Inakorderingar...

E

Engla

Jag har en liten inakordering, en ettåring som går tillsammans med min ettåring. De står i samma box. Inakorderingen har täcke på sig. I morse fastnade min ettåring i inakorderingens täcke med (frambenet i maggjorden). Inakorderingen låg ner och min hade väl stått för nära helt enkelt. De fick båda lätt panik och täcket gick sönder men min satt fortfarande fast.Som tur var kom jag just då och kunde plocka isär dem.

Nu har jag några funderingar. Skall jag betala hennes täcke? Ska hon få ha täcke i boxen i fortsättningen?

Nån stans tycker jag det är helt fel att ha täcke på en ettåring men har inte velat lägga mej i. Men nu har det ju hänt en olycka som kunde slutat mkt värre. Min visade inga skador i morse och jag hoppas inte att hon har sträckt sig eller så heller...

Sv: Inakorderingar...

Jag tycker inte att du ska behöva betala täcket. Håller med dig att jag tycker inte heller att man behöver ha ett täcke på en ettåring och absolut inte i boxen och speciellt om dom delar box. Det är så lätt att nån fastnar i det. Tur att det inte blev några större skador.

Är boxen stor nog åt ettåringarna?, o vad gäller täcke så Beror ju det naturligtvis om det är növändigt eller ej, I vårt stall så behöver absolut ej min fjording natt täcke när det nu har varit så svin kallt, men min systers häst som då är van o ha täcke på sig jämt o ej då har en ordentlig vinterpäls har behövt täcke på när det då varit runt 15-20 grader kallt ute, för det har då varit mkt kallt i stallet. Vad gäller täcket så är det ej ditt ansvar tycker jag att betala det, olycker kan ju hända lätt ibland o som hästägare så får man ta det i beaktning när man har hästar ihop.. O det var ju naturligtvis jätte bra att din lille ej gjorde sig illa, det kunde ju ha slutat illa.. Lycka till med 1 åringen. :):)
Mvh Sussa

Tycker som de ovan.
Min 2-åring fastnade i den vuxna hästens täcke, framtill.
En farbror gick förbi hagen o tyckte att det såg konstigt ut. Vet ej om det var med ett eller två ben.
När han inte såg till ngn människa, gick han in o knäppte upp täcket:love: .TUFF farbror.
Jag begrep inte varför täcket var öppet fram, men träffade farbrorn dagen därpå o fick föklaringen. Den vuxna hade slickat honom på handen som tack:confused:
Den unga hade vrickat en bakkota.

Engla skrev:
Nu har jag några funderingar. Skall jag betala hennes täcke? Ska hon få ha täcke i boxen i fortsättningen?

Nån stans tycker jag det är helt fel att ha täcke på en ettåring men har inte velat lägga mej i. Men nu har det ju hänt en olycka som kunde slutat mkt värre. Min visade inga skador i morse och jag hoppas inte att hon har sträckt sig eller så heller...

Jag håller helt med dig, HELT VANSINIGT ATT HA TÄCKEN PÅ 1-ÅRINGAR i SAMMA BOX O HAGE, som bäddat för olycksrisk. precis samma hände mig när jag var ung o dum:) :rofl: o efter det är det slut på täcken i hagen...
Blir argumenten att hästen fryser-ge mer grovfoder(de bör ju ändå ha fritt när de är 1år)
stå på dig o lycka till
mvh prillan

Vad är det för snille som har täcke på en ettåring? Inomhus? Är den frisk och hel så kan den inte behöva täcke inne, om ni inte har utomhustemperaturer då (fast nu är det ju inte kallt, så det lär väl knappast vara nödvändigt)? En ettåring som är frisk behöver inte täcke ute heller.

Jag skulle för det första vägra ha täcke på hästar som går i samma box, speciellt ettåringar, dom busar även i en box.

För det andra, det ekonomiska, så tycker jag inte du ska betala hennes täcke. Det var ju hennes fel indirekt att en olycka hände, om man ska vända på saken .

Förbjud täcke i boxen eller ställ i olika boxar.

Varför har ni 2 hästar i samma BOX???? Hm det skulle inte jag ha gjort
:confused: :confused: :confused:

Jag hade min fjording och min shettis i samma box i fem år, båda med täcken i omgångar efter hur mycket de tränade, om de var rakade med mera, och det hände aldrig något med det. Däremot tunnades svansarna ut ibland, när de råkat ställa sig på varandras hårstrån om den ena låg ner och den andra vaktade... :angel:

Man får räkna med att sånt händer, och har man täcken på en av två hästar som står ihop så får man nog säga att det är en kalkylerad risk. Det är alltså inte ditt fel att hennes täcke gick sönder.

Men som de flesta skriver, varför ha täcke på en bebis? De har ju sällan så tunn päls att det behövs, och får de rätt foder ska de ju inte frysa oavsett...? Vad säger ägaren om att du inte har täcke på din ettåring? Har ni diskuterat det? Om ni gör det kanske hon förstår att det är onödigt.

Fölungar och ettåringar kan trivas väldigt bra tillsammans, de har sällskap av varandra och är mycket tryggare. Har man bara tillräckligt stor box och bebisarna trivs tillsammans så brukar det fungera väldigt bra.

Den andra inakorderingen hade en förkylning men istället för att ringa vet och få behandlig så satte hon på henne täcke. Hästen är fortarande förkyld men täcket är sönder. Undrar vilket som var billigast? :angel: Dessutom tyckte hon att det blåste mkt hemma hos oss...

Boxen är tillräckligt stor för två hästar och unghästar mår bra av att stå i samma box!

Min häst är svullen ovanför kotan vid senan...:(

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 938
Senast: Tussinussen
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst på lösdrift, jag flyttade dit hästen då jag tyckte att det verkade lugnt och trevligt och välskött. Nu börjar en...
Svar
13
· Visningar
1 579
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 204
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross