Inavel eller linjeavel. Var går gränsen?

Kassiopeja

Trådstartare
Har fått en förfrågan om jag kan tänka mig att låna ut min tik till uppfödaren för att ta en kull. Har även fått förslag på en hane som de kan tänka sig som pappa till valparna. Nu är det så att det här är min första hund och jag har inte en susning om hur det är inom hundavel om en hund återkommer i båda föräldrarnas stamtavla? (har koll på hästar, men det kanske skiljer sig, därför jag frågar här)

Min tiks farmor är hanens mamma. I övrigt är det bara orelaterade hundar. Är det för nära? *undrar*

/JES

Sv: Inavel eller linjeavel. Var går gränsen?

Vissa avlar på bror och syster också. Jag vet f.ö. för lite om linjeavel för att uttala mig tyvärr...

Jag räknade en del på inavelsgrader förut, men minns inte allt exakt... :o Det verkar som om allt fler går ifrån begreppet "linjeavel" pga att man med en sån avelsstrategi minskar den genetiska variationen inom en ras. Det i sin tur får till följd att ärftliga sjukdomar och defekter ökar. Jag skulle tro att en parning som du beskriver skulle ge en avkomma med en inavelsgrad på 6,25%, vilket motsvarar kusinparning. Högre inavelsgrad än så rekommenderas inte. Jag har för mig att olika rasklubbar har olika rekommendationer på hur hög inavelsgraden "får" vara för att man ska få valphänvisning tex. Du kan ju kolla med din rasklubb om dom har någon sådan riktlinje.
Här kan du läsa mer om hur man beräknar inavelsgrader:
http://web.telia.com/~u33200262/inavel.htm
Och här finns mer intressant läsning om genetik & avel:
Genetica

Tja undar vad man säger... Man kan ju räkna på inavelsgraden. Jag skulle säga max 5-6% men en del säger upp till 10%

Aha du hade ju skrivit, jag ska räkna... 6.25% Tja jag tycker inte att det är för mycket. Men det är ju upp till var och en att ta ställning till.

Det i sin tur får till följd att ärftliga sjukdomar och defekter ökar.

I ett annat forum (där det snackades om bror och syster avel) menade dom på att det blev tvärtom :confused: hundarna skulle alltså ha en minsakd risk att få sjukdomar och beteendestörningar .

DET är iaf skitsnack. Däremot så är det ju så att om man har en viss individ vars gener man vill SKA slå igenom så vill man ju gärna ha den flera gånger i stamtavlan och det är så linjeavel har uppstått.
Den som förespråkar avel på kull- eller helsyskon (från separata kullar) är fullständigt oseriös enligt mig. Sen är det ju så inom vissa raser att det inte finns ett tillräckligt stort genetiskt urval och då är kanske den inavelsgrad som det blir på den föreslagna parningen inte så illa, men allra helst ska man ju avla på helt obesläktade djur om man tänker på rasens bästa i längden.
Fast nu råkar det ju vara två väldigt trevliga, mentalt stabila och (enligt vad vi vet hittills) friska djur vi pratar om här... :d

/JES
funderar vidare och har inte bestämt sig ännu...

Nehejj så är det inte... Men dubblar ju gener och det kan lika gärna vara dåliga gener. Men jag tycker inte att man alltid måste utavla. Helst inte på numerärt stora raser. Där finns det iaf en sådan stor variation på gener så att man inavlar lite på vissa linjer spelar ingen som helt roll i det hela stora. Är det däremot en liten ras där inavel förekommer mycket rent generellt så måste man ju tänka efter.

Same, same, different name. Linjeavel är bara ett finare namn för inavel. Den kombination du nämner skulle jag inte göra. Vissa anser att "kusinparningar" är OK, men jag tycker det är på tok för nära. Uppfödaren kommer säkert med en massa "bra" motiveringar, men fråga så om det inte finns någon annan hane som är lika bra som den föreslagna, men som inte är lika nära besläktad. Finns det lika bra hanar som är obesläktade finns det, tycker jag, inga bra skäl till att välja den närabesläktade hanen.

Kassiopeja skrev:
DET är iaf skitsnack. Däremot så är det ju så att om man har en viss individ vars gener man vill SKA slå igenom så vill man ju gärna ha den flera gånger i stamtavlan och det är så linjeavel har uppstått.
Den som förespråkar avel på kull- eller helsyskon (från separata kullar) är fullständigt oseriös enligt mig. Sen är det ju så inom vissa raser att det inte finns ett tillräckligt stort genetiskt urval och då är kanske den inavelsgrad som det blir på den föreslagna parningen inte så illa, men allra helst ska man ju avla på helt obesläktade djur om man tänker på rasens bästa i längden.
Fast nu råkar det ju vara två väldigt trevliga, mentalt stabila och (enligt vad vi vet hittills) friska djur vi pratar om här... :d

/JES
funderar vidare och har inte bestämt sig ännu...

Ok tyckte själv det lät lite konstigt. Tack för svaret iaf :) .

Kassiopeja skrev:
Sen är det ju så inom vissa raser att det inte finns ett tillräckligt stort genetiskt urval och då är kanske den inavelsgrad som det blir på den föreslagna parningen inte så illa, men allra helst ska man ju avla på helt obesläktade djur om man tänker på rasens bästa i längden.

Är det så illa att man "måste" inavla i en ras är det dags att börja para in andra raser. Det är det sundaste sättet att utveckla rasen. Om "uravelsbasen" är väldigt liten kommer ju avkommorna vara väldigt lika varandra, genetiskt, även i framtiden och det är inte bra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Hyacinth
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 665
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 948
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar