Inackordering som försvinner

kolblakkur

Trådstartare
Det är såhär att jag hyr en egen stalldel med två små ponnyboxar i ett stall med lite mark. Eftersom jag har två 1,5-åringar så vill jag gärna att det ska få vara på bete en längre period, och med jämnåriga. Nu är det så att varje år släpps det en flock shetlandsponnyunghingstar på Hallands Väderö. Där får de gå från maj till ungefär november beroende på väder. Ett riktigt hästliv med andra ord! :) Min stallägare är supertrevlig, men jag är ändå lite fundersam på om man som stallägare verkligen vill hålla en stalldel i ett halvår åt någon? Ni som har inackorderingar, hur skulle ni känt?

Jag vill garanterat ha mina hästar där igen efter betet, finns inga tvivel där.

Sv: Inackordering som försvinner

Det är såhär att jag hyr en egen stalldel med två små ponnyboxar i ett stall med lite mark. Eftersom jag har två 1,5-åringar så vill jag gärna att det ska få vara på bete en längre period, och med jämnåriga. Nu är det så att varje år släpps det en flock shetlandsponnyunghingstar på Hallands Väderö. Där får de gå från maj till ungefär november beroende på väder. Ett riktigt hästliv med andra ord! :) Min stallägare är supertrevlig, men jag är ändå lite fundersam på om man som stallägare verkligen vill hålla en stalldel i ett halvår åt någon? Ni som har inackorderingar, hur skulle ni känt?

Jag vill garanterat ha mina hästar där igen efter betet, finns inga tvivel där.

Jag förstår inte!? Du får väl betala för stalldelen oavsett om du har hästarna där eller ej, eller hade du tänkt att stallägaren skulle gå med på att hålla stallet gratis till dig tills du komer tillbaka med hästarna?

Själv skulle jag ta ut en litet avgift för att hålla boxen. Det behöver inte vara så mycket eftersom det inte förbrukas något(vatten, ström m.m) Hur länge ska du ha hästarna på detta bete? Jag menar de kommer ju inte att vara 1,5år jämt.

Men du betalar väl kallhyra för stallet även när hästarna inte är där...? Eller?

Nej, jag har aldrig betalt kallhyra över t.ex bete osv. Inte för att hålla en box heller. Då betalar jag ju för betet istället. Men eftersom det är ytterst lite mark så finns det en chans att betet inte räcker så länge som jag skulle önska. Så då får jag söka mig någon annanstans.

Fuji:
Jag tror detta blir sista året för mina på ett sådant bete. Eftersom de är valacker och shettisar så blir det för riskabelt senare. Betalar gärna en liten summa, men vet inte vad som skulle vara rimligt.

Mina hyresgäster fick vackert betala kallhyra året om - 1 månad då stallet rustades/städades/målades etc. Dock fick dom alltid möljighet att använda vinterhagarna med vindskydd om de behövde ta hem hästarna av någon anledning under den perioden. Jag ordnade via mina kontakter med beten åt dom där jag själv hade mina hästar på sommaren...så det ingick inte beten, således, i hyran.

En hyresgäst försökte komma undan detta men jag kontrade med att om hon inte ville betala skulle jag ta det som att hon sagt upp platsen och ta in en ny hyresgäst och då pröjsade h*n utan vidare snack...:cool:

Snäll som jag skulle vara skulle jag mycket väl kunnat hålla platsen ledig över sommaren, förmodligen mot en mindre summa över den perioden.

När jag hade min ponny på lösdrift så var gubben väldigt snäll. Över sommaren betalade jag endast en mindre summa för betet (ca 100kr/månad). Och jag skulle aldrig tveka att ställa dit min ponny igen om det visade sig att hon mådde bättre där.

Jag var med och hämtade hem shettlandsponnyerna ett år. Riktigt kul var det! Skulle faktiskt vilja göra om det.. :)

Nej, jag har aldrig betalt kallhyra över t.ex bete osv. Inte för att hålla en box heller. Då betalar jag ju för betet istället. Men eftersom det är ytterst lite mark så finns det en chans att betet inte räcker så länge som jag skulle önska. Så då får jag söka mig någon annanstans.

Fuji:
Jag tror detta blir sista året för mina på ett sådant bete. Eftersom de är valacker och shettisar så blir det för riskabelt senare. Betalar gärna en liten summa, men vet inte vad som skulle vara rimligt.

Fast nu är det ju så att du planerar att hålla hästarna borta ett halvår, tycker du verkligen själv att det är rimligt att stallägaren ska hålla stallet gratis till dig i ett halvår tills du tycker det passar att ta hem hästarna och betala igen?
Själv stänger vi stallet 6 veckor på sommren så vi hinner spola alla stallarna , laga det som är trasigt samt hinna med lite semester, då behöver inte heller inackorderingrna betala någon kallhyra fr den perioden eftersom de inte har möjlighet att ha kvar hästarna här
(jag vet att många andra stall tar kallhyra ändå) , däremot när stallet är öppet igen, om inackorderingarna då väljer att ha kvar sina längre tid på betet får de vackert betala kallhyra för den perioden, det har aldrig varit någon som tyckt det var konstigt.

Det du vill göra, kallas att " både vilja äta kakan samt ha kakan kvar" ;)

Jag tycker som de flesta andra i tråden, att det är en självklarhet att du betalar en summa för stallplatsen även under betessäsongen.

En bra stallplats är guld värd...

Jag hade min häst på bete på annat ställe än där han är uppstallad. Erbjöd mig att betala kallhyra för boxen medan hästen var borta. Stallägaren ville inte ha något.
Du måste prata med din stallägare o höra vad h*n tycker.
// Linda

Som många säger så är det kanske inga problem om du betalar en kall hyra. Sen beror det även på hur mycket hjälp du tillför stallet, ifall det betyder mer jobb för de andra i och med att det står tomma boxar. men kolla med stallägaren så går det säkert att komma överens om nåt.

I stallet jag hade pållen innan så hade jag sommarbete till honom någon annanstans. Betalade ändå kallhyra.

Nu har vi bete på gården han står uppstallad. Han går ute på bete ca 4-5 månader beroende på vädret. Vi betalar hela tiden kallhyra.

I båda fallen tycker jag det är helt ok. Om jag t ex flyttar ut till sommarstugan och bor där hela sommaren så måste jag ju ändå betala för att ha min lägenhet kvar.

Dessutom kan ju vad som helst hända som gör att jag måste ställa hästen på box igen mitt i sommaren - skador etc.

Har aldrig varit med om att man måste betala kallhyra under betesperioden. Har stått på större anläggningar där inackorderingarna skötts som företag, och inte ens där var det så. Kanske är annorlunda beroende på hur gott om stallplatser det är i området. Konkurrensen kanske är för stor i Skåne :D

Det här med hyra går att konstruera på otaliga sätt. Vad det i slutänden borde handla om, är att stallägaren ska ha full kostnadstäkning samt skälig arbetsersättning och vinst.

Om stallägaren anser sig ha uppnått detta i o m ersättningen för vintersäsongen, kan man förvisso nöja sig med den intäkten och bara ta ut för sommaren vad som behövs för att täcka betesgången.

Å andra sidan kan ju stallägaren slå ut årskostnaderna lika på årets samtliga månader, eller lägga huvuddelen på vintersäsongen och ha en låg hyra under sommaren eller ...
Man ska också komma ihåg att ägaren har kostnader för fastigheten även om verksamheten tillfälligt ligger nere.

Slutsats!
Hade du betalat hyra för den här perioden, om du haft dina hästar kvar där? Om så är fallet, tycker jag du ska betala även om hästarna är på annan plats under perioden.

LIA

det hade inte jag heller - förrens i sommras :D

Förr så slapp jag betala stallhyra under betesperioden, trots att betet inte låg där.

Ibland undrar jag varför man är så......

Om jag inte skulle hitta en tillfällig hyresgäst skulle jag kräva kallhyra för att hålla boxarna. Och skulle jag hitta en tillfällig hyresgäst så skulle boxarna och stallet i sådanna fall inte vara tillgänlig för den egentliga hyresgästen under den tiden, gäller även förvaring av saker.

Men som andra har sagt, fråga din stallägare och kom överrens om något. Han/hon kanske inte ens vill hålla stallplatser fast kallhyra betalas, vem vet...

Har aldrig varit med om att man måste betala kallhyra under betesperioden. Har stått på större anläggningar där inackorderingarna skötts som företag, och inte ens där var det så. Kanske är annorlunda beroende på hur gott om stallplatser det är i området. Konkurrensen kanske är för stor i Skåne :D

Har kallhyra året runt oavsett, är baserad på 12 mån. oavsett om hyresgästen har hästen på bete X antal veckor. Om man väljer att åka på semester 6 veckor så slipper ju inte lägenhetshyran under den tiden heller.

Skulle aldrig hålla en box till någon så länge som 6 mån. (inte kortare heller) utan att få betalt. Är ju ingen som helst ekonomi med det.

Kicki :)

OM jag skall hålla en plats till en speciell hyresgäst så får denna betala kallhyran för platsen under tiden. Bara då är de garanterade plats.

Skulle aldrig hålla en box till någon så länge som 6 mån. (inte kortare heller) utan att få betalt. Är ju ingen som helst ekonomi med det.

Fast hyr inte jag det så står det ju med största sannolikhet tomt :) Finns få som hyr shettisboxar :) Så därmed kommer ju inga pengar in hursomhelst.

Men jag ska iallafall erbjuda mig att betala en sorts kallhyra under betesperioden. Ska dock tvätta och måla om stallet under sommaren och det står ju jag själv för.

Har du något skrivet kontrakt ...? Vad står i det isåfall...?
Det verkar som att du och stallägaren har en god kontakt med varandra. För att visa din goda vilja, skulle det säkert uppskattas om du erbjuder dig åtminstone en symbolisk summa per månad när boxarna står tomma.
Jag har min häst i Stockholmsområdet och här skulle det väl knappast vara aktuellt att få hålla ens en hästgarderob gratis.... Var rädd om din hyresvärd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama