Inackoderingsverksamhet utan tillstånd och företag?

Sv: Inackoderingsverksamhet utan tillstånd och företag?

Även om man själv inte anser mer än att man får sina egna hästar betalda så är det ju en inkomst och som sagt den kan variera mycket beroende på var man bor ?

Mia

Dessutom så är det så att det som betalar ens egna hästar också ska beskattas. Har man företag kallas det eget uttag, jag vet inte hur det funkar på en hobbyverksamhet.

Du behöver ju tillstånd för att ha fler än 5(?) hästar på gården men det är väl inte så svårt att ordna? Har man bara lämpliga stall och hagar så är det väl sällan ett problem?

Varför ska man driva verksamheten svart? Antingen registrerar man företag och skattar den vägen. Du behöver ju inte försörja dig på verksamheten bara för att den finns utan den sköts ju likvärdigt som om du inte hade haft företag.

Alternativt så kan du väl skatta för inkomsterna i deklarationen om du inte har företag. Det finns väl ingen anledning att inte ha företag i ett sådant här läge, du måste ju som sagt inte försörja dig på det hela. Likväl som att du inte måste försörja dig på det om du inte har företag.

Mvh JV

Ang. diskussionen om lönsamhet osv så är kraven hårdare nu än för några år sedan och 10-12 inackorderingar ger inte mkt klirr i kassan tyvärr.

Ponera att aktuell hyresvärd har eget ridhus och ridbana, hyfsat modernt stall och kan ta ut en stallhyra på 3000;-/månad och häst. Minus skatten ca 2200 kvar varav minst en tusenlapp går till foder och strö. 1200;-/häst till timlön, el (uppvärming sadelkammare, spolspilta m.m. samt lyse i stall och ridhus/ridbana, elstaket och el till vatten inne och ute), underhåll av hagar och stall, avskrivning på ridhus och underlag, gödselhantering o.s.v.

Kanske kan det gå plus/minus noll men någon större ekonomisk förtjänst handlar det ju inte om. Jag har dessutom säkert glömt lite utgifter som tillkommer stallägare.

Det kan vara kinkigt att starta företag med de förutsättningarna men det betyder inte att personen inte skattar för intäkterna.

Driva det som hobbyverksamhet med 10 hästars inkomster ? Går verkligen det som hobby då ?

Mia

Hej!

Där jag stog innan hade vi 10 hästar, varav 3 st tillhörde stallägaren. Där var skatteverket stenhårda på att det inte var en hobbyverksamhet och det var bara att lägga över det på det företag som redan fanns och sen börja betala som man borde.

Stallägaren fick såklart höja hyrorna för att inte gå back, eftersom han lagt sej på marginalen från början. Som jag minns det går han inte särskilt plus på detta, så jag undrar om dom inte titta på omsättning och inte bara inkomst, för omsättningen med 2800 /häst (ca) blir ju en del även om det mesta försvinner rakt ut igen (tror inte direkt dom tog ut lön för arbetet dom la ner heller.)

/Lavinia

Senast ändrad:

Ja jag tror ju (min personliga åsikt)
att i skatteverkets ögon så ser det ut som mycket inkomster på 10 hästar och att dett bedöms som näringsverksamhet till skillnad med 1-3 inhyrningar så räknas det som hobby ?

Som sagt bara min* personliga tror jag bedömning *;)

Vet själv att vid diskussion med skatteverket om annan verksamhet så är det alltid upp till skatteverket att bedömma och bestämma om det skall räknas som hobby eller näringsfastighet beroende på hur stor verksamheten är ?

Mia

Att hyra ut 10 boxar på kallhyra betyder för de flesta en intäkt på 5000:- i månaden för 500 i kallhyra är nog den vanligaste ute i landet även om det kan handla om helt andra summor om man kommer till storstäderna. På dessa 500 skall sedan kostnaderna för stallet och drift dras av blir inte många kronor varje månad att beskatta.
Det är tvärtom så att skattemyndigheten hävdar att de flesta "hästföretag" är hobbyverksamhet och därför nekar att bedriva det som företag med momsning. Just för att det är så dålig lönsamhet och därmed ofta förlustverksamheter för dem vill de inte att dessa företag utan vettig vinstmöjlighet drivs som företag.
Det är ju inte så att en hobbyverksamhet är någon svart verksamhet utan den beskattas ju precis som företag men den får inte dra av/lägga på moms. Så för skattemyndighetens del är det mkt bättre att "företag" med mkt liten eller ingen alls vinst drivs som hobbyverksamhet.

Var står det i tråden att det gäller en kallhyra överhuvudtaget på 500 kr ?

Vem vet om det gäller helinackordering ?

Eller att den som hyr ut tar sitt eget foder (nej jag vet att det inte är gratis då heller . Tar in mitt eget foder ) Dock finns det mer chans till vinst då .

Tror faktiskt inte att varken du eller jag kan sitta och säga HUR skattemyndigheten skall resonera eller hur de resonerar just i att ha inhyrningar ?

Mia

Hej!

Inte för att det hjälper er men vi hade helinackordering utan mockning, men kunde köpa till mockningen om vi ville. Allt foder ingick också. Kallhyra på 900 om jag inte minns fel. Men dom tjänade inte många kronor på detta, som sagt.. (räknar man på det lär dom ha jobbat gratis.. och som jag förstog det gick det mesta av pengarna till foder och strö (fri tillgång)..)

/Lavinia

Var står det i tråden att det gäller en kallhyra överhuvudtaget på 500 kr ?

Vem vet om det gäller helinackordering ?

Eller att den som hyr ut tar sitt eget foder (nej jag vet att det inte är gratis då heller . Tar in mitt eget foder ) Dock finns det mer chans till vinst då .

Tror faktiskt inte att varken du eller jag kan sitta och säga HUR skattemyndigheten skall resonera eller hur de resonerar just i att ha inhyrningar ?

Mia

Med tanke på att skattemyndigheten jagar just olönsamma hästverksamheter med blåslampa och det just nu är jättesvårt att få ok på en hästverksamhet som inte har rejäl omsättning utan de klassar dessa verksamheter som hobbyverksamhet så behöver man nog inte fundera så länge på vad de tycker. Det är ju inte så att en hobbyverksamhet är skattebefriad den är bara inte momsad och har inte samma bokförings/boksluts krav som ett företag. Du kan bedriva hobbyverksamhet med betydligt större inkomster än vad 10 inackoderingar ger.

Handlar det sedan om en så stor gård så att den är självförsörjande med foder till 10 hästar ja då kan du vara säker på att den är klassad som jordbruksfastighet och äger du en näringsfastighet som en jordbruksfastighet är så är du tvungen att vara näringsidkare = momsad med företag. Så då är det ingen tvekan om att de har företag.

För att man har näringsfastighet så är inte det likamed att man är momsad .

Mia

Tillägg och har man dessutom 10 hästplatser att hyra ut och hagar till dessa så har man nog redan en näringsfastighet ...

Mia

Kl

vad tar länsstyrelsen för att komma ut och kika och ge tillstånd?

och hur många hästar är det egentligen? fler än 4 eller fler än 5?

Det kostar inget. Det som gäller för hästar är:

Häst
Hållande av 10 eller fler hästar äldre än 24 månader

Uppfödning/upplåtande av 4 eller fler hästar per år
Försäljning av 4 eller fler hästar per år från egen eller annans uppfödning
Förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar (alltså utöver sina egna)

Det känns kanske inte som det mest vanligt förekommande inackorderingsstallet.... Verksamhet utan F-skatt som ändå bedrivs vitt, ja i dina drömmars värld kanske ;).

Vi står för ett kollektivstall, med 12 hästar.
Alla sätter in "stallhyra" varje månad. Från dessa pengar köps foder mm in.
Ingen vinst tas ut utan återinvesteras i tex flis till ridbanan (om vi nu går plus...)

Ingen F-skatt. Bokförning görs dock då min mor är inom det yrket.
Stallet hyr vi av en tredje part.

Jag tror det finns en hel del som har det som vi, och det är helt lagligt.
Vår familj bor dock på en lantbruksenhet så vi skulle kunna ta det den vägen men jag tror inte att någon tjänar på det.

Så jag som har 6 hästar( egna) varav 2 årsföl samt en 1åring behöver inte söka paragraf 16 tillstånd?
Om jag nu fattade rätt på ditt inlägg?
( har nämligen fått höra att det måste jag införskaffa, och jag har ingen uthyrnig av stallplatser etc)

´Då ska du nog läsa på mer , jag har en jordbruksfastighet .

Mia

Är den taxerad som jordbruksfastighet så är fastigheten alltid momsad. Så antingen är den inte taxerad som jordbruksfastighet (finns många gårdar som inte är det) eller så har du missat ordentligt att sätta dig in i regelverket.

Har man fler än 4 hästar krävs det 16§ som jag förstått saken och ens egna hästar räknas in i dessa 4 hästar .

Mia

Så jag som har 6 hästar( egna) varav 2 årsföl samt en 1åring behöver inte söka paragraf 16 tillstånd?
Om jag nu fattade rätt på ditt inlägg?
( har nämligen fått höra att det måste jag införskaffa, och jag har ingen uthyrnig av stallplatser etc)

Nej du behöver inget tillstånd du måste komma över någon av nivåerna för enskild grupp för att behöva ha det.

Tillstånd behövs vid

10 egna hästar över 2 år.

Alla andra grupper går gränsen vid 4 alltså bla 4 uppfödda per år, 4 sålda per år, 4 inackoderingar osv

Du kan ha 9 egna och 3 ur alla övriga grupper utan att behöva tillstånd, det är först när någon grupp passerar gränsen som tillstånd behövs

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 114
A
Ekonomi & Juridik Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan. Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman. Jag flyttade till... 2
Svar
32
· Visningar
4 834
Senast: Luleå
·
G
Avel Är det någon mer än jag som har varit inne på jordbruksverket och sett de nya reglerna som ska komma för oss som föder upp hästar och...
Svar
4
· Visningar
1 032
Senast: gonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad heter den här?
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10