar osv..men finns det någon speciell hjälpgivning/ signal som används när man vill ha igång denna gångart. Nu startar hon när jag ber om trav..tänkte försöka sära på dessa gångarter genom att lära henne en tydlig signal eller fysisk hjälpgivning men vet ej om det redan finns någon som man normalt använder?? Tacksam för svar eller rekommendation till någon man kan vända sig till för att lära mer inom detta ämne! :bow:

Sv: Indian Shuffle - Appaloosa?

Hej! Vad roligt med en Appaloosa som kan Indian Shuffle! Denna gångart valdes bort mycket förr i tiden just eftersom dom har en tendens att välja det före trav och det var ju inge bra för tävling. Den hade nästan försvunnit helt. Min Appaloosa sägs ha Indian Shuffle av uppfödaren och förra ägaren, och borde ha det med tänken på stamen, men i mitt fall har jag inte fått fram det. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket, tyckte bara det var roligt att höra att någon annan ens visste om gångarten! :D Jag kan tänka mig att dom som rider islandshästar kunde komma med lite tips på hur man sära på olika gångarter dock.

Jo det var lite intressant..för ägaren sa bara att hon har något fel på sina gångarter..så ingen vill rida henne..och vist när jag red henne de första gångerna trodde jag att hon hade något problem/fel/ sjukdom i benen..hade aldrig känt något liknande och aldrig ridit en Appaloosa innan..kände inte till något alls om dem faktiskt..så jag började googla på ämnet.. och fann då slutligen att detta var en fjärde gångart hos dessa hästar! Ägaren har alltså ägt hästen hela dens liv och aldrig känt till detta..
Vet du..eller någon annan om detta är en eftertraktad gångart i avelsammanhang eller om dessa hästar väljs bort?

Tack för tipset föresten..har nu även lagt in frågan på islandshästforumet!

Vet du..eller någon annan om detta är en eftertraktad gångart i avelsammanhang eller om dessa hästar väljs bort?

Den är mycket eftertraktad för dom som håller på med "Foundation" avel, det vill säga dom som försöker få tillbaka den orginala Appaloosan. Dom flesta Appaloosor är egentligen korsad hit och dit och är mer Arab, Fullblood eller Quarter än Appaloosa egentligen. Indian Shuffle försvinner snabbt om man korsar dom, så det visar att den Appaloosan du rider är nog ren Appaloosa, mycket bra för avel tycker jag som också tycker det är viktigt att behålla den "riktiga" Appaloosan!

Indian Shuffle anses också bra för distansridning eller bara långa dagar i sadeln då den ska ta mindre energi från hästen än trav, och är bekvämare för ryttaren.

WOW:eek:
Såg en video på gångarten, har aldrig hört talas om den men det ser ju jätte mjukt och skönt ut!
Avundsjuk:)

med en sån ovanlig gångart lär det inte vara så många som kan hjälpgivningen....

hoppas du får bra tips av islandsfolket! Häftgit problem;-) Annars kan du säkert få tips från någon i Usa sök på forum för gångartshästar eller appolosor!

Hästar har ju inte förståelse för några "hjälper" medfött...så du kan ju LÄRA henne vilka hjälper du vill använda. DVS göra annorlunda beroende på om du vill ha shuffel eller trav, lägg till ett ljud? Hålla händerna annorlunda, sitta annorlunda. .... och belöna och berömma i massor när hon gör rätt och sedan är det bara att befästa det genom uprepning.

Extra enkelt blir det om du klickertränar henne, då får hon en väldigt precis signal om att hon gör rätt exakt när hon gör det och dessutom vet hon att det betyder att hon får godis. Det är väldigt lätt att lära hästar nästan vad som helst med klickerträning...och KUL!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 150
Senast: Migo
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
H
Islandshäst Expert-tips från islandsryttare? Jag har precis börjat rida en Appaloosa som har en för många okänd(inklusive mig själv till alldeles...
Svar
19
· Visningar
2 648
Senast: Lilla_My
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar