Inackoderingsverksamhet utan tillstånd och företag?

Sv: Inackoderingsverksamhet utan tillstånd och företag?

Är den taxerad som jordbruksfastighet så är fastigheten alltid momsad. Så antingen är den inte taxerad som jordbruksfastighet (finns många gårdar som inte är det) eller så har du missat ordentligt att sätta dig in i regelverket.

Eftersom jag är så jäkla dum så ska du nog förklara för mig vad du menar med momsad .....??

Jag har deklarerat som näringsidkare under flera års tid ,men jag har inte varit tvungen att varken momsa på eller av eller bokföra under denna tiden eftersom Näringsfastigheten inte har bedrivits som företag med moms och jo det är en jordbruksfastighet .

Och Ja jag har haft en Revisor som skött både min privata skattedeklaration och min Näringsbilaga ... Och ingen bokföring är gjord under de första åren.

Förrän vi startade ett annat företag på gården ,då både moms registrerade vi oss och skaffade Fskatt.

Men det är väll som vanligt med dig Gylle du kan allt och ditt kunnade är mer än vår Revisor och även skattemyndigheten som vi pratat med .

Vår jorbruksfastighet har taxerings kod 120 .

Mia

Så med 3 egna och 2 installade behöver jag inget heller?

Ring Länstyrelsen så får du rätt svar .

Mia

Mitt tillstånd var i alla fall inte gratis. Skaffades 2008, och det kostade strax över 3000:- kr. Då höll kommunen i dessa tillstånd. Kanske är gratis numera när länsstyrelsen har hand om dem?

Det kan vara hobbyverksamhet med 15 hästar också.....:-) Det som räknas är hur stor del du drar in netto samt om det är din huvudinkomst eller om du har annat jobb. Du kan ju ha 15 hästar som nästar står där gratis....det är ju upp till stallägaren! Jag som hade eget företag inom annat men ändå hade inackorderingar...så fick skattemyndigheten det ändå till hobby. Hade jag lyft in allt i befintligt företag skulle jag då rent krasst blivit förmånsbeskattad för mina egna hästar! Fast med tanke på hur lite som blev kvar i slutändan ser jag det som välgörenhet :).....för det går inte tjäna pengar på att ta hand om andras hästar. För i slutändan förstörs det mer på mark och i stall än vad man får in. I alla fall med för låga hyror och med ouppfostrade hästar i stallet :-)

Och som det sägs...bara för att stallägaren inte reggat sig som företag betyder inte att de kör svart....kanske deklarerar de hobbyverksamhet? Eller kanske inte

Jag tror att "det mesta" har blivit gratis sen LST tog över. De får t ex inte ta ut ngn kostnad för djurskyddstillsynen, om det inte rör sig om extrabesök pga av avvikelser för då är det nog annorlunda.

Jag ska nu inte svära på att det är gratis med §16, mitt handläggs ju för närvarande och rätt vad det är så dimper det kanske ner en faktura ;). Men jag har åtminstone inte upplysts om det vare sig i samband med ansökan eller i samband med besöket.

Har själv jobbat med att utfärda §16-tillstånd då jag jobbade på kommunen och vi tog betalt för dem där också.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 114
A
Ekonomi & Juridik Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan. Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman. Jag flyttade till... 2
Svar
32
· Visningar
4 834
Senast: Luleå
·
G
Avel Är det någon mer än jag som har varit inne på jordbruksverket och sett de nya reglerna som ska komma för oss som föder upp hästar och...
Svar
4
· Visningar
1 032
Senast: gonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad heter den här?
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10