• Avel
  • Trådstartare Trådstartare akktern
  • Startdatum Startdatum
A

akktern

Jag upptäckte när jag kollade i min medryttar hästs reg bevis att hennes mamma och pappa var halvsyskon! Båda var efter Ciceron.. Det kan väl ändå inte varit meningen att betäcka med halvsyskon? :confused: Pappan var ingen godkänd hingst.
Men det har ju iallafall gått bra. Hästen hoppar som bara den, underbar! :love: Men är en plåga med mkt humör på marken. En riktig märr ;) Nån som vet nått om ciceron? Har inte så stor koll på de äldre hingstarna (antar att han är det) stoet är nämligen 14.

Ciceron var en bra hingst, som företrädesvis lämnade hopphästar, men också hade en avkomma i svår dressyr.

Ciceron föddes 1966 och dog 1989. Han var fux med bläs och vita bakfötter. 163 - 21,5 cm.

Hans exteriöra utlåtande var: Lång, väl ansatt hals. Lång, välliggande bog och starkt njurparti. Mycket goda ledgångar. Korta skenor. Något skruvade rörelser bak. God skritt och trav.

Ciceron lämnade hingstarna Parant 510 och Rex 673 samt 92 stamboksförda ston. Han var A-premierad.

Här hittar du stam och bild på honom.

Jag har känt flera avkommor till både Ciceron och Parant, och de har alla varit trevliga, lugna och sympatiska hästar.

Tack! :bow: Jättekul att få veta lite! Han var ju fin! Ja hästen har ett jättetrevligt temperament i stallet och så men när man rider dressyr är hon en riktig bitch! Men så fort hindrena kommer fram så blir hon jätteglad och är en riktig pärla! Hon är inte hopptränad regelbundet mer än 2 år men har debuterat 1,30 i höstas me bra resultat, inte med mig då, men vi ska ut på tävlingsbanorna nästa helg! :) Hon kan bli lite väl taggad och övermodig ibland men har en enorm koll på benen och kroppen så även om det går riktigt fort så vet hon vad hon gör. :)

jag tycker det där med linjeavel är intressant, när går det över gränsen och blir inavel?Finns det bestämt någonstans?jag frågade min biologilärare men utan framgång...

Det finns ingen gräns, bägge är samma sak. Men jag brukar definiera det som linjeavel=planerad inavel. Dvs när man med ett mål och syfte avlar på en viss individ, för att få fram vissa egenskaper. Om tex en hingt sliter sig och tjuvbetäcker sin syster så är det inte linjeavel, utan bara inavel.

Flera kända arabhästuppfödare och/eller arabhästgenetiker (fr.a. från USA) har sagt till mig följande:

INAVEL
Far - dotter
Son - Mor
Helbror - Helsyster

LINJEAVEL
är då "allt annat" om det inte är frågan om Outcrossbreeding (d.v.s. ut"korsnings"avel inom rasen!)

Sedan finns det andra genetiker och andra hästuppfödare som säger annat.....Men det får ju stå för dem....
Jag håller med de som sagt det jag skrev ovan...bl.a. Judith Forbis, Ansata Arabians, USA - Michale Bowling, CMK-breeding och genetiker - t.ex. för att nämna bara några få....

Lånar din knapp..

Man brukar väl säga att en lyckas det är det linjeavel medans misslyckas det är det inavel ;)

Jag personligen vill dock inte linjeavla fören i 3:je led.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: yennork
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar