Inakorderingar som inte betalar...

diamonia

Trådstartare
Hur gör ni andra med inakorderingar (folk) som inte betalar?

Jag tycker det är jobbigt/pinsamt att behöva påminna hästägaren om att hästen står hos mej, jag lägger ut pengar och tar hand om den alltså vill jag ha BETALT!!! En gång i månaden, alla pengar för månaden på samma gång... :smirk:

För mej är det så självklart att man betalar för sig men för alla verkar det inte vara det. Visst kan man ta hänsyn hit och hänsyn dit om det är speciella omständigheter men inte alltid!!!

Hästägaren är jättetrevlig för övrigt men det här blir ett rätt så stort irritationsmoment för mej.

Några knep?
 
Sv: Inakorderingar som inte betalar...

Prata med personen i fråga en gång för alla. Tala om att det är du som får lägga ut alla stora summor och att det känns i din plånbok tills alla (helst) betalar i rätt tid och fyller upp hålen. Kan inte personen sköta betalningen kvittar det hur trevliga det rä, förr eller senare stör man sig på allt och det är extra viktigt när pengar är iblandade, små saker som hur man gör saker på kan man kanske se förbi men när någon krånglar med pengar som man behöver blir man sur!
 
Sv: Inakorderingar som inte betalar...

Säg till henne att du f r om nu har infört dröjsmålsränta. Det har du rätt till enligt 6 § räntelagen. Detta är den dröjsmålsränta som du har rätt att begära utan att behöva ange skälen för ränteyrkandet.Dröjsmålsränta är en extra ränta som börjar löpa på en skuld om betalning inte sker i tid. Ränta utgår med referensränta med tillägg av åtta procentenheter.

Det hjälpte i alla fall på ett stall där vissa ej betalade i tid innan det infördes.
 
Sv: Inakorderingar som inte betalar...

Tja icke betald stallhyra ger skriftlig uppsägning. Så funkar det hos oss. Hårt men rättvist. Om hyrestagaren däremot har svårt att betala och kommer och berättar om sina problem själv, ja då försöker vi hitta en lösning för vi kan alla få problem någon gång. Men annars gäller: inga pengar - ingen boxplats!
 
Sv: Inakorderingar som inte betalar...

Tack för alla svar!

Jag skall prata ordentligt med henne när hon väl dyker upp... Det är väl 5 juni idag och inga pengar än!

Irriterar mej också på att hon har eget foder och det har varit slut i två veckor nu och då får ju självklart hennes häst av mitt foder som tar slut långt innan jag har planerat det. :devil: Suck!
 
Sv: Inakorderingar som inte betalar...

Det är INTE pinsamt att du vill ha betalt promt inför månadsskiftet! Däremot förstår jag att det är jobbigt att behöva påminna/gå på..
Har du fler inhyrningar? då är det lättare.... sätt upp ett anslag på tavlan om dina betalnings premisser (bör finnas skriftlig i förväg egentligen, dvs så fort du tar emot en ny inhyrning). skriv tydligt förväntat betalnings datum. lägg på en straff avgift på x hundra/vecka för försenad betalning. följd detta till pricka, inga undantag.
Inte konstigare än att folk får straff avgift för andra försenade räkningar!

har du bara henne i stallet så krävs väl en konfrontation/vänlig förtydling om skärpta regler. det borde vara pinsamt för PERSONEN - inte dig, och därmed borde ETT sånt samtal vara nog för att det inte ska hända i framtiden....

Kontrakt är alltid bra - i förväg, innan man tar inackordering. då är det INTE svårt att sen hänvisa till detta - och skärpa regler som ev. inte följs....

lycka till och spotta upp dig! :D
 
Sv: Inakorderingar som inte betalar...

Vi har redan haft ett sådant samtal. Det var när hennes häst skulle vaccineras och jag inte ville lägga ut några pengar på det. Då kom hon med en del av summan. Trodde kanske att hon skulle skärpa sig efter det men så blev det inte.

Hon är inte här så ofta och att ta det via telefon tycker jag är fel. Så nu väntar jag på att hon skall dyka upp!
 
Sv: Inakorderingar som inte betalar...

Jag har haft samma problem fast med folk som inte vill betala sin egen lägenhetshyra. Tyvärr är det enda som hjälper att ligga på dem som en igel.

De har ingen respekt för dig så du behöver inte ha någon respekt för dem. Till slut slutar man att tycka att det är pinsamt. Man är bara arg och då är det lätt att ringa och fråga var hyran är.

Det är ju svårt när du har en häst som tar skada om du inte ger den mat etc. Du kanske får hota med att du ringer alla hästars värn eller djurskyddsmyndigheten då tjejen inte har råd att föda sin egen häst. Då får de ta ansvar för hästen..

Har man inte råd att ha häst ska man inte ha det heller.
 
Sv: Inakorderingar som inte betalar...

diamonia skrev:
Tack för alla svar!

Jag skall prata ordentligt med henne när hon väl dyker upp... Det är väl 5 juni idag och inga pengar än!

Irriterar mej också på att hon har eget foder och det har varit slut i två veckor nu och då får ju självklart hennes häst av mitt foder som tar slut långt innan jag har planerat det. :devil: Suck!
Det där blir aldrig bättre!
Jag har haft inhysningar i 6 år. De som inte ens sköter sin häst (med foder o.s.v) har inget ansvar alls. Då kan du heller inte vänta dig en förbättring. En person som är i tillfällig knipa ber om hjälp. Säger de inget så blir det en vana. Släng ut personen snabbt! Jag fick göra så med en kund som jag haft jättelänge. Trots att jag älskade hästen och den var jätte gammal. Man skall inte låta sig bli utnyttjad. Sånt sprider sig som skit i en fläkt!:(
 
Sv: Inakorderingar som inte betalar...

diamonia skrev:
Hur gör ni andra med inakorderingar (folk) som inte betalar?

Jag tycker det är jobbigt/pinsamt att behöva påminna hästägaren om att hästen står hos mej, jag lägger ut pengar och tar hand om den alltså vill jag ha BETALT!!! En gång i månaden, alla pengar för månaden på samma gång... :smirk:

För mej är det så självklart att man betalar för sig men för alla verkar det inte vara det. Visst kan man ta hänsyn hit och hänsyn dit om det är speciella omständigheter men inte alltid!!!

Hästägaren är jättetrevlig för övrigt men det här blir ett rätt så stort irritationsmoment för mej.

Några knep?

Hej. Jag förstår att det är jobbigt! Jag är själv en "fegis" som har svårt för att t ex be om pengar när någon lånat. Tycker det känns så pinsamt att behöva säga till.

Men det är ju egentligen din inackordering som skulle skämmas! Förmodligen har hon dålig ekonomi och utnyttjar din snällhet/dumhet.
Dessutom äter hennes häst nu av din mat? Jag hade nog räknat ut vad maten kostar och sedan talat om att du kommer att lägga till det i hyran.

För din egen skull måste du tuffa till dig för det är ju trots allt så att det är du som faktiskt tillåter henne att behandla dig så här respektlöst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 812
Senast: Manji
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 359
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: skiesabove
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 110
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Mörka fläckar på magen
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp