In i stallet?

replica

Trådstartare
Hej!
Jag har en medryttarhäst sedan 1 månad tillbaka. Vi håller på att lära kanna varandra och det går framåt.

Men jag har ett problem, det händer emellanåt att han vägrar att gå in i stallet när hans "flickvän" är kvar i hagen. Han står som fastklistrad, går man emot honom backar han. Så länge man inte går in i stallet är det inga problem alls.

Vad ska jag göra?

Han gör inte såhär med ägaren. Testar han en?

Fick tipset av ägaren att släppa honom i korallen och låta honom galoppera några varv, om han krånglade. Som det är nu kan det ta upp mot 30 minuter att få in honom i stallet (hagen ligger precis brevid).

Väl inne i stallet är han orolig och vägrar stå still. Enligt ägaren har han fått någon fix idé om att "flickvännen" inte klarar sig utan honom.

Några tips?

Sv: In i stallet?

Om han inte gör så med ägaren, så tror jag att det är ett sätt att han testar dig.
Hur gör du när du ska leda in honom? Går du framför honom? När han stannar upp, stannar du också då och vänder dig mot honom?

Det första du bör göra är att inte tänka att det kommer bli så att han stannar. Tvekar du så kan det hända hästen är osäker.
Kanske du skulle behöva ett dressyrspö att peta på honom baktill med. Det du då bör göra är att led honom så att du går framme vid bogen. Ha ridspöt i vänster hand. Stannar han så petar du till honom med det baktill, utan att du vänder dig mot hästen, utan fortsätt som om du ska gå framåt.
Men kolla först med ägaren så inte hästen är spörädd eller liknande.
Kanske kan hästägaren vara med dig, så hon ser hur du gör och kanske ge dig råd. Det är så svårt att veta vad du kan göra när man inte vet hur du gör. Jag har flera av mina medryttare som verkligen utstrålar osäkerhet som gör att hästarna känner sig minst lika osäkra.
Hoppas att du lyckas lösa problemet.

Om du inte orkar jobba med ledarskapsövningar, som egentligen skulle behövas, så skulle jag välja att först ta in "flickvännen" och ställa i boxen bredvid. Sedan ta in honom. Vidare ta ut henne medan han står kvar. En slags gradvis in och utslussning, så han får se att allt går bra. och målet blir förhoppningsvis uppfyllt ganska snart, där han kan stå lugnt kvar därinne med henne ute i hagen, när han vänjer sig vid rutinerna.
Han kommer inom kort att kunna gå med dig vart som helst, det är bara en fråga om ledarskap, att han litar på dig och hålla sig till samma, samma rutiner dag ut o dag in speciellt i början.
Det är bara att var lite slugare än hästen, och hålla på och hålla på.
Rutiner = trygghet.

Han är inte ett dugg rädd för spön.
Jag brukar gå framför honom när jag leder, han är NHtränad och kan följa efter en lös (har gjort detta flera gånger i korallen).

Jag har testat med att stanna så fort han stanna och sen bara stå still, låtsas pyssla med något annat för att få honom intresserad. Men det verkar inte fungera alls.

Jag använder just nu spöet i stallet för att han ska stå still, räcker med att man petar honom på bogen. Men, tycker han ska kunna stå still utan att man gör detta (ägaren för också göra så numera).

Hästen är för övrigt super snäll, gör inte en fluga förnär.

Tack för tipset! Ska till stallet snart, vägrar han gå in ska jag testa din metod.

Tack!

Problemet är att "flickvännen" är ägaren till stallets häst. I stallet där min medryttarhäst står sköter var och en sitt så att säga..

Hade nog varit en jättebra övning, men jag tror inte ägaren till "flickvännen" skulle uppskatta idén.

Gör ingenting när hästen gör så. Stå kvar med ett lätt tryck i grimskaftet och be hästen med jämna mellanrum att gå fram. Vägrar den så behåll trycket, om den går fram minsta lilla släpp trycket direkt. Stannar den igen så håll kvar tryck osv.

Börja mecka med att ta in en annan häst och snurra runt i longervolt och sånt verkar onödigt, det är ju inte det du vill. Du vill väl bara att hästen ska gå med in i stallet ?

Det kan dröja lite första gången, men om du bara är tålmodig, konsekvent och rättvis tror jag inte att det tar mer än max en vecka innan du har en häst som går snällt.

Jag är medryttare på ett sto som har haft liknande i princip samma saker för sig. I början gick allt jättefint, åtminstonde när mna ledde henne, hon var dock inte så förtjust i att stå inne själv, men det var en vanesak. Men efter ett tag, så fort jag skulle ta in henne i ett tomt stall stannade hon utanför stallet och vägrade gå in. Då det är ett fbl som vanligtvis är hyfsat lugnt men kan konsten att stissa upp sig själv var det inte så jättekul.. Försökte med allt..
Att vänta ut henne, och hålla tryck i grimman/tränset (hände ibland när jag skulle in efter ex. longering), hålla henne upptagen och bara "råka" leda in henne i stallet, backa m.m. Ingenting fungerade.. Som mest stod jag i en timme innan hon gick in (ingen i stallet och död mobil...).
Jag var då bara jäkligt envis, hon skulle in, och hon gav med sig efter ett tag. Märkte att det fungerade mycket bra att bara tänka, rätt in, enkelt, lätt.. Inte tänka "hon kommer inte stanna" för då stannade hon.., utan bara "nu går vi in" eller något, eller tänka på något annat öht.
De senaste ggrna har hon tagit upp dessa ovanorna igen, men då har det räckt med ett "NEJ" och sen att man går före och riktigt leder in henne i stallet.

Lycka till med din pålle :)

Polly_Mulle skrev:
vänd honom och backa in honom i stallet....
Tävlade en ponny som Alltid gjorde så på varenda tävling. Han vägrade att gå igenom dörröppningar med mej, det spelade ingen roll om dörröppningen befann sig inne i stallet.("tävlingshumör"- han gjorde bara så på tävlingar..)
Med riktiga ägaren gjorde han också så, men inte lika ofta...
Men oftast så gick det att lösa genom att backa in honom genom dörröppningen och sedan vända han rätt. Funkade oftast, så det kan vara värt ett försök när inget annat hjälper, men givetvis ska hästen lära sig att gå in i stallet med vem som helst.

Ja, det kan vara att hästen testar dig,
Stå brevid hästen och prata lugnt, och gå brevid hästen in i stallet. Ha ingen brådska, och bli inte ilsken.
Smacka och prata lugnt.
När du fått in hästen i stallet så kan du ha förberett något krafftfoder i krubban, t.ex. lite havre så hästen känner sig positiv till att få komma in i stallet.
Beröm hästen för varje litet steg den tar!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fibusen
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022