Inbrott i stall..

Elisha

Trådstartare
Natten till igår hade vi inbrott i stallet. Ett stall som ligger långt ute på landet med bostadshus rätt inpå knuten.
Olåst sadelkammare..
Allt är länsat...

Känns så himla olustigt, hur kan man nånsin känna sig trygg därute igen?

Desutom ett litet stall med endast 3 olika hästägare (om än några sommarhästar på bete..) så det är lixom inte så många obehöriga som kan känna till stallet.

Hade äntligen hittat ett stall där både häst och jag trivdes och så händer detta.


Måste bara få skriva av mig.. Känns väldigt olustigt allting. Tio-talet sadlar bland annat min westernsadel och hoppsadel.

Fan!:(

Stallet ligger i Mariefred för allas vetskap.
 
Sv: Inbrott i stall..

Olåst sadelkammare... Även om sadelkammaren ligger inne i stallet ska det finnas lås på den, precis som att man låser sitt hus på nätterna även om man är hemma.
 
Sv: Inbrott i stall..

Hade en utav boxarna som sadelkammare tillsvidare (höll på att bygga ett utehus som sadelkammare. Var låst med en vanlig kedja så inte helt olåst men lätt att bryta upp.

Desutom blev verktyg stulna för 2-3 veckor sen med ett uppskattat värde på 200'.

Lär ju var samma inbrottstjuv(ar) som då...
 
Sv: Inbrott i stall..

Verkligen! Speciellt eftersom gården ligger långt ute på landet med endast de beoende som kör förbi.. Att det är någon i ens närhet är väl vanlig vid inbrott har jag hört..

Tack!

Även om man får pengar från FB så är ju saker oersättliga ändå.
 
Sv: Inbrott i stall..

Får man tillbaka pengar om man inte har förvarat sakerna med godkänt lås?
Min sambo är vindsurfare och när han köpte spännband (om man har utrustningen på taket någon gång) med en stålvajer i (just för att förhindra att man klipper av dom) samt med lås precis vid spännet som man kan låsa med nyckel så kollade han först om försäkringsbolaget täckte en stöld, om det mot förmodan skulle bli en. Det gjorde dom men inte om det är vanliga spännband.

Vill inte vara glädjedödare, men när det gäller sadlar och annan utrustning brukar försäkringsbolagen vara hårda när det gäller hur man förvarar och låser in utrustningen.
 
Sv: Inbrott i stall..

Antagligen någon som vet värdet på sadlar och vet vad som är värt att stjäla. Otäckt det där när det lika gärna faktiskt kan vara någon i ens närhet. Funderar så mycket på att skaffa ett sadellås på min sadel, fast då kanske dom plockar med sig hela sadelhållaren istället.
 
Sv: Inbrott i stall..

Vet du hur man kan bevisa att man har använt godkänt lås? Eller hur vet försäkringsbolaget att man talar sanning?
 
Sv: Inbrott i stall..

Ja, tyvärr finns nog risken att det inte går på försäkringen när sadelkammaren var olåst... Vi hade vår sadelkammare låst, trots det gick inte stöld på försäkringen då låset inte var godkänt.
:(
Nu fick vi aldrig inbrott som tur var.
 
Sv: Inbrott i stall..

Vi hade inbrott i huset med misshandel, pistolhot och rån som följd.. känner mig fortfarande inte helt säker här vissa kvällar.
Hade även inbrott i bilen för bara några veckor sedan, krossad sidoruta, förstörd interiör och länsat på resväskorna samt campingutrustning..

Den känslan av svek är hemsk, som att man blivit sviken av mänskligheten själv, usch..
Jag förstår när du skriver att allt känns väldigt olustigt, det tar ett bra tag innan man kan återhämta sig från något så inträngande på ens privatliv.:(
Riktiga svin till bottenskrap i människans genpool är vad dom är.

Hoppas verkligen att ni iaf får ut någon ersättning! Försäkringsbolag är något av de sista som jag litar på i dessa fall..:mad:
 
Sv: Inbrott i stall..

Är det era saker som polisen har hittat nu när de grep några personer på väg till Tallin i Frihamnen?

Iaf skönt att några "stalltjuvar" är fast!
 

Liknande trådar

Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 876
Senast: Kiwifrukt
·
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 249
Hästmänniskan Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, utrustning? Så snälla moderator, flytta den om den ligger fel. Tack :bow: Igår...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp