Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

321123

Trådstartare
Jag är inbjuden till att delta i en jakt på Irland men de lämnar liten eller ingen information tyvärr.

Inbjudan fick jag via en kollega som jobbar på Irland och han har ingen info alls mer än att jakten rids på lånade hästar och att det kommer att vara en del utländska ryttare som troligtvis inte ridit någon jakt förut.

Vill jag delta så måste jag betala in avgiften senast idag annars är det försent så jag måste som bestämma mig nu.

Jag är tudelad, det vore otroligt häftigt att få rida jakt med hundar och allt på Irland, samtidigt är jag orolig för att nivån är för hög för mig. Jag är mer av en hobbyryttare och har inte hoppat några större terränghinder precis.

Någon som deltagit i en jakt på Irland och vet ungefär hur det funkar? Finns det alltid möjlighet att gå runt hinder och hur brukar hästarna vara?

Är tråden felplacerad får någon moderator gärna flytta den!
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Jag är väldigt emot sådan typ av jakt så jag skulle nog säga att åk inte och stöd sånt där. Trodde det var förbjudet men det verkar tydligen vara tillåtet på nordirland om jag förstod rätt..inte bra inte bra.
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Jag är väldigt emot sådan typ av jakt så jag skulle nog säga att åk inte och stöd sånt där. Trodde det var förbjudet men det verkar tydligen vara tillåtet på nordirland om jag förstod rätt..inte bra inte bra.
Jakten sker utanför Limerick i "vanliga Irland" och där får man inte jaga levande rävar (de har samma regler som t.ex. Sverige).
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Det är nog en upplevelse du kommer att ångra att du inte tog del av om du inte åker, och om det blir pannkaka av det så har du åtminstone provat.

Och sen går det alltid att rida bredvid hindrena om de är för läskiga :p
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Jag var på ridresa i Limerick i augusti för 10 år sedan. Vi fick bl a hoppa över uppspännda gummiband, för att träna hästarna att hoppa stängsel (taggtråd?) inför jaktsäsongen på hösten. Säkert otroligt häftigt att få göra, om man är rutinerad ryttare, men själv skulle jag aldrig våga hoppa över stängsel ...
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Jakten sker utanför Limerick i "vanliga Irland" och där får man inte jaga levande rävar (de har samma regler som t.ex. Sverige).

Jorå det får dom visst det.

Jag skulle inte åka bara av den anledningen. (Att jag skulle vara för feg för själva grejen är en bisak ;))
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Ta reda på om det är en "drag hunt". Då drar man ett spår åt hundarna efter en given bana och jagar ingen räv. Hästarna som man hyr är oftast stensäkra och trygga.
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Fast tror ni att man med ett gäng som aldrig ridit jakt förut hoppar taggtråd?
 
Senast ändrad:
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

På en drag hunt brukar allt vara överkomligt. :D
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Jag har jobbat på ett jaktstall på Irland. Jag var inte långvarig..började på ett turridningstall där jag var i 1 år sedan tog jag jobbet på jaktstallet och det fick mig att se svart..

Är man hobbyryttare och inte hoppat vidare terränghinder bör man kanske prova detta innan.. hinderna ute är helt naturliga, inga "uppsatta".. min första dag bestod i att motionera och träna hästarna inför säsongens jakt.. ägaren frågade om jag hoppat förr.. ja hinder sa jag.. tog med mig ut på en rejäl tur.. där vi hoppade över en å..ganska bred och djupt ner.. vi galopperade upp för en lång brant stentrappa som fanns i skogen.. hoppade upp på vallar och ner för diken.. hoppade över järngrindar( japp riktiga, fasta) allt gick så fort,.. hästen jag red hade bara halva svansroten kvar.. jag frågade vad som hänt och fick veta efter ridturen att den trillat ner för stentrappan föregående år vars ryttare avled.. på frågan vad som händer om hästen tex går omkull vid grindar, och/eller bryter benen får jag ett iskallt svar: då skjuter vi hästen.. hästarna där var inget annat än maskiner.. :( jag minns den rundan som om den var igår.. ändå är det snart 10 år sedan.. aldrig igen...

Jag var kvar för jag ville ge hästarna lite kärlek.. men efter ett antal turer under en v med diverse skador som följd så gav jag upp..
 
Senast ändrad:
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Och jag som trodde folk överdrev med att de hoppar taggtråd!!!
Hujedamej!!!
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Fast det är väl inte konstigt att man skjuter än häst som har brutit benet? Det är ofta en lång konvalecent och jag antar att det oftast inte är lätt tillgängligt där jakterna går så det mest "humana" blir att skjuta hästen istället för att vänta in veterinär som tar samma beslut?

Jag kan säga att om någon av mina djur blev ordentligt skadade ringer jag sambon som får avliva innan veterinären, eftersom han antagligen kommer tusen gånger fortare.
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Jo klart att det är det mest humana om det sker, däremot hur humant är det att utsätta djuret för den typen av hinder.. det går åt ett stort antal hästar varje år pga sådant.. det är för människans nöjes skull.. jag var ung (18) och tyckte att det verkade coolt.. tills jag var i den verkligheten.. Jag säger inte att alla jaktstall där är sådana, men många.. det finns säkert de som inte ger sig ut över så extrem terräng..
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Jag ska till Irland i Oktober och rida min första jakt (Roscommon), fick tips från alla jag träffade där förra året att om jag fick chansen så skulle jag få jättekul. Det är jätteblandning på de som rider om jag förstått det hela, inte alla som hoppar allt osv. Vet dock inte hur den jakten du ska vara med på är. Får du bara en bra häst så är det bara att rida inte tänka och ta det lugnt. Det är så jag tänker i alla fall och framför allt titta inte ner på hindren utan blicken framåt. :)
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Tack alla för inputen! Jag är anmäld nu i alla fall.

Dels är det uttalat en jakt för folk som kan rida men aldrig tidigare ridit jakt samt att vi rider med hundar. Det får mig att anta att vi nog inte hoppar stängsel (då kommer ej hundarna förbi) samt att de nog anpassar tempot då att både hundar och jaktnybörjare hänger med.

Jag kanske är en naiv svensk men jag har svårt att se att de kör så extremt som vissa här säger när de vet att det är folk som är nya i jaktsvängen. Dessutom får man väl ha lite sunt förnuft. Rider man an mot en stentrappa eller en järngrind i galopp så får man väl bara skita i att rida den och ta någon annan väg. Jag lär ju knappast vara den enda dessutom som inte vill rida sådana hinder heller så då får väl vi rida en annan väg.
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Stackare ha ha ang svaren i tråden ...

Lita på ditt egna förnuft kan jag bara säga . Både det och din insatthet verkar vara betydligt vettigare än många irrelevanta svar du fått här ...

Irland ang häst turism är inte direkt ngt u-land ... De jagar inte riktig jakt och inte över taggtråd osv om de bjuder in "icke jaktvana" turister ....

TS Att de jagar riktig räv är ju däremot klart om de jagar med hund .... Jag tror hundarna är högst vana att hoppa staket iof .
 
Senast ändrad:
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

Det var inte bara att ha "sunt förnuft".. det fanns inget alternativ, man kunde inte rida "runtom".. det var till att följa efter..

Förhoppningsvis får du en trevligare upplevelse och att du kan använda ditt "sunda förnuft"

Mackan: det finns väl inget att skratta åt i tråden? väx upp och inse att somliga har andra erfarenheter än du har
 
Sv: Inbjuden till en jakt på Irland, men vet inte om jag vågar delta

TS Att de jagar riktig räv är ju däremot klart om de jagar med hund .... Jag tror hundarna är högst vana att hoppa staket iof .

De behöver inte alls jaga räv bara för att det är hundar med. Man har hundar även på en drag hunt, men då har man som sagt lagt ut ett doftspår för hundarna.
TS, hundarna tar sig fram både över och under staket beroende på typ av staket. ;)
 

Liknande trådar

A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp