Inackordering av sto med föl

Merope

Trådstartare
Ni som har har/haft sto och föl inackorderade, hur mycket betalade ni för fölet i förhållande till normalhyran? Hur var det med sommarbete, betalade ni extra för fölet medan det gick med stoet?

Sv: Inackordering av sto med föl

jag betalade inget xtra så länge dom stod i samma box. när jag sen började sära på dom på nätterna så fick jag betala för två. hagarna ingick i hyran för boxen.
vi gjorde likadant när vi hyrde ut stallplatser.

Senast ändrad:

Jag tog inget extra när jag hade ett sto med föl här, men i efterhand tycker jag nog att jag kunde gjort det.

Fick sätta upp en extra undertråd runt den hage de gick i första tiden, dels för att fölet skulle se staketet och för risken att det skulle rulla under. Fölungen smet trots det ut vid ett par tillfällen, och var inte så tam att det gick att fånga enkelt. Visst fölet äter inte så mycket gräs, men det är ett extra besvär och ansvar för stallägaren så nån slant extra tycker jag nog det kunde varit värt faktiskt.

Samma här, betalade först när fölet behövde egen box nattetid. Så länge de delade kostade de samma, då kan man ju räkna att fölet diar mest också och inte direkt hårdbetar hagarna..

Om mockning ingår i hyran tycker jag dock man ska betala extra då det ofta blir rörigt med två i samma box.

Vad jag förstått så brukar man inte betala extra när fölungen står i samma box .

Dock måste det ju bero på vad som ingår i stallhyran ?

Det går åt mer strö till 2 hästar i en box .

Även om fölet inte äter foder och det ingår i stallhyran så går det åt ännu mer foder till ett fölsto även om sto coh föl står i samma box eftersom mamman faktiskt föder även fölungen genom extrafodret hon äter ?

Extrajobb för stallägaren .

Hyr man enbart box och hage och sköter allt jobb själv och betalar allt foder samt strö så borde man ha samma hyra i annat fall så borde stoägaren stå för merkostnader som det innebär till fölungen .

Tycker det verkar vara lite konstigt att man inte ska betala mer om 2 bor i en box i vissa fall, det borde ju innebära merjobb för stallägare (tänker den extra tillsyn som blir också med föl).

Men det beror ju helt på vad som ingår i hyran. Ingår bara box/hage kanske jag inte hade brytt mig om att lägga på men då skulle hyresgästen även få fölsäkra utrymmena på egen bekostnad och stå för all extra tillsyn själv.

Ingår det foder samt strö och det förbrukas mer får man väl göra ett påslag? Så brukar det ju i regel vara hur som. Så ingår det tycker jag man ska betala lite extra för att det kommer att gå åt mer.
Likaså om mockning ingår, in/utsläpp..typ betala mer för allt som ingår utöver hyran som det blir förbrukat mer av.

Senast ändrad:

Vad tycker du är ett skäligt pris att betala för ett föl ur ren "besvärssynpunkt"? :)

Tack till alla som har svarat förresten! Vad anser ni om sommarbete? Finns det skäl att ta ytterligare betalt för ett föl på bete?

Jag hade aldrig vågat ha mitt sto med föl vid sidan tillsammans med så många andra hästar..möjligtvis i så fall ett till sto med föl kanske eller en, snäll häst för den sociala bitens skull.

I ett sånt fall kanske det krävs separat hage = mer jobb..så ja möjligtvis om det tar mark av ordinarie betesytan alternativt att stoägaren till fölet får ordna hagmaterial mm själv.

Men det är ju en fråga där jag tror var och en resonerar olika :)

Senast ändrad:

Om det är rent bete så kanske 25 % av vad man betalar för stoet. Dvs 150 kr extra om man betalar 600. Beror ju lite på hur mycket du förväntar dig att stallägaren ska se till hästarna. Om det i första hand är stallägaren som tex tar sto och föl ut och in så kommer ju en del av fölets uppfostran och träning också att ligga på denna. Mer ansvar, mer betalt enkelt sagt. Föl är ju sällan änglar fran födseln.

Låter vettigt, tack för synpunkterna!

Teilani: Ja, det verkar rimligt om regelbunden hantering (så som in- och utsläpp, visitation etc.) föreligger. Som du säger kan ju små föl ha lite egna idéer om saker och ting och inte alltid vara helt enkla vid hantering.

Vi tog inget extra, däremot fick hästägaren köpa allt extra kraftfoder och tillskott själv under dräktighet och tills fölet var avvant. Nu var detta en släkting men det krävs en hel del extra arbete med ett föl. Framförallt till och från hagen om man inte släpper det lös. I början mer än en stor häst hade krävt så nog tycker jag att det borde kosta extra för fölis.

Ja, förutsatt att man inte själv som stoägare tar hand om in och utsläpp då, i sådana fall kanske det inte är befogat att ta extra betalt för fölet?

Det vore logiskt att ta betalt för ev. extraarbete och extra foder/ strö om stoet har föl vid sidan tycker jag. Sköter man allt själv med hästarna och köper in foder och strö själv så borde det inte kosta mer i kallhyran för enbart boxen eftersom den är densamma oavsett föl eller ej. I ett stall vet jag att de tar betalt extra för extra stora boxar, det skulle man kunna göra om sto och föl behöver en speciell box. Krävs det en extra hage till enbart sto och föl kan man ta betalt för det också tycker jag. Även om man måste sätta upp extra trådar osv, dvs alla extrakostnader tycker jag man kan ta extra betalt för, för jag ser ingen anledning till att man ska sponsra andras hästhållning.

Ja, det låter logiskt, frågan är hur mycket som är skäligt att ta betalt?

Köper jag i något så tar jag alltid inköpspriset, kostnad för ev. transport + 10% extra för besväret.
När det gäller tjänster så får man räkna lite på hur mycket extra tid det tar och ta betalt för den tiden.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
528
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17