Inavel?! Hur mycket?

ika77

Trådstartare
Jag har konstaterat att jag har för mycket fritid... :D
Satt häromdagen och "testparade" mitt vbl-sto med olika hingstar.
Och jag konstaterade att det var svårt att hitta en hingst där det inte var lika släkt i både stoet och hingsten.
T.ex Super Bowl, Speedy Scot m.fl. finns ju i övervägande del av varmbloden..
Hur mycket inavel får det vara i ett vbl för att det ska klassas som "bra"??? (Inavelskoefficient ):confused:
Jag vet inget om trav-aveln, men jag konstaterade ju ganska snabbt att ofärgad stamtavla= BRA! :idea: :angel:
Hur funkar det???

Nja...där har du lite fel...det är helt ok om det är färgat bara det är det på de RÄTTA ställena...balanserad linjeavel kallas det..numer används franskt blod flitigt i travaraveln, men att ha med samma individ flera ggr i stamtavlan kan faktiskt vara en tillgång bara det är balanserat.

*suck* jaha, så tror man att man har räknat ut nåt bra för en ggn skull.. :rofl: :rofl: :rofl:

Ok.. Men då bör det väl vara färgat ganska långt bak då med andra ord..
Min häst har Speedy Scot som farfar och den är den första som är färgad..(gul)
Sen kommer det ju fler färgat bakom...
Jag testade med nån hingst (kommer inte ihåg vilken) men då blev allt typ KNALLrött. Hmm.. det är väl inte så lyckat..???

Usch, vilket onödigt vetande egentligen för mig... Men jag har funderat över det och ville reda ut det..

Ja, där ser man ju faktiskt ett "mönster" i färgerna..
Jag vet inte hur man gör när man länkar, men om du söker på min häst så kan du ju kolla.. Jag PM:ar namnet till dig.. :D

Synd att det "bara" var travare han hade på sidan för han hade lagt upp det väldigt bra.

Ok.. Njaee, jag har förstått att det inte var så.. Som sagt, tooo way to much free time". :D :D

En ska nog inte grunna på sånt som man inte reder ut i vilket fall.. :angel:
Men nu fattar jag ju lite mer om det, och jag kan ju se liite om hur det ska /bör se ut på en stamtavla..
Rött= Inte ALLTID stopp... ;)

Jag har ägt ett sto vars mormor och morfar var helsyskon, hon är mycket bra och har gett mycket bra avkommor.
Hennes mormor o morfar stod i England.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka