L
lindgreen
Sv: Inackorderingsstall
Ojsan, där chockade du mig som har hästarna hemma..
Jag har nämligen också räknat, och du anar nog inte vad jag kom fram till...
Inackorderare brukar lägga till 50 öre/kg på hö, för att tjäna ihop till frakten.. Samma med spån, fast då annan summa. Inte alla nu, utan vissa!
Så där kan det väl jämna ut sig rätt bra med vad man betalade innan...
I helinackorderingar brukar de räkna med ev fraktkostnader för strö och foder
Om inte annat slipper man kallhyra, betala för fodringar/in-utsläpp m.m
Har du hästen hemma behöver du inte köra ngnstans för att kvällsfodra, det behöver du oftast om du har den iackorderad..
Samma gäller morgon och middagsfodring.
Att räkna med att åka hem från jobbet för att fodra är väl överkurs, jag tror inte att jättemånga gör det, om dom inte har ovanligt nära då såklart!
Mina hästar kostar mig mat, försäkring, hovvård och bensinpengar att hämta hö/spån. Hö och spån hämtar jag såpass nära, att det inte ens kostar mig halva kallhyran i ett vanligt stall. (De jag stått i:700-800 kr)
I ett stall hade de kostat mig mat, försäkring, hovvård, bensinpengar (Minst en resa om dagen), kallhyra, in/ut-släpp, täcke på/av, fodringar m.m...
Det går inte att jämföra...
Mycket intressant tråd!!
Det jag förundras över är inte bara billiga stallplatser, utan att många hästägare tror att det är så mycket billigare att ha dem hemma på egen gård. Jag hör ofta det argumentet när priser diskuteras, de tycker att det är dyrt med 1500 - 2000 kr i månaden (inkl in-utsläpp, och hö+strö). Har man hästen hemma måste man ju räkna med bensinkostnader för frakt hem av foder o strö och dessutom tiden (pengarna) man lägger ned på fodringar(tex åka från jobbet). Vid ett tillfälle gjorde jag en jämförelse med en hästägare som hade hästen hemma och tyckte det var så billigt, där vi upptäckte att det kostade henne MER än för de som var uppstallade på ridanläggningen, där även ridhus fanns(privat).
Ojsan, där chockade du mig som har hästarna hemma..
Jag har nämligen också räknat, och du anar nog inte vad jag kom fram till...
Inackorderare brukar lägga till 50 öre/kg på hö, för att tjäna ihop till frakten.. Samma med spån, fast då annan summa. Inte alla nu, utan vissa!
Så där kan det väl jämna ut sig rätt bra med vad man betalade innan...
I helinackorderingar brukar de räkna med ev fraktkostnader för strö och foder
Om inte annat slipper man kallhyra, betala för fodringar/in-utsläpp m.m
Har du hästen hemma behöver du inte köra ngnstans för att kvällsfodra, det behöver du oftast om du har den iackorderad..
Samma gäller morgon och middagsfodring.
Att räkna med att åka hem från jobbet för att fodra är väl överkurs, jag tror inte att jättemånga gör det, om dom inte har ovanligt nära då såklart!
Mina hästar kostar mig mat, försäkring, hovvård och bensinpengar att hämta hö/spån. Hö och spån hämtar jag såpass nära, att det inte ens kostar mig halva kallhyran i ett vanligt stall. (De jag stått i:700-800 kr)
I ett stall hade de kostat mig mat, försäkring, hovvård, bensinpengar (Minst en resa om dagen), kallhyra, in/ut-släpp, täcke på/av, fodringar m.m...
Det går inte att jämföra...
Senast ändrad av en moderator: