Inackoderingsverksamhet utan tillstånd och företag?

break_a_leg

Trådstartare
Ponera att jag har ett inackoderingsstall med ca 10 "hyresgäster" förutom mina egna hästar. Om jag har förstått det rätt så måste jag då har tillstånd från länsstyrelsen eftersom jag då "förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar". Om jag ser till det ekonomiska så går det ju knappat att få det till en hobbyverksamhet med 10-12 hyresgäster.

Vad kan hända mig, vems ansvar är det att kontrollera en verksamhet som min?

Jag antar att det numera är länsstyrelsens sak att kontrollera stall (förr var det ju kommunen), men kontrollerar man något mer än bara stallets skick?

(Och nej, jag har ingen sådan verksamhet. Vi har vår häst uppstallad i vit verksamhet med alla tillstånd man behöver).

Sv: Inackoderingsverksamhet utan tillstånd och företag?

Det gör dom nog, men bryr sig länsstyrelsen om att jag driver svart verksamhet och/eller saknar tillstånd?

Det är Länsstyrelsen som kontrollerar djurskyddet, men inte miljöskydd. (Alltså kollar kommunen gödselhanteringen.) Länsstyrelsen tittar på att stallbyggnaden följer lagstiftningen (djurskyddslag och hästföreskriften). Man tittar lite på hagar då det finns krav på att hästar ska kunna röra sig fritt i alla gångarter. Hagarna får alltså inte vara för små (utom sjukhagar så klart) Man kan även kolla stängsel, taggtråd är förbjudet, fårstängsel är olämpligt. Även ev skaderisker i hagar m.m. kontrolleras (ex. inte ha lantbruksmaskiner parkerade i hagen).

Man tittar på foderförvaring, rutiner samt gör en bedömning om verksamhetsutövaren är lämplig att bedriva verksamhet (de flesta är lämpliga utom de som är uppenbart olämpliga...;))

Om man blir "påkommen" med att bedriva verksamhet utan tillstånd kan Länsstyrelsen utfärda ett förbud att bedriva verksamheten. Då får man stänga igen butiken. Det kan bli tal om åtalsanmälan eftersom man bryter mot djurskyddslagen, det kan säkerligen dock skilja mellan olika länsstyrelser.

mvh Smirinda

Om man blir "påkommen" med att bedriva verksamhet utan tillstånd kan Länsstyrelsen utfärda ett förbud att bedriva verksamheten. Då får man stänga igen butiken. Det kan bli tal om åtalsanmälan eftersom man bryter mot djurskyddslagen, det kan säkerligen dock skilja mellan olika länsstyrelser.

mvh Smirinda

Skulle en person med ovanstående förutsättningar få tillstånd? Dvs driva stall med med "många" inackoderingar utan att driva det i företagsform. Eller struntar länsstyrelsen i den biten?

Tillstånd ska man ha för så många hästar, för annars lever man ju med risken att någon missnöjd inackordering vet att det saknas tillstånd och faktiskt kan anmäla på pin kiv. Då blir det ju inte lika roligt om det också visar sig att stallet inte uppfyller kraven.
Dom kommer dock inte kolla om det drivs ett registrerat företag där innehavaren faktiskt skattar för sina pengar. Dom kommer enbart kolla stallets utrymmen, foderutrymmen, gödselhantering, skick på hästarna som står där vid besöket samt frågor till innehavaren för att kolla att denne är lämplig att "förvara" hästarna.
Så ett tillstånd är värt pengarna man får lägga ut. För då vet ju stallägaren att man aldrig kan få "skit" för själva stallets utrymmen.

Kan Länsstyrelsen svara på om en viss person/gård har de tillstånd de behöver?

Kan Länsstyrelsen svara på om en viss person/gård har de tillstånd de behöver?

Det borde den kunna, det är nog offentlig handling.

Jag hade faktiskt ett besök av LST i just detta ärende i förra veckan, eftersom vi i våras kom upp i större hästantal. Sen tog det lite tid innan de fick tummen ur s.a.s ;). Jag sökte det i april.

Hos mig tittade de på byggnader, hästarna, hagar, frågade en hel del frågor om min utbildning och erfarenhet. De frågade inget om F-skatt etc (vilket jag såklart har och det är ju möjligt att de faktiskt kollat).

Man måste också ha förprövat alla byggnader.

Skulle en person med ovanstående förutsättningar få tillstånd? Dvs driva stall med med "många" inackoderingar utan att driva det i företagsform. Eller struntar länsstyrelsen i den biten?

Det kan mycket väl drivas som hobbyverksamhet, utan att vara nåt skumt.
Bara för att personen inte har företag behöver det inte vara svart :)

Det kan mycket väl drivas som hobbyverksamhet, utan att vara nåt skumt.
Bara för att personen inte har företag behöver det inte vara svart :)

Driva det som hobbyverksamhet med 10 hästars inkomster ? Går verkligen det som hobby då ?

Mia

Det känns kanske inte som det mest vanligt förekommande inackorderingsstallet.... Verksamhet utan F-skatt som ändå bedrivs vitt, ja i dina drömmars värld kanske ;).

Japp, det är bara att ringa och fråga dom :) Är offentliga handlingar

//Smirinda

Tillstånd ska man ha för så många hästar, för annars lever man ju med risken att någon missnöjd inackordering vet att det saknas tillstånd och faktiskt kan anmäla på pin kiv. Då blir det ju inte lika roligt om det också visar sig att stallet inte uppfyller kraven.
Dom kommer dock inte kolla om det drivs ett registrerat företag där innehavaren faktiskt skattar för sina pengar. Dom kommer enbart kolla stallets utrymmen, foderutrymmen, gödselhantering, skick på hästarna som står där vid besöket samt frågor till innehavaren för att kolla att denne är lämplig att "förvara" hästarna.
Så ett tillstånd är värt pengarna man får lägga ut. För då vet ju stallägaren att man aldrig kan få "skit" för själva stallets utrymmen.

Fast man har ju en skyldighet att uppfylla lagkraven oavsett om man har tillstånd eller inte :crazy: Men så sant, om man "åker på" en kontroll och minimikraven inte uppfylls så kommer man bli ålagd att vidta åtgärder för att rätta till bristerna om inte bristerna är så stora att det läggs ett förbud på ex. stallet.

Tillstånd är gratis :) så länge det inte konstateras brister, då kostar uppföljningsbesöket har jag för mig.

Ett tillstånd är ju som ett "godkännande" från myndigheten, att man har ett stall/en verksamhet som uppfyller kraven i lagstiftningen. Missköter man sitt tillstånd, ex har allvarliga överträdelser, så kan det dras in också.

Ett tillstånd är personligt alt. knutet till ett organisationsnummer samt till aktuell lokal. Länsstyrelsen kollar nog inte om man sköter sina skatteinbetalningar :d hör inte till deras område. Är nog bara skatteverket som kan vara intresserade av sånt ;)

Svara både dig och Mia:

Varför hela tiden förutsätta det värsta om människor?

Ni är ju inte bättre än skvallriga grannar som minsann "vet" både det ena och det andra :D

Jag sa att det kan vara möjligt att göra det.

Nu kommer jag inte ihåg exakta siffror, men det beror ju på omsättning och vinst. Ibland vill ju Skattemyndigheten inte godkänna hästföretag som företag för att det är för dålig lönsamhet på dem.

Senast ändrad:

Driva det som hobbyverksamhet med 10 hästars inkomster ? Går verkligen det som hobby då ?

Mia

Har du sett någon bli rik på att ha inackoderingar ? Har väl konstaterats i tråd efter tråd att det inte finns många kronors förtjänst att göra på att ha inackoderingar så att bedriva de fåtal kronor det eventuellt går i vinst som hobbyverksamhet är nog inte konstigt. Många hyr ju dessutom ut på kallhyra för bara box och då handlar det ju inte om några stora pengar det inbringar. Kan nog vara knepigare att ha ett bolag som inbringar så lite inkomster om man som många har sin huvudsakliga inkomst från ett vanligt förvärvsarbete.
Vet flera som har inackoderingar som inte har företag utan just tar upp hyresintäkterna i sina vanliga deklarationer mkt enklare och smidigare när det bara handlar om lite pengar än att ha allt bry med att starta företag.

Det gör jag verkligen inte (aldrig!), men tillräckligt mycket vet jag om den här branschen för att se alla svarta pengar. Den som säger något annat ljuger.

Ponera att jag har ett inackoderingsstall med ca 10 "hyresgäster" förutom mina egna hästar. Om jag har förstått det rätt så måste jag då har tillstånd från länsstyrelsen eftersom jag då "förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar". Om jag ser till det ekonomiska så går det ju knappat att få det till en hobbyverksamhet med 10-12 hyresgäster.

Vad kan hända mig, vems ansvar är det att kontrollera en verksamhet som min?

Jag antar att det numera är länsstyrelsens sak att kontrollera stall (förr var det ju kommunen), men kontrollerar man något mer än bara stallets skick?

(Och nej, jag har ingen sådan verksamhet. Vi har vår häst uppstallad i vit verksamhet med alla tillstånd man behöver).

Då behövs ett tillstånd (§16) från Länsstyrelsen. Det behövs ANTINGEN om man har "hobbyverksamhet" med tillräckligt många hästar ELLER näringsverksamhet (oavsett antalet hästar).

När Länsstyrelsen åker ut och kollar stall (att de uppfyller djurskyddslagens bestämmelser) kontrollerar de samtidigt om det behövs (och finns) ett §16-tillstånd.

Gödseln är det däremot kommunens Miljö- och hälsoskydd som kontrollerar numera.

Det gör dom nog, men bryr sig länsstyrelsen om att jag driver svart verksamhet och/eller saknar tillstånd?

Länsstyrelsen kollar inte om du har vitt eller svart verksamhet. Däremot kollar de om du behöver och har §16-tillstånd.

Mia

Svara både dig och Mia:

Ni är ju inte bättre än skvallriga grannar som minsann "vet" både det ena och det andra :D

Jag sa att det kan vara möjligt att göra det.

Nu kommer jag inte ihåg exakta siffror, men det beror ju på omsättning och vinst. Ibland vill ju Skattemyndigheten inte godkänna hästföretag som företag för att det är för dålig lönsamhet på dem.

Och var läser du in i mitt inlägg att jag har någon FÖRUTFATTAD mening och sen kallar mig SKVALLRIG GRANNE :devil:

Läs inte in något jag INTE har skrivit ... Mia

Jag ställde en fråga om det verkligen är möjligt att ha 10 inackoderingar och att Skattemyndigheten anser att det ska deklareras som hobby eller närings.

Jag är medveten om vad saker kostar och att det är svårt att gå med vinst men några kronor torde det bli på 10 hästar och beroende på var i landet man bor osv .

Hur som helst på 10 hästar så är det mycket pengar som går både in och ut ?
Så jag är faktiskt nyfiken på hur skatteverket bedömmer en sådan fråga ?

Även om man själv inte anser mer än att man får sina egna hästar betalda så är det ju en inkomst och som sagt den kan variera mycket beroende på var man bor ?

Mia

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 114
A
Ekonomi & Juridik Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan. Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman. Jag flyttade till... 2
Svar
32
· Visningar
4 834
Senast: Luleå
·
G
Avel Är det någon mer än jag som har varit inne på jordbruksverket och sett de nya reglerna som ska komma för oss som föder upp hästar och...
Svar
4
· Visningar
1 032
Senast: gonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden