Inbrott i förråd

pepp

Trådstartare
Nu har jag haft mitt andra inbrott i mitt förråd, förra gången klippte dom låset, denna gång nätet som är runt...

Jag saknar en tavla samt en låda full av lustgas :o har tyvärr inget kvitto kvar på tavlan... kan säkert vara mer som är borta, jag har ingen riktig koll på vad jag har där nere.
Hur gör man nu? Förra gången felanmälde jag bara till hyresvärden...

Sv: Inbrott i förråd

Man ringer alltså bara polisen och säger att tavlan är borta typ? Dom kan väl ändå inte göra nåt?
För att jag vill :D

Du kan nog anmäla över internet också, jag gjorde det när min andra cykel blivit stulen (orkade inte gå till polisstation igen, med tanke på att jag var där bara två veckor tidigare för att anmäla första cykeln :grin:)

Det är viktigt att du anmäler, tycker jag. Om många drabbas kan det vara lättare att lokalisera eventuella rutiner osv för att så småningom kanske få fast idioterna. Är det en liga är ju troligtvis fler drabbade, så tänk att du blir en "extra prick på kartan". Anmäl!

Polisanmälan är väl nästan ett måste om du ska få ut något på försäkringen?
Sedan är det väl ytterst lämpligt att prata med hyresvärden.

Får man verkligen ut nåt på försäkringen? Tavlan var en billig en från lagerhaus för typ 200 kr.
Hyresvärden har jag felanmält till precis.

Ja det har jag, kan inget om detta riktigt och trodde det bara var om man har dyrare saker som man fick igen.

Ja, alltså, har du blivit av med en tavla värd 200:- så tar man det inte på hemförsäkringen med självrisk på 1500. Har du blivit av med större värden än 1500:- som du dessutom lider skada av att blivit bestulen på, då är det väl värt den där självrisken. Hade extrafrysen och cykeln norpats så är ju 1500 en baggis i sammanhanget.

Suck. Insåg nu att dom snott min gamla sodastream också :( blir så jääävla förbannad! !

En kompis tyckte jag skulle kräva att hyresvärden ersätter mina saker, då förråden är under all kritik och skriker "kom och ta saker" (dom ska bygga ordentligare förråd när dom ska renovera) men kan man verkligen göra detta?
Lär ju inte få nåt försäkringen då det inte var direkt dyra saker, men det är ju ändå irriterande att bli av med dom...

Nej, du kan inte kräva att värden ersätter dig. Är förråden under all kritik så låser du inte in något, det är helt upp till dig om du väljer att förvara stöldbegärligt gods i förrådet eller i lägenheten, det är ditt ansvar.

Ställer värden ut en garderob på gatan för att du ska kunna förvara saker i den så är det upp till dig om du väljer att lagra din bankkod eller din smutstvätt där, såvida inte värden garanterat att typ Securitas vaktar den 24/7 med sina liv.

Senast ändrad:

Nej, du kan inte kräva att värden ersätter dig. Är förråden under all kritik så låser du inte in något, det är helt upp till dig om du väljer att förvara stöldbegärligt gods i förrådet eller i lägenheten, det är ditt ansvar.

Nej, om hyreskontrakten anger källarförråd är det hyresvärdens ansvar att tillse att hyresgäst kan låsa in sina sker på säkert sätt. Jag har haft just det ärendet upppe i hyresnämnden med min hyresvärd. utöver källarförrådsbiten i hyreskontraktet, har jag som försäkringstagare ansvar att tillse att jag har låst in mina saker. Om jag inte låser in dem= tji ersättning.

Hyresvärdens ansvar handlar om formulering i hyreskontraktet alltså.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 809
Senast: lindaf
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 435
Senast: Krålus
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar